Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Även om det funnes marknadsföringseffekter, så är de grovt överskattade, därför att kungen gör så få statsbesök.
Lite statistik: Under 1980- och 90-talen gjorde kungen i snitt 1,7 statsbesök om året. Under 00-talet bättrade han sig något; siffran ökade till 2,4.
Hur kan man tro att kungen säljer Sverige till hela världen, när han bara mäktar med att officiellt besöka ungefär två länder om året?
Om du menade att jag tror det så, givetvis inte. Men de insatser han gör själv, samt den funktion som han har i form av ett dragplåster/statussymbol för t.ex. medföljande näringsledare som gör att nya kontakter kan komma att knytas skapar inte bara kortsiktiga utan även långsiktiga ekonomiskt gynsamma konsekvenser för svenska företag. Synnergieffekter, som sagt var.
Trodde faktiskt han gjorde fler utlandsbesök än så men där hade jag fel. Dock vidhåller jag utgångspunkten i mitt resonemang, dvs. att de drar in mer pengar än de kostar. Siffror jag läst ligger i miljardklassen, vilket jag (fortfarande, trots att besöken var färre än jag trodde) finner rimlig.