2006-04-25, 19:03
Medlem
enslavements avatar
Det ljudet kallar jag susande , får också samma ljud efter krogen men har också en variant av det dygnet runt , haft i flera år. Inget jag stör mig på , fick dessutom en hörselskada tror jag på nyår vilket gav mig ett tjutande me , som är jävligt störande, samt massa andra ljusa pip som hörs ibland. Samt en jävla ljudkänslighet.

Tror inte du behöver oroa dig så mycke , du kan tänka dig ljudvolymen på klubbar i andra länder. Då kan man undra hur folk inte verkar ha några som helst problem...

Annars om du köper öronproppar som finns i närmsta musikaffär så kommer du märka vad lite de syns när dom är på. Känner flera som använder dem , man ser dem knappt. De heter er-20 ifall du är nyfiken.
Citera
2006-04-25, 19:21
Medlem
Manco Capacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enslavement
Annars om du köper öronproppar som finns i närmsta musikaffär så kommer du märka vad lite de syns när dom är på. Känner flera som använder dem , man ser dem knappt. De heter er-20 ifall du är nyfiken.
Tack så mycket för tipset! Ska kolla på ett par sånna. Har inte lust att riskera hörsel alltså, höll på att bli galen på ljudet fast jag bara hade det ett par dagar. Har inte lust att gå runt med det resten av livet
Citera
2006-04-25, 19:43
Medlem
StorMammas avatar
Var rädd om öronen. hellre se ut som en tönt, än att leva i helvetet med tinnitus. Jag har en mild släng av det, och har konstanta små pip och visslingar i mitt ena öra. Följden av för många rockkonserter när jag var yngre.

Öronproppen som rekommenderades här i tråden tror jag är den som filtrerar bort skadliga ljud, men ändå släpper igenom tal.
Annars kan du ju alltid fråga på apoteket, de har bra koll på sådant.
Citera
2006-04-25, 20:22
Medlem
enslavements avatar
Måste tillägga att det är Alpine Music Safe propparna jag har och flera jag känner... Har för mig de hette er-20 men de verkar inte vara dom.

Kan länka till dem http://www.trumslagaren.se/ , finns på den sidan.
Citera
2006-04-25, 20:34
Medlem
Manco Capacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Var rädd om öronen. hellre se ut som en tönt, än att leva i helvetet med tinnitus.
Japp, det är så jag resonerar också, verkar inte vara kul alltså. Hoppas dom kommer på något som kan lindra det för dom som lider av det.

enslavement: Tack för länken!
Citera
2006-04-26, 02:17
Medlem
cavalls avatar
varje gång det susar eller piper i örat ett tag så är det tecken på en hörselskada.

dvs förstadiet till just tinnitus.
Citera
2006-04-26, 10:30
Medlem
Mr.Banzais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enslavement
Måste tillägga att det är Alpine Music Safe propparna jag har och flera jag känner... Har för mig de hette er-20 men de verkar inte vara dom.

Kan länka till dem http://www.trumslagaren.se/ , finns på den sidan.

ER-20 är de vanligaste men enligt min mening är Alpine music safe betydligt mycket bättre. Dessutom så syns de nästan inte när de sitter i öronen.
Citera
2006-04-26, 12:06
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Pipet orsakas av störda/förstörda nervceller i öronsnäckan. Jag har haft nivå II tinnitus sen -98, det är väl att anse som ett av mitt livs största misstag att jag antog att tinnitus var något som "händer andra", "händer dom som är med i tidningen"...
Vad beror det på? en liknelse jag fått höra är att dessa nervceller är som vassstrån, när det blåser så böjer dom sig och hjärnan registerar ett ljud, när det slutat blåsa reser dom sig, ibland sakta. Men ibland blåser det för starkt och då bryts dom, och då låser dom sig i ett läge där dom ständigt registrerar ljud.
Anledningen till att ljudet oftast är pipande/susande är att de nervceller som registrerar dessa ljud är lättast att skada, men det kan också ta mycket grövre former, jag mötte en kille som hade nivå III eller IIII, han sa att det lät som en ångvält inne i hans huvud, usch.
Citera
2006-04-26, 12:44
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
jag mötte en kille som hade nivå III eller IIII, han sa att det lät som en ångvält inne i hans huvud, usch.
.
det är där någonstans jag är, nivå tre, och det är inget kul alls...
Citera
2006-04-26, 13:20
Medlem
Manco Capacs avatar
Hemskt att höra alla er stackare som verkligen lider av riktig tinnitus. Ska definitivt inskaffa ett par öronproppar. Har också tänkt sådär att "tinnitus är något som drabbar andra, jag är ju rädd om mina öron". Men nu har jag kommit på andra tankar. Tycker det pratas på tok för lite om tinnitus nuförtiden, för några år sedan stod det om det i tidningen hela tiden, synd att man måste drabbas av det för att komma på att det kan drabba en själv.

Passar på att uppmana er andra som råkat ut för något liknande att skaffa öronproppar.
Citera
2006-05-23, 00:07
Medlem
puttens avatar
Misstänker tinnitus..... :/

För några veckor sen fick jag svetsloppa in i hörselgången och brände trumhinna, var till läkare för det. Nu har jag sen dess haft ett konstant pipande i örat.... Kan jag ha fått några fler men. På öron påstod dom att trumman var hel men jag betvivlar.... Tror jag ska åka tebax igen och kolla en gång till för säkerhets skull.

en liten sidofråga: detta är väl ett försäkringsärende också? tänkte på att hörsel osv är väl högprioriterat inom försäkring.... (inte frågan om bedrägeri eller nåt bara en ren undran)
Citera
2006-05-23, 21:18
Medlem
Rans avatar
Visst kan du få en hel del pengar från försäkringsbolaget om det är en bestående hörselskada. Men då gäller det att få papper på det hela, något som verkar vara mycket, mycket svårt.
Vänta någon vecka till, och tvinga mer eller mindre fram en ordentlig undersökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in