Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Saken är den att kungens förehavanden aldrig kan bli en privat sak, kan man inte uppföra sig anständigt bör man lämna in sin avskedsansökan.
Jag tycker nog att kungen har rätt till ett privatliv, som i så fall får hållas i något av kungens ganska spatiösa hem eller sommarställen. Det privatlivet får gärna involvera såväl familjemedlemmar som goda vänner till kungen. I hemmet får kungen så klart bära amiralsuniform, raffset eller lederhosen och jag tycker också att han borde slippa att bli fotograferad där, med hänvisning till privatlivets helgd.
Privatlivets helgd sträcker sig dock inte till sexpartyn på svartklubbar i Stockholms innerstad, porrklubbar i Ungern eller strippklubbar i Atlanta. Det är rätt självklart att kungen kan bli igenkänd eller fotograferad i den typen av sammanhang och därför bör de undvikas.
För vilken annan politiker som helst hade valet varit lätt - ta inte jobbet om du vill hänga på strippklubbar. Kungen har dock aldrig fått göra det valet.
I Sverige anser vi också normalt att religionen är en "privatsak". Jag tycker att kungen borde ha frihet att vara ateist, eller hindu för den delen. Kungen är dock genom författningen tvingad att "fördöma" islam och att tro att nattvarden verkligen är kannibalism, vilket är ganska äckligt.