2010-04-28, 15:16
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Detaljer är jag inte tillräckligt påläst för att kunna redovisa, om ens siffror på detaljnivå finns vet jag inte. Men du får se det som såhär:

Om vi (svenska folket) investerar 100Mkr årligen (eller vad nu apanaget ligger på) så kommer denna investering rendera i en marknadsföring för Sverige. Denna marknadsföring kommer att gagna t.ex. export, import, turism, reseindustri osv osv.
Även om det funnes marknadsföringseffekter, så är de grovt överskattade, därför att kungen gör så få statsbesök.

Lite statistik: Under 1980- och 90-talen gjorde kungen i snitt 1,7 statsbesök om året. Under 00-talet bättrade han sig något; siffran ökade till 2,4.

Hur kan man tro att kungen säljer Sverige till hela världen, när han bara mäktar med att officiellt besöka ungefär två länder om året?
Citera
2010-04-28, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Antag att det är korrekt att ett kungahus drar in stora intäkter till landet. Borde då inte dessa intäkter bli många gånger större om kungahuset bestod av kompetenta och kunniga individer och inte ett gäng efterblivna byfånar?

Är du kompetent nog att bedöma det nuvarande kungahusets kompetens?
Jag är det inte
Citera
2010-04-28, 15:29
Medlem
Lofaszasegedbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Lite statistik: Under 1980- och 90-talen gjorde kungen i snitt 1,7 statsbesök om året. Under 00-talet bättrade han sig något; siffran ökade till 2,4.

Hur kan man tro att kungen säljer Sverige till hela världen, när han bara mäktar med att officiellt besöka ungefär två länder om året?

Om varumärket är så värdefullt som påstås bör givetvis målsättningen vara att kungen ska besöka alla världens länder. Inte ens Europa hinns med i nuvarande takt.
Citera
2010-04-28, 15:34
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofaszasegedben
Om varumärket är så värdefullt som påstås bör givetvis målsättningen vara att kungen ska besöka alla världens länder. Inte ens Europa hinns med i nuvarande takt.
Vi får ha lite överseende, gubben håller på att bli lite skraltig.
Citera
2010-04-28, 15:36
Medlem
Italienskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Carl XVI Gustav och Volvo en omöjlig kombination då han bara rattar tyska lyxbilar.

Det gör han ju inte!

Kungens egna bilar:
Volvo PV - 1946
Ford Mustang - 1966
Pontiac Tempest - 1966
AC Cobra - 1966
De Tomaso Pantera - 1971
Porsche 911 Targa - 1973
Porsche 911 Carrera - 1987
Ferrari 456 - 1999
BMW M3 - 2003

Hovstallets bilar:
Daimler - 1950
Cadillac - 1969
Daimler - 1990
VW Caravelle - 1997 (miljöbil)
Chevrolet - 1999
Mitsubishi Pajero - 1999
Saab 9-5 - 1999
Mercedes-Benz - 2000
Lexus - 2005 (miljöbil)
Mercedes-Benz - 2005
Porsche Carrera - 2005 (leasing)
Saab 9-5 - 2005 (miljöbil)
Saab 9-5 - 2005 (miljöbil)
Volvo V 70 - 2005
Volvo XC 90 - 2005
Volvo S80 - 2006
VW Caravelle - 2006 (miljöbil)
Citera
2010-04-28, 15:39
Medlem
Citat:
Även om det funnes marknadsföringseffekter, så är de grovt överskattade, därför att kungen gör så få statsbesök.

Om du menade att jag tror det så, givetvis inte. Men de insatser han gör själv, samt den funktion som han har i form av ett dragplåster/statussymbol för t.ex. medföljande näringsledare som gör att nya kontakter kan komma att knytas skapar inte bara kortsiktiga utan även långsiktiga ekonomiskt gynsamma konsekvenser för svenska företag. Synnergieffekter, som sagt var.

Trodde faktiskt han gjorde fler utlandsbesök än så men där hade jag fel. Dock vidhåller jag utgångspunkten i mitt resonemang, dvs. att de drar in mer pengar än de kostar. Siffror jag läst ligger i miljardklassen, vilket jag (fortfarande, trots att besöken var färre än jag trodde) finner rimlig.
Citera
2010-04-28, 15:40
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofaszasegedben
Kungen måste dessutom då och då göra återbesök, så att effekten håller i sig. Folk glömmer så lätt.
Citera
2010-04-28, 15:44
Bannlyst
Om man tänker tvärtom, när vi har statsbesök av någon kung eller drottning, blir det nåt uppsving i handeln från vår sida från det aktuella landet. Funkar det verkligen så?
Citera
2010-04-28, 15:47
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Men de insatser han gör själv, samt den funktion som han har i form av ett dragplåster/statussymbol för t.ex. medföljande näringsledare som gör att nya kontakter kan komma att knytas skapar inte bara kortsiktiga utan även långsiktiga ekonomiskt gynsamma konsekvenser för svenska företag. Synnergieffekter, som sagt var.
Det är deltagarna i den medföljande näringslivsdelegationen som knyter affärsförbindelser, inte kungen. Han är bara en nickedocka i sammanhanget. Samma slags näringslivsdelegationer åtföljer även republikanska statschefer. Om dessa senare är kompetenta, karismatiska och socialt begåvade, vilket vår kung inte är, befrämjas sannolikt affärskontakterna.
Citera
2010-04-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Om man tänker tvärtom, när vi har statsbesök av någon kung eller drottning, blir det nåt uppsving i handeln från vår sida från det aktuella landet. Funkar det verkligen så?

Var inte Kinas diktator här innan Sverige sålde Volvo till Kina?
Citera
2010-04-28, 15:52
Medlem
Citat:
Det är deltagarna i den medföljande näringslivsdelegationen som knyter affärsförbindelser, inte kungen. Han är bara en nickedocka i sammanhanget. Samma slags näringslivsdelegationer åtföljer även republikanska statschefer. Om dessa senare är kompetenta, karismatiska och socialt begåvade, vilket vår kung inte är, befrämjas sannolikt affärskontakterna.

För det vet du att han inte är?
Citera
2010-04-28, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Var inte Kinas diktator här innan Sverige sålde Volvo till Kina?

Och den försäljningen skulle bero på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in