2011-05-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Saken är den att kungens förehavanden aldrig kan bli en privat sak, kan man inte uppföra sig anständigt bör man lämna in sin avskedsansökan.

Jag tycker nog att kungen har rätt till ett privatliv, som i så fall får hållas i något av kungens ganska spatiösa hem eller sommarställen. Det privatlivet får gärna involvera såväl familjemedlemmar som goda vänner till kungen. I hemmet får kungen så klart bära amiralsuniform, raffset eller lederhosen och jag tycker också att han borde slippa att bli fotograferad där, med hänvisning till privatlivets helgd.

Privatlivets helgd sträcker sig dock inte till sexpartyn på svartklubbar i Stockholms innerstad, porrklubbar i Ungern eller strippklubbar i Atlanta. Det är rätt självklart att kungen kan bli igenkänd eller fotograferad i den typen av sammanhang och därför bör de undvikas.

För vilken annan politiker som helst hade valet varit lätt - ta inte jobbet om du vill hänga på strippklubbar. Kungen har dock aldrig fått göra det valet.

I Sverige anser vi också normalt att religionen är en "privatsak". Jag tycker att kungen borde ha frihet att vara ateist, eller hindu för den delen. Kungen är dock genom författningen tvingad att "fördöma" islam och att tro att nattvarden verkligen är kannibalism, vilket är ganska äckligt.
Senast redigerad av bredställ 2011-05-27 kl. 13:09.
Citera
2011-05-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Jag tycker nog att kungen har rätt till ett privatliv, som i så fall får hållas i något av kungens ganska spatiösa hem eller sommarställen. Det privatlivet får gärna involvera såväl familjemedlemmar som goda vänner till kungen. I hemmet får kungen så klart bära amiralsuniform, raffset eller lederhosen och jag tycker också att han borde slippa att bli fotograferad där, med hänvisning till privatlivets helgd.

Privatlivets helgd sträcker sig dock inte till sexpartyn på svartklubbar i Stockholms innerstad, porrklubbar i Ungern eller strippklubbar i Atlanta. Det är rätt självklart att kungen kan bli igenkänd eller fotograferad i den typen av sammanhang och därför bör de undvikas.

Frågan är nog mera om svenska folket vill ha en porrkung som statschef?
Citera
2011-05-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Om jag nu ska göra mig till uttolkare av den svenska folkviljan, så tror jag att de flesta svenskar är individualistiska och liberala nog för att tycka att det är OK att ha en statschef som surfar lite porr och drar en benny hemma på kammaren. Däremot tycker man nog inte att en statschef som hänger på porrklubbar och dylikt är lämplig.

Därför går det inte heller att hålla på och lalla om att "vända blad" och liknande.
Citera
2011-05-27, 13:19
Medlem
Citat:
Om jag nu ska göra mig till uttolkare av den svenska folkviljan, så tror jag att de flesta svenskar är individualistiska och liberala nog för att tycka att det är OK att ha en statschef som surfar lite porr och drar en benny hemma på kammaren. Däremot tycker man nog inte att en statschef som hänger på porrklubbar och dylikt är lämplig.

Därför går det inte heller att hålla på och lalla om att "vända blad" och liknande.

Iofs kan du få ett visst medhåll men låt i så fall kungen bli en vanlig svenne
som svenska folket slipper att försörja och dalta med. Låt honom bo i en
vanlig förort där han kan ägna sig hängivet åt folkets enkla vanor genom
att gå på porrklubbar etc utan någon större uppmärksamhet.
Citera
2011-05-27, 13:35
Medlem
Citat:

Han kan hänga var han vill, att vara statschef är idag helt betydelselöst. Men en familj som bara sedan bilderna togs har tagit emot över två miljarder skattekronor ska både kunna granskas och svara för sig och det har inte skett.
Citera
2011-05-27, 14:25
Medlem
yellowboxfishs avatar
Republikaner vädrar blod värre än en hound på en Hubertus-jakt just nu, låt de hållas. Monarkin överlever även denna lilla storm i ett vattenglas.

För inte vill vi ha republik, Ibrahim Baylan som president. Nej, fy fan. Dock kanske Victoria borde få ta ett ännu större ansvar framöver än de planerat, även om kungen formellt förblir statschef. Jag har tröttnat på honom.
Citera
2011-05-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yellowboxfish
Republikaner vädrar blod värre än en hound på en Hubertus-jakt just nu, låt de hållas. Monarkin överlever även denna lilla storm i ett vattenglas.

För inte vill vi ha republik, Ibrahim Baylan som president. Nej, fy fan. Dock kanske Victoria borde få ta ett ännu större ansvar framöver än de planerat, även om kungen formellt förblir statschef. Jag har tröttnat på honom.

Nu blandar du äpplen och päron. Att Cal XVI Gustf är inkompetent råder det knappast nåt tvivel om.

Huruvida vi ska ha monarki är en helt annan grej, som inte alls behöver diskuteras i just den här tråden.

Man kan ju behålla monarkin men ändå sparka den nuvarande kungen.
Citera
2011-05-27, 15:10
Medlem
yellowboxfishs avatar
Citat:
Nu blandar du äpplen och päron. Att Cal XVI Gustf är inkompetent råder det knappast nåt tvivel om.

Huruvida vi ska ha monarki är en helt annan grej, som inte alls behöver diskuteras i just den här tråden.

Man kan ju behålla monarkin men ändå sparka den nuvarande kungen.
Nej det är klart att han är imbecill. Just därför jag har tröttnat på honom.

Jag vill ha en monark som kan tala i fullständiga meningar, men det är tydligen för mycket begärt
Citera
2011-05-27, 19:46
Avslutad
Citat:

För vilken annan politiker som helst hade valet varit lätt - ta inte jobbet om du vill hänga på strippklubbar. Kungen har dock aldrig fått göra det valet.

I Sverige anser vi också normalt att religionen är en "privatsak". Jag tycker att kungen borde ha frihet att vara ateist, eller hindu för den delen. Kungen är dock genom författningen tvingad att "fördöma" islam och att tro att nattvarden verkligen är kannibalism, vilket är ganska äckligt.

Visst har kungen fått göra det valet - han gör valet att vara kung varje dag. Det finns många exempel i historien på kungar och drottningar som har abdikerat av olika skäl. Om Tjabos önskan att gå på porrklubb är större än att vara kung så får han i så fall abdikera.
Citera
2011-05-27, 21:43
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Om jag skulle tvingas skulle jag nog välja Hovnarren framför Carl Serung. Men jag vill inte tvingas.
Citera
2011-05-27, 21:45
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Anders Borg har gått på svartklubb och röka braja. Om han gått på porrklubb vet jag inte. Han skulle nog fungera som president om han ville.
Citera
2011-05-27, 21:47
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Nej det är klart att han är imbecill. Just därför jag har tröttnat på honom.

Jag vill ha en monark som kan tala i fullständiga meningar, men det är tydligen för mycket begärt

Ja, det är för mycket begärt. Det ingår inte i uppdraget att kunna tala i fullständiga meningar. Däremot ingår det att vara resultatet av ett knull mellan rätta personer.

Fast när jag tänker efter behövs väl inte det heller nu, när Hakan och Njuren antagligen får försöka med mer artificiella metoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in