Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-12, 18:23
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Veckans Brott nr. 21 1975. Sidorna 4, 5, 6 och 7. Artikeln kallades för 60-¨årskalaset och skrevs av Tomas Larsson. Illustrerad med fem foton. Det mesta av denna långa artikel tas med och kommer därför att delas upp i flera avsnitt.

Del. 1.

"40 I SLAGSMÅL 17 SKADADES EN AVLED!"

"Oh, sicken fest...sicken fest! Den refrängen kan bara inte få ett bättre verklighetsunderlag än vad som hände på Gotland dygnet 21 och 22 augusti 1948, då kraftverksarbetaren Gustav Johansson i Slite skulle fylla 60 år. Och nog fylldes det alltid: 43 hellitrar på 40 personer i en hemvärnsgård. En dog, 17 blev mer eller mindre svårt skadade och ett 20-tal kunde inte jobba...på ett par dar. Några blev helnykterister på kuppen!"

"Redan ett år innan (!) gjorde Gustav upp sina första förberedelser, genom att enträget spara liter efter liter i kammaren som han fick ut på motboken. 43 liter starksprit blev slutmålet. Men all denna sprit skulle då rakt inte drickas ur på födelsedagskalaset - för Gustav var en sparsam man.

Planeringsarbetet ínför festen var noggrant. Uppdukningen var tänkt till 64 inbjudna gäster. Dagen innan bad Gustav matserveringsinnehavaren Edvin Österholm att han skulle ombesörja så att spriten hämtades hos honom på eftermiddagen.

Österholm ringde på avtalad tid på hos Gustav. Men ingen hemma....han prövade två gånger till, med ca en halvtimmes mellanrum. Men ingen Gustav. När Österholm kom för tredje gången sa Gustavs hyresvärd, Knut Hejdenberg, att han nog kunde hämta spriten i vart fall....

Österholm tänkte vända - men så hade han bara inte tid att springa och ringa på Gustavs dörr, så han lydde hyresvärdens råd. Gick in i Gustavs kammare och hämtade 20 liter sprit av de mest skiftande sorter. Dessutom fem flaskor vin, 100 flaskor öl och en kartong full med porter!

Pilsnern och portern stod i hyredvärdens ladugård. Mat var betsällt till alla gäster - och allt var dukat och klart till klockan 19.00 då endast 45 personer infann sig."

"En vinflaska gick sönder."

"Matserveringsinnehavaren Österholm träffade inte Gustav förrän alla de andra gästerna dök upp. Och Österholm sa ju som det var - att han hade hämtat ut all sprit under det att hyresvärden Hejdenberg sett på. Och han talade också om att en vinpava hade gått sönder under transporten.

Gustav blev inte arg, men nära på för det var alls inte meningen att all sprit skulle hämtas upp till hemvärnsgården! Då ju alla inte kunde komma...."

Forts. följer.

Någon som hört talats om detta hejdundrande supkalas på Gotland 1948 förut?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-12 kl. 18:29.
Citera
2010-05-12, 19:45
  #2
Medlem
Skaraborg2s avatar
Festen Gotland aldrig glömmer. Del: 2.

"Maten började att serveras kl 20 då alla gästerna samlats. Fler än 45 gäster kom aldrig. Österholm fick tillsammans med två andra män i uppdrag att bära ansvaret för spritutskänkningen. Maten serverades av anställda servitriser, som avlägsnade sig efter kl 1 då kaffet serverats.

Till smörgåsbordet och det småvarma fick de som önskade tre snapsar var, till kräftorna två. Vad Österholm minns, i polisrapporten, så tog alla vad dom var "berättigade till".

Österholm kunde heller inte påminna sig hur mycket den karln i 60-årsåldern fick innanför västen. Karln som hittades död på morgonen utanför hemvärnsgården - för vad Österholm minns så serverade han aldrig honom någon snaps..."

"Hittades död efter två konjak."

"Däremot, sa Österholm att var och en serverades två glas konjak till kaffet. Varav Österholm hällde upp två glas samtidigt åt den man som sen hittades död. Ingen av alla de gäster som fanns kvar kunde mnnas att de sett honom sen han fått de två konjakarna och efter de velat lufta på sig...

När serveringen hade gått och kaffet var urdrucket - ja, det var då, kan man säga, festen började.. Ett jättebord dukades upp - med bara dricka på. Med stora pampiga grogglas bredvid. Längre bort stod ett annat bord med vin och småkakor.

Alla fick nu ta sig så mycket som de önskade. En del stoppade helpavor på sej!

Och nu ville Gustav, födelsedagsbarnet själv, också kunna ta sej nån grogg utan att hela tiden ropa. "Österholm! Österholm en till, tack!" För se, allt starkt var väl inlåst i ett stort skåp - på Gustavs order.

Men när nu Gustav själv ville ta sej några järn titt som tätt, ja då ville inte Österholm ha hand om nyckeln längre. Utan nu fick Gustav ta den...

Innan det här s.k. groggbordet ställdes iordning gick allt ganska lugnt till - men nu började det hända saker. För plötsligt fick herr Karlsson en sån smäll av "någon" så han föll över ett bord som vällte. Glas och porslin föll i golvet.

Nu blev Karlsson vild av förbannelse och började gå löst på första bästa gäst. En del tog parti för honom - en del emot. Nu var slagsmålet i full gång - flera glas (med sprit i) gick i golvet. Matserveringsinnehavaren Österholm hade det inte lätt. I ivern att få slut på bråket höll han på att bli strypt!"
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-12 kl. 19:49.
Citera
2010-05-12, 20:20
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Festen Gotland aldrig glömmer. Del: 3.

"Ingen åtalades för dödsfallet."

"Bråkstakarna låg redlösa."

"När sen bråket lagt sig något så gick Österholm utanför ett slag för att se vart de värsta bråkstakarna tagit vägen - där låg de; Björkman, Eriksson, Wahlberg, Sundström och Stendahl djupt redlösa!

Ute i köket hade två andra karlar vält omkull ett bord fullt med koppar, fat, nubbeglas och vinglas. Nu fanns bara åtta hela koppar kvar.

När klockan var lite över ett på natten gick många av gästerna, mest sådana som var i par - och det var de säkert bara glada för. Speciellt dagen efter...

Men festen fortsatte. Och blev allt intensivare.

Bland många åmanden och rop hördes enträget "han, har gjort på sej..." Och det var Gustav själv man åsyftade. Österholm blev ombedd att ta hand om skiten, rent ut sagt. Men avböjde direkt. För han hade bara fått två supar och ett glas konjak i sej!

Då var det bara för Gustav att försöka ta sej ut själv....och uträtta sina behov. Nu gick inte de så bra - men till hjälp kom två kompisar, med ett stycke planka! Gustav ombads att sätta sig upp - så skulle dom båda hålla stånd, så att säga, på varsin sida.

Gustav kom upp på plankan. Allt såg lyckat ut - men vad Gustaf glömde var att ta av sig kalsongerna... så oj vad det luktade om Gustav när han en kort stund efter hissades upp i det fria av andra gäster.

Herr Sundström hade släpats hem - och fått hela byxbaken uppsprättad. När så frugan fick se åsynen av sin man blev hon så förbaskad, att hon tillsammans med en grannfru uppsökte hemvärnsgården direkt för att "skälla ut första bästa". För grannfruns karl hade ens inte väckts till liv av fruns nedskällning."
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-12 kl. 20:23.
Citera
2010-05-13, 13:13
  #4
Medlem
Skaraborg2s avatar
Festen Gotalnd aldrig glömmer. Del: 4.

"Fulla gäster satt huller om buller."

"Väl inne på hemvärnsgården mötte en syn som fruarna säkert inte glömt än i denna dag: fulla gäster satt både högt och lågt - en del spelade kort, eller försökte ska väl tilläggas i ärlighetens namn. Flera av spelarna hade bara två kort att spela med! Några andra satt och "sjöng" så väggarna skallade....

De båda förargade hustrurna gick bl.a. lös på en stackars full karl - som då rakt inte kunde försvara sej. Han var präktigt blåslagen dagen efter - förutom bakfull.

Vad som bör sägas, med förvåning kanske är att lokalens inredning klarade sig oskadd (!)endast en askkopp tillhörande hemvårnsgården gick sönder. Det var allt.

Noteras bör att Gustav kunde på sín motbok på systembolaget i Visby köpa ut tre hellitrar starksprit per månad.

Att "där vin går, går vettet ut" stämmer in på Gustavs 60-års dag har ingen tvivlat på. Gustav är sedan några år avliden.

Men det finns andra gäster, som så här efter 25 år glatt träder fram och berättar vad de minns - eller tror sig ha upplevt är kanske rättare!

Fotnot: Ingen gäst på Gustavs fest blev vållande till annans död p.g.a. att en man morgonen därpå hittades död utanför Hemvärnsgården."

Rättelse av ett fel. Årtalet på detta nummer av Veckans Brott har angivits till 1975. Det rätta årtalet skall vara 1973.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-13 kl. 13:15.
Citera
2010-05-13, 16:15
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Festen Gotland aldrig glömmer. Del: 5.

"DE MINNS FESTEN ÄN..."

"Det finns några gäster, som så här efter 25 år träder fram och berättar vad dom mnns - eller tror sig ha upplevt är kanske rättare!"

"Kolkörare Karl-Gustav Wahlberg:
- Minns inte så mycket...Fick då ett par rejäla smällar av Harald Olsson så att jag flög över salen och blev liggande på golvet. Jag slog aldrig tillbaka. Kunde nog inte...Lite senare gick jag å lade mej på en sågspånshög!

- När jag vaknade upp på morgonkvisten med kolossal huvudvärk och fortfarande berusad lyckades jag i varje fall ta mej hem. Jag drack mjölk och åt hästkorv. Den fick jag upp med detsamma. På kvällen gick jag på bio, men jag såg dubbelt hela tiden...

- Tror inte jag blev nykter på en hel vecka! Sen brände jag upp motboken och har sen dess inte druckit en droppe sprit!"

"Maskinist Emil Karlsson:
- Jag hade jobbat skift och kunde inte komma förrän senare. Så fort jag kom innanför dörren hos Gustav fick jag en snyting! Men in igen och så blev jag då ganska på lyran när natten kom...Det var en otrolig syn i huset, alla och allt tyckte jag låg huller om buller - tills man fått några rejäla i sej så man inte brydde sej om detaljer....

- Men när klockan var sex på morron gick jag iväg till jobbet med en bula i huvudet och mådde ganska dåligt hela dagen."
Citera
2011-04-30, 22:31
  #6
Medlem
Intressant läsning! Fanns det någon info om vem den döde var och vad som eventuellt hade hänt honom?
Citera
2011-05-01, 13:24
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Säkert en hel del info i gotländsk media 1948.

Citat:
Ursprungligen postat av NikonSvea
Intressant läsning! Fanns det någon info om vem den döde var och vad som eventuellt hade hänt honom?

Det finns säkert en hel del info om den person som avled i den media som fanns på Gotaland vid denna tid. Skulle någon läsa tidningarna tiden strax efter den 22/8 1948 så finns säkert bl.a. foto, namn, ålder m.m.
Citera
2011-05-01, 17:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det finns säkert en hel del info om den person som avled i den media som fanns på Gotaland vid denna tid. Skulle någon läsa tidningarna tiden strax efter den 22/8 1948 så finns säkert bl.a. foto, namn, ålder m.m.

Ja, precis men det står inget där du har fått denna info ifrån? Läser ofta dina trådar med spänning och jag måste berömma dig för ditt engagemang
Citera
2011-05-01, 18:29
  #9
Medlem
Denna fest är en klassiker. Läste hela länsmannarapporten nån gång på mitten av 80-talet. Den har kopierats flitigt och gick runt som kuriosa bland polis och domstolar.
Citera
2011-05-01, 20:30
  #10
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikonSvea
Intressant läsning! Fanns det någon info om vem den döde var och vad som eventuellt hade hänt honom?

Förmodligen hette den avlidne Mats Helge Valdemar Rodlert f. 1923 d. 21/8 1948. Ogift. Han är den ende avlidne i Sveriges dödbok som passar in tidsmässigt.
Citera
2011-05-01, 23:07
  #11
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Förmodligen hette den avlidne Mats Helge Valdemar Rodlert f. 1923 d. 21/8 1948. Ogift. Han är den ende avlidne i Sveriges dödbok som passar in tidsmässigt.

Enligt inlägg 2 i tråden så skulle han ju vara i 60-årsåldern, och i så fall kan det ju inte vara Rodlert.

Min gissning blir därför Erik Gunnar Boberg, född 1896 och död 22/8 1948 enl. Sveriges Dödbok.
Han är den ende som avled på Gotland detta datum enl. dödboken, men den är inte alltid fullständig så helt säkert är det ju inte.
Citera
2011-05-02, 14:04
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppskattning.

Citat:
Ursprungligen postat av NikonSvea
Ja, precis men det står inget där du har fått denna info ifrån? Läser ofta dina trådar med spänning och jag måste berömma dig för ditt engagemang :yes:

Stort tack för din uppskattning NikonSvea.

Är mest intresserad av idag mer eller mindre glömda kriminalfall och försvinnanden.

Skall kolla upp detta på mikrofilm vem den avlidne var.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback