2010-01-05, 08:58
  #1429
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
För prins Bertil lär det också ha varit en fråga om pliktkänsla (eller så sägs det iallafall). Han var inte bara prins, han var tronföljare. Eftersom nuvarande knugens far dog så var det bara Bertil eller lille Carl som kunde ta över om Gustav VI Adolf trillade av pinn. Som jag hört det så ville han inte riskera att kungahuset skulle hamna i situationen att bli utan tronföljare (om Carl dött som liten i en olycka eller liknande).


Fast det är ju märkligt för då han inte skaffade några barn, för då fanns ju inga tronföljare heller. Fast de kanske inte kunde få barn.

Den stora frågan är dock, får kungen dela ut prins och prinsesstitlar. Jag tror han får det, för det är inte att adla någon.

Men å andra sidan så borde alla ha rätt att kalla sig prins eller prinsessa om man vill vara lite fånig? Det borde inte vara förbjudet på något sätt.

Så att om kungen hittar på att Daniel är prins så kan man hitta på lika bra själv som kungen och kalla sig prins eller sina söner eller nån kompis eller nån morbror eller så?
Citera
2010-01-05, 09:09
  #1430
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Läser här att svenska kungen inte har rätt att adla sedan 1975. Den som fick en titel senast är Sven Hedin som 1902 blev Herr.

Så Lilian är egentligen inte prinsessa, det är bara något hon har kallats. Och följdaktligen så kan Daniel Westling inte bli prins heller. Men tydligen kan Storhertigen hjälpa. (som om det skulle hjälpa, svensk prins blir han ju inte)





Fast någon i kommentarerna säger att det inte är förbjudet för kungen att adla så det kanske går ändå. Hmm.
url]http://traditionochfason.wordpress.com/2009/06/19/daniel-westling-kan-inte-bli-prins/[/url]


Prins, prinsessa och hertig är inte adliga titlar så att knugen inte kan adla spelar ingen roll. Adeln är för övrigt avskaffad i Sverige som officiell beteckning.
Svensk adelsperson är man om man kan bli medlem i den privata intresseföreningen Riddarhuset. Något Bernadottrarna aldrig kan bli eftersom de aldrig varit adliga.
Citera
2010-01-05, 09:19
  #1431
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Fast det är ju märkligt för då han inte skaffade några barn, för då fanns ju inga tronföljare heller. Fast de kanske inte kunde få barn.

...


Barnen skulle i så fall bli bastarder. Något som inte skulle se bra ut. Om de ska skaffa tronföljare måste den vara född inom äktenskapet. Så kräver avelsreglerna.
Citera
2010-01-05, 13:41
  #1432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Läser här att svenska kungen inte har rätt att adla sedan 1975. Den som fick en titel senast är Sven Hedin som 1902 blev Herr.

Så Lilian är egentligen inte prinsessa, det är bara något hon har kallats. Och följdaktligen så kan Daniel Westling inte bli prins heller. Men tydligen kan Storhertigen hjälpa. (som om det skulle hjälpa, svensk prins blir han ju inte)

Fast någon i kommentarerna säger att det inte är förbjudet för kungen att adla så det kanske går ändå. Hmm.

har upptäkt att många blandar ihop adel och kungligheter ska försöka reda ut detta (bortser från att inte det finns officiellt längre). Adel är titlar man kunde tilldelas av kungen (vilken det månde vara) för 1902 som du säger. Dessa titlar, och med dem privilegier så som skattefrihet, skatteintäkter och mark, är greve det "finaste" sedan friherre som ibland kallas baron muntligen trots att vi i sverige inte har den titeln. Sedan kom lågadeln som inte bar några specifika titlar utan kallades adelsmannen den och den, så fanns riddare.

Kungliga titlar är: kung-drottning, prins-prinsessa och hertig-hertiginna. I utlandet kallas vissa också för furste-furstinna, tsar-tsaritsa, storhertig-storhertiginna etc. de nämnda kan översättas mer eller mindre som kung-drottning.

Kungliga titlar kan kungen dela ut till de som tillhör den kungliga familjen och han bestämmer vilken titel denne ska få men går förenklat efter ett mönster som ser ut som så: Kung är högre än drottning och likaså när det gäller prins respektive prinsessa. Daniel får titeln prins för victoria är kronprinsessa och blivande drottning, Daniel kommer därmed att forsätta vara prins eller drottninggemål för han får inte slå hennes titel. Jonas blir hertig för att inte slå Madeleines prinsesstitel vilken hon kommer behålla livet ut. Carl-Philips fru kommer troligen att få titeln prinsessa och hertiginna av Värmland.

Om man ser på prins Charles äktenskap i England så fick Diana titeln prinsessa för hon skulle så småningom bli drottning till en kung (Charles) medans Camilla endast blev hertiginna för att hon var frånskild och inte, enligt drottning Elizabeths önskemål kommer att bli drottning till Charles.

Blev det förståligt? Blanda inte ihop adel med kungligt det är väsenskilt speciellt i Sverige där man ofta inom kungamakten undvikigt beblanda sig för intimt med adeln av politiska skäl.
Citera
2010-01-05, 16:15
  #1433
Medlem
Birgit61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Okej, så prins Carl-Philips hustru blir prinsessa då?

Läser man vidare i kommentarerna från min länk så verkar man inte riktigt vara överens om kungen får bestämma om att Daniel Westling får bli prins eller inte. Blir inte klok på´et.

CP:s livsmoatjé kan väl för bövelen inte bli prinsessa! Möjligen prins?
Citera
2010-01-05, 16:46
  #1434
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland

...

Blev det förståligt? Blanda inte ihop adel med kungligt det är väsenskilt speciellt i Sverige där man ofta inom kungamakten undvikigt beblanda sig för intimt med adeln av politiska skäl.

Okej då. Jag fattar. Men hur är det med Kungen av Kungsan? Får han utse hertigar, som till exempel hertig över statyn eller isbanan?
Citera
2010-01-05, 17:53
  #1435
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Okej, så prins Carl-Philips hustru blir prinsessa då?

Läser man vidare i kommentarerna från min länk så verkar man inte riktigt vara överens om kungen får bestämma om att Daniel Westling får bli prins eller inte. Blir inte klok på´et.
Ja.

När prinsessan Christina (kungens syster) gifte sej med Tord Magnusson på 70-talet fick hon behålla sin prinsesstitel, vilket var sensationellt. Hennes titel är "prinsessan Christina fru Magnusson". Bördstitlar regleras emellertid inte i lagen längre så i princip kan vem som helst kalla sej prins el prinsessa. I Daniel Wretlings fall handlar det om att få kungens "välsignelse". Dock måste väl kungen hålla sej inom ramarna för traditionen för att det ska "räknas".
Citera
2010-01-05, 18:03
  #1436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Okej då. Jag fattar. Men hur är det med Kungen av Kungsan? Får han utse hertigar, som till exempel hertig över statyn eller isbanan?
Jajamen!
Citera
2010-01-05, 18:09
  #1437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
Ja.

När prinsessan Christina (kungens syster) gifte sej med Tord Magnusson på 70-talet fick hon behålla sin prinsesstitel, vilket var sensationellt. Hennes titel är "prinsessan Christina fru Magnusson". Bördstitlar regleras emellertid inte i lagen längre så i princip kan vem som helst kalla sej prins el prinsessa. I Daniel Wretlings fall handlar det om att få kungens "välsignelse". Dock måste väl kungen hålla sej inom ramarna för traditionen för att det ska "räknas".
Vill inte vara petig intill det löjliga här men kan likf..at inte låta bli. Två av kungens andra systrar har likadana titlar, Prinsessan Margaretha Mrs Ambler och Prinsessan Desirée friherrinnan Silfverschiöld.
Citera
2010-01-05, 18:27
  #1438
Medlem
Vore det inte enklare att införa republik så slipper man alla dessa subtila hårklyverier angående kungliga titlar.
Citera
2010-01-05, 18:35
  #1439
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vore det inte enklare att införa republik så slipper man alla dessa subtila hårklyverier angående kungliga titlar.

Mycket klokt sagt. Bort med monarkin så slipper vi allt detta tjafs.
Citera
2010-01-05, 18:39
  #1440
Bannlyst
Tack leprasjuk, Halsingland och Curt Hson.

Då är alltså frågan om Daniel Westling blir prins egentligen mindre, då prinstiteln kan innehas av vem som så önskar. Kanske det blir svårt att få regering och kungahuset Bernadotte att referera till en som det, men å andra sidan varför skulle de referera till en överhuvudtaget kan man undra.

Det är väldigt urvattnat och det här är väl då ev. början till slutet.

Kungens barnbarn kanske blir prinsar och prinsessor men att någon av dem skulle bli regerande har jag svårt att tro. Det känns som om kronprinsessan Viktoria är den sista. Men den som lever får se.

Undrar hur det känns för kungen?

Undrar om det känns fult att ens barnbarn inte ska få leva i en monarki. Som ett nerköp och en förlust?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in