Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Nja stämmer inte riktigt. Tar t.ex. inte abc seriöst
Det går att läsa om det i många andra artiklar från andra webbsidor t.ex. denna;
http://articles.marketwatch.com/2011-06-24/commentary/30712136_1_women-trade-anthony-weiner-study
Påståendet bygger på en studie gjord av Barclays Wealth och Ledbury Research.
Citat:
och de andra är kraftigt vinklade.
Det som artiklarna beskriver bygger på undersökningar. Googla själv så får du se att du kan läsa om det från flera olika källor.
Citat:
Det är så här att kvinnor har bättre betyg än män. Men det betyder inte att kvinnor är smartare än männen.
Det har jag heller aldrig påstått. För att styrka mitt påstående att kvinnor är smartare länkade jag till en artikel som beskriver att kvinnor fick högre poäng på IQ test.
Citat:
Männens könsutveckligen är senare vilket leder till att dom är vildare i skolan och får sämre betyg medan tjejen som sitter tyst får i allmänhet sämre. Betyg är ingen bra måttstock på hur smart man är. Sen så är många tjejer "boksmarta" och kan bara det som lärs i skolan. Män har oftare en mer allmänbildade och kan tänka mer utanför lådan oftare. Tjejer är i allmänhet sämre chefer och får därför får sämre lön för att de gör ett sämre jobb än männen. Inte så svår logik va? Samma sak är de facto världens mäktigaste person män, och om kvinnorna skulle vara smartare så skulle de sitta på toppen och ha mer makt.
Jasså, så du anser att du vet bättre än de som faktiskt har gjort en undersökning i ämnet. Jag tror att jag litar mer på undersökningen än din hemmasnickrade "logik".
Citat:
Se bara på Sydkorea. Massa kvinnor med toppbetyg, pluggar från tidig morgon till sen kväll, men ända är det männen som sitter på toppen. Det är inte betygen som avgör vem som är bäst chef det är den som är mest innovativ och den som vågar ta mest risker som vinner.
Vem har påstått att det är betyget som avgör vem som är bäst chef? De som gjort studien har inte blandat in skolbetyg i ekvationen över huvud taget.
Citat:
Det som jag tycker att är lite småkul att du länkar till en artikel som hänvisar till att kvinnor skulle ha blivit snyggare genom evolutionen. Enligt evolutions teorin skulle då kvinnan blivit vackrare och mer attraktiv för män, kvinnan vill ha män runt sig som gör jobbet medan hons uppgift är att få en man och sköta så att familjen mår bra och barnen får en bra uppväxt. Så har naturen skapat dom.
"Hons" uppgift?
Naturen har inte skapat mannen och kvinnan på det viset. Har du ingen koll på vår i historia alls? Under större delen av den mänskilga historien har både män och kvinnor bidragit till försörjningen.
Citat:
Du påstår att kvinnor är smartare? Vem är det då som gjort allt banbrytande inom forskningen? Män är svaret. På rak arm kommer jag bara på Curie och tösen som uppfann laserskrivaren inga fler(!). Medan männen har giganter som Einstein, Pascal, Newton, Popper, Feyerbrand, Arkimedes, Pythagoras osv. Kan säkert komma på ett 30-tal män som gjort banbrytande saker inom forskningen.
Om du hade haft lite koll på saker och ting hade du åtminstone känt till Meitner förutom Curie.
Eftersom kvinnor inte har haft samma förutsättningar som män att kunna utbilda sig blir det helt naturligt att kvinnor heller inte varit lika framstående som män inom forskning. Men nu när kvinnor mer eller mindre har samma förutsättningar att utbilda sig och arbeta i västvärlden kommer vi i framtiden se en förändring.
Citat:
Hur kan du påstå att det inte finns biologiska och psykiska skillnader som gör män generellt bättre på saker och ting??
De skillnader som finns mellan män och kvinnor gör varken det ena könet bättre eller sämre än det andra. Män är bättre på vissa saker medan kvinnor är bättre på andra. Vi är olika och kompletterar varandra.