Bernt "Bison" Nilsson berättar om när kungen svinade ner i Mora:
"En fråga på helagotland.se i veckan: Är det rätt att skriva om kungens privatliv?
Anledningen till frågan var naturligtvis boken "Den motvillige monarken" som, om så bara hälften av det som skrivs är sant, avslöjar vår kung med byxorna neddragna till fotknölarna.
Gotlänningarnas svar på frågan är överraskande. Över femtio procent svarade: Låt honom vara i fred!
Om vår skattefinansierade kung regelbundet festar på olika tvivelaktiga klubbar tillsammans med kompisar, kriminella och lättklädda damer, då har han inte rätt att få "vara i fred". En sådan person ska inte vara kung, hoppas han abdikerar!
I boken påstås också att kungens tvivelaktiga uteliv varit känt sedan länge, men pressen "håller kungen om ryggen" och har därför tigit. Aftonbladets politiska krönikör Lena Mellin protesterar och skriver att kungen behandlas ungefär som Fredrik Reinfeldt, Mona Sahlin eller andra offentliga personer.
Det är inte sant. Inte ens i antirojalistiska Aftonbladet har man historiskt vågat "avslöja" kungligheterna.
I mitten av 1960-talet bevakade jag Vasaloppet för Aftonbladet. När jag och fotografen checkade in på Mora hotell fick vi veta att vårt dubbelrum inte var klart, men vi kunde ställa in bagaget där så länge.
När vi kom upp till rummet möttes vi av en hord av städerskor och en obeskrivlig röra. Rummet såg ut som om det blivit bombat.
När en av städerskorna fick veta att vi kom från Aftonbladet drog hon in oss i rummet.
- Då vill jag att ni skriver om hur vår kronprins och hans anhang beter sig! sa hon på klingande dalmål.
Vår dåvarande kronprins Carl Gustaf och hans vänner hade festat om ordentligt, förstört och svinat ner. Städerskan pekade på toalettstolen, som var fylld av krossat glas ända upp till sittringen och hon hade ingenting emot att ställa upp på bild när hon stod och plockade upp glasskärvorna.
Artikeln blev aldrig publicerad.
- Den platsade inte, förklarade redaktionschefen."
http://www.helagotland.se/kronika/signerat_bison.aspx?articleid=6402846