2010-01-04, 12:44
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Please, hon är utbildad tolk och kan ett halvt dussin språk. Dessutom är hon uppfödd med ett språk från samma språkfamilj som svenskan, nämligen tyska.
Det är inget som helst problem för en sån person att lära sig uttala svenska utan brytning.
Det har nog snarare med att göra att svenska inte anses fint att lära sig bland den kosmopolitiska klassen och därmed är det inte så viktigt att kunna uttala det korrekt inför den svenska pöbeln.
Jag är själv tysk och umgås med många tyskar här i Sverige. Ingen av oss pratar tyska så dåligt som hon... Vi är glada att ni Svenska är så toleranta så vi slipper bli mobbade för drottningens språkkunskaper.
Citera
2010-01-04, 13:30
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Jag är själv tysk och umgås med många tyskar här i Sverige. Ingen av oss pratar tyska så dåligt som hon... Vi är glada att ni Svenska är så toleranta så vi slipper bli mobbade för drottningens språkkunskaper.

Men du måste tänka på att hon har 8 andra språk att hålla uppdaterade så hon
måste ju prioritera i högen.

Skulle fortfarande vara kul att höra henne på något annat språk, typ engelska eller spanska och höra vad hon kan.
Citera
2010-01-05, 07:40
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Det fanns någon länk någonstans där hon höll ett tal på engelska, och det gjorde hon bra, rent språkligt alltså.

Jag läste att det är Knugen som bestämmer i Hovet, och att han kan vara ganska hård och diktatorisk. Jag tvivlar i allra högsta grad på det.

Historien är fylld av smarta män och några kvinnor som kommer in från vänster och skaffar sig makt. Det är en av de stora problemen med ärftlig makt, de som råkar ärva den är sällan kapabel att utöva den, och än mer sällan förvalta den rätt. Det mest uppenbara exemplet på det senare är Karl XII som störtade Sverige i rena katastrofen. Från Ryssland har vi Potemkin som influerade Katarina den Stora, och på det lite mer narraktiga sättet Rasputin. Från Romarriket har vi Messalina som i alla fall försökte.

Möjligen kan Knugen fås att tro han bestämmer, vilket i och för sig inte kan vara så svårt, vilket ger oss problemet att vi inte vet vem som bestämmer på riktigt. För jag vägrar att tro att det bara är fjantiga gamla kärringar med Hänt i Veckan i handväskan som ser till att spektaklet fortlever. Jag vill veta varför! Var är den granskande journalistiken?
Citera
2010-01-05, 07:46
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag kollade upp den gamla tanten på Wikipedia. Då det var tabu för Prins Bertil att gifta sig ofrälse så levde han i synd med henne, och gissningsvis praktiserade de preventivtekniker. När Knugen gifte sig fick han själv gifta sig för Knugen.

En mycket märklig dubbelmoral och förfärligt spektakel. Men det kan vi skita i. Det som bekymrar mig att här "visade pressen en stor hänsyn mot paret genom att aldrig skriva en rad om detta förhållande." Kan det anses lämpligt att pressen avstår från en rimlig granskning av vårt statsöverhuvud? Och följdfrågan är naturligtvis vad för sorts "hänsyn" som visas nu, som vi som betalar eländet kanske vill veta?

Hur länge var det hemligt egentligen? Jag läste en gång artikeln från Gustav VI död och där nämndes Lillian så hennes existens som en person som stod nära hovet var åtminstone inte hemlig 1973.
Citera
2010-01-05, 07:51
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Hur länge var det hemligt egentligen? Jag läste en gång artikeln från Gustav VI död och där nämndes Lillian så hennes existens som en person som stod nära hovet var åtminstone inte hemlig 1973.

Nej, men officiell hemlighet var det. Och de hade inte tillåtelse att gifta sig, och hon nämndes inte som partner i synd till Prins Bertil, och de kunde till exempel inte skaffa barn som ogifta på grund av den potentiella skandalen. Det hela är naturligtvis groteskt löjligt, och att svenska media utövade självcensur är en skandal.
Citera
2010-01-05, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren

Källa: Wikipedia

"Under många år visade pressen en stor hänsyn mot paret genom att aldrig skriva en rad om detta förhållande. Första gången hon uppträdde mer officiellt var i samband med Gustaf VI Adolfs begravning. När kung Carl XVI Gustaf tillträtt tronen och gift sig, bad prins Bertil om lov att gifta sig, vilket beviljades, och de vigdes i slottskyrkan på Drottningholm den 7 december 1976."
Citera
2010-01-05, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nej, men officiell hemlighet var det. Och de hade inte tillåtelse att gifta sig, och hon nämndes inte som partner i synd till Prins Bertil, och de kunde till exempel inte skaffa barn som ogifta på grund av den potentiella skandalen. Det hela är naturligtvis groteskt löjligt, och att svenska media utövade självcensur är en skandal.

Naturligtvis kunde de gifta sig, ingen hade kunnat hindra dem, men prinsen hade inte fått fortsätta vara prins. Han hade förlorat sin titel precis som Lennart och Sigvard gjort.

Kanske prinstiteln var viktigare för Bertil och Lilian än barn? Alla människor vill ju inte ha barn ens utan titel att förlora, så de kanske bara inte ville ha barn men att de inte gifte sig måste ju ha varit för att behålla titeln på gubben.
Citera
2010-01-05, 08:18
Bannlyst
Läser här att svenska kungen inte har rätt att adla sedan 1975. Den som fick en titel senast är Sven Hedin som 1902 blev Herr.

Så Lilian är egentligen inte prinsessa, det är bara något hon har kallats. Och följdaktligen så kan Daniel Westling inte bli prins heller. Men tydligen kan Storhertigen hjälpa. (som om det skulle hjälpa, svensk prins blir han ju inte)

Citat:
Om Daniel Westling nödvändigtvis ska ha en adelstitel kan och bör kungen naturligtvis vända sig till Storhertig Henri av Luxemburg. Huset Luxemburg har kvar rätten att adla,

Fast någon i kommentarerna säger att det inte är förbjudet för kungen att adla så det kanske går ändå. Hmm.

http://traditionochfason.wordpress.com/2009/06/19/daniel-westling-kan-inte-bli-prins/
Citera
2010-01-05, 08:26
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Läser här att svenska kungen inte har rätt att adla sedan 1975. Den som fick en titel senast är Sven Hedin som 1902 blev Herr.

Så Lilian är egentligen inte prinsessa, det är bara något hon har kallats. Och följdaktligen så kan Daniel Westling inte bli prins heller. Men tydligen kan Storhertigen hjälpa. (som om det skulle hjälpa, svensk prins blir han ju inte)

Fast någon i kommentarerna säger att det inte är förbjudet för kungen att adla så det kanske går ändå. Hmm.

http://traditionochfason.wordpress.com/2009/06/19/daniel-westling-kan-inte-bli-prins/

Han kan väl kalla Njuren för prins om han vill det, oavsett om det är lagligt eller ej. Det är faktiskt ganska ointressant vilket som, förutom att det blir lite löjligare om det inte har någon som helst formell grund.

Han kallar de blivande svärsönerna "hertigar" av Västergötland och vad det nu var, vilket inte har något annat än plym i sig.
Citera
2010-01-05, 08:38
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:

En kvinna behöver inte adlas, hon får automatiskt samma titel som sin man: "Kvinnan följer mannens stånd och villkor".
Citera
2010-01-05, 08:53
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Kanske prinstiteln var viktigare för Bertil och Lilian än barn? Alla människor vill ju inte ha barn ens utan titel att förlora, så de kanske bara inte ville ha barn men att de inte gifte sig måste ju ha varit för att behålla titeln på gubben.

För prins Bertil lär det också ha varit en fråga om pliktkänsla (eller så sägs det iallafall). Han var inte bara prins, han var tronföljare. Eftersom nuvarande knugens far dog så var det bara Bertil eller lille Carl som kunde ta över om Gustav VI Adolf trillade av pinn. Som jag hört det så ville han inte riskera att kungahuset skulle hamna i situationen att bli utan tronföljare (om Carl dött som liten i en olycka eller liknande).
Citera
2010-01-05, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
En kvinna behöver inte adlas, hon får automatiskt samma titel som sin man: "Kvinnan följer mannens stånd och villkor".

Okej, så prins Carl-Philips hustru blir prinsessa då?

Läser man vidare i kommentarerna från min länk så verkar man inte riktigt vara överens om kungen får bestämma om att Daniel Westling får bli prins eller inte. Blir inte klok på´et.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in