Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Jag skulle säga att Adeln oftare är nyrika sedan nån/några generationer tillbaka. Deras eventuella förmögenheter sedan forstoda dagar torde vara tämligen slocknade vid det här laget, istället har adeln och deras barn blivit tvugna att ge sig in i affärsvärlden och blivit kapitalister för att inte degraderas till enbart namn. Själva adelsklassificeringen, adelskalendern (som väl finns stationerad i "riddarhuset" i stockholm va?) är väl något som adeln själva bekostar nuförtiden? Det känns fortfarande viktigt för vissa människor att känna att deras efternamn är lite finare än andras efternamn, pga att någon slagskämpe eller byråkrat för hundratals år sedan belönades av kungen.
Det stämmer tyvärr inte. Har själv gått på "fin" privatskola, men lyckats återrehabilitera mig till ett vanligt liv. Bara som exempel, en klasskamrat fick sina stålar av pappsen som bodde London med Mammsen (av skatteskäl), och pengarna som utbetalades kom från en bank i Liechtenstein...Allt av skatteskäl, och dessa pengar hade förvaltats så sedan mitten av 1800 talet fick jag reda på. Min klasskamrat fick sedan en lägenhet direkt inne vid Strandvägen i Sthlm, inklusive hembiträde. Då var vi 21 år gamla. Hon tillhör en av Sveriges äldsta adelssläkter.
Ett exempel av fler som jag minns sedan min tid i skolan. Att jag blev satt där var väl mest att mina föräldrar ville ha bort mig från en destruktiv miljö.
Vad jag vet, men inte är alldeles bombsäker på är att riddarhuset drivs av avgifter från alla adliga, och att dessa är ganska höga.
Men, tro inte att det inte finns gamla förmögenheter + klass kvar, det är bara så att det är pengar som förvaltas på ett mer dolt sätt än kanske innan, och på, som jag sa, skatteskäl...
EDIT: Ville också berätta att jag till en början var hårt utfryst där, jag fick sedan reda på att orsaken var att jag:
1. Hade ett -sson efternamn.
2. Använde jeans.