2007-02-24, 19:53
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Den form av Tinnitus som är permanent orsakas i 9 fall av 10 utav skador på hörselnerven till följd av höga ljudnivåer eller skallskador så det är nog inget att oroa sig för [om du inte gick ut och festade när du var hög?]

Temporär Tinnitus kan orsakas av mycket, muskelspänningar, öroninflammation och depressioner (då hjärnans signalsubstanser är i obalans...)

Det är väll "flimmerhåret" i örat som skadas (bryts av helt eller delvis) vilket ger nervcellerna tron att det är ett ljud som ger upphov till att håret inte är som det ska? Jäklar vad det där lät flummigt...
Citera
2007-02-24, 20:11
Medlem
kultingens avatar
Fascisterna ska inte få sätta tänderna i dig Befriade mig själv efter 5 dagars tjänstgöring och fick 6000:- för besväret, länge leve välspenderade skattepengar

De kan testa dig genom att göra ett hörseltest, de spelar olika frekvenser som du markerar om du hör. Om du har tjut i öronen skulle det täcka vissa frekvenser och du skulle då inte kunna höra ljuden. Det kan bli svårt att förfalska, tror det är bäst att "öva" hemma så att du låtsas att inte höra samma frekvenser hela tiden.

Har själv tinitus, säg bara att det piper högt och hela tiden, konstant. Trixa inte till det med att det varierar. Sen kan du säga att du fick det på krogen.
Citera
2007-02-25, 11:53
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Det är väll "flimmerhåret" i örat som skadas (bryts av helt eller delvis) vilket ger nervcellerna tron att det är ett ljud som ger upphov till att håret inte är som det ska? Jäklar vad det där lät flummigt...

Ja alltså flimmerhåren räknas som en del av hörselnerven.
Citera
2007-02-25, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Det borde ge med sig straxt.

När jag åt 110 stycken Remeron a' 30 mg så tjöt det i båda öronen, och jag hörde mitt namn ropas i flera timmar.

Riktiga ljudhallucinationer, alltså.

Det var ju inte lite
Citera
2007-03-13, 03:25
Medlem
pass the mics avatar
Tinnitus av meditation?

Jag vaknade en morgon efter att ha suttit och lyssnat på musik hos en polare precis som jag brukar göra nästan varje kväll. Från och till så hade vi ganska högt, men för det mesta var det inte märkvärt hög volym.
Jag kände mig helt normal i öronen när jag vaknade... tog en promenad i skogen, gick och lyssnade på fåglarna. Senare mediterade jag i tystnad ca 2timmar och körde en övning där man koncentrerar sig extra mycket på att lyssna till brusen i öronen. Under denna övning så åker bruset i öronen och det låter högre, men det går alltid ner.
Men efter den här gången så kände jag att mitt vänsteröra var annorlunda mot högerörat, jag satt och lyssnade på musik vid datorn och försökte hålla för blåsa ut och hålla för näsan, tröck lite i örat och fixade men det kändes fortfarande konstigt.
Drog ner till min polare och lyssnade på musik samma kväll, stördes lite halvt av att det kändes konstigt i örat och försökte fixa det på samma sätt och ibland kändes det som att örat blev normalt en stund. Nu vaknade jag mitt i natten och märkte tonen blivit högre och bestående. Ett pip, fortfarande i vänstra örat.

Kan jag ha fått tinnitus? Är väldigt orolig, finns det några knep på att få bort skiten?
Citera
2007-03-13, 07:47
Medlem
Matasars avatar
Försöker du lyssna till bruset i öronen så kommer du alltid o höra nått sen kommer du att haka upp dig på det sen kan du inte tänka på nått annat.
Så sluta lyssna på det.
Citera
2007-03-19, 17:57
Avstängd
Signalsubstans relaterad tinnitus (droger)?

Tjoho!
Ja nu är det riktigt högt tjut i högra örat. Har länge haft detta ljud men men bara märkt av det när jag använt öronproppar då det blivit tillräckligt isolerat för att märkas.

Nu har jag använt valium en tid som jag sedan tvärt slutat med. Detta ljud har blivit mycket påtagligt nu även i vardagen...Kan detta ha med det hela att göra? Valium är ju ångestdämpande och att jag slutat med det kan göra att hjärnan blir deppad, då den vant sig vid det "nya" välbefinnandet?

Skriver detta i hopp om att kanske få lite respons att det ska gå över.
Citera
2007-03-19, 18:00
Medlem
wääuus avatar
Jag är inte så insatt, men jag vet att vissa stimulanter kan ge tillfällig tinitus vid höga doser (detta gäller vad jag vet koffein samt några till har jag för mig).
Det är isåfall konstigt att det häger kvar tycker jag.
Citera
2007-03-19, 18:55
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Tjoho!
Ja nu är det riktigt högt tjut i högra örat. Har länge haft detta ljud men men bara märkt av det när jag använt öronproppar då det blivit tillräckligt isolerat för att märkas.

Nu har jag använt valium en tid som jag sedan tvärt slutat med. Detta ljud har blivit mycket påtagligt nu även i vardagen...Kan detta ha med det hela att göra? Valium är ju ångestdämpande och att jag slutat med det kan göra att hjärnan blir deppad, då den vant sig vid det "nya" välbefinnandet?

Skriver detta i hopp om att kanske få lite respons att det ska gå över.
I det här fallet tror jag att det är frågan om vanligt öronsus och inte tinnitus. Öronsus kan i vissa fall uppstå vid vissa medicineringar. Suset kan även bero på att du har ett högt blodtryck. Tids nog brukar det gå över av sig själv. Kvarstår det så tycker jag att du ska söka dig till någon läkare.

Edit: Muskelrelaxantia i "rätt" doser kan reducera susandet i öronen, eller örat i ditt fall.
Citera
2007-03-20, 17:14
Avstängd
Måste småbumpa denna. Alltså, jag har inte missbrukat valium utan bara använt ett tag under några veckors tid, typ ett par gånger i veckan.
Det här ljudet som jag hör på höger öra har jag alltså haft innan men bara att det varit mycket subtilt och inget jag hört om jag inte använt öronproppar när jag sover.
Med lite oflyt nu så har helt enkelt den lilla skadan blivit såpass stor att det nu hörs om inget annat ljud finns omkring. Ganska jobbigt.

Om jag nu har utvecklat tinnitus så undrar jag hur lång tid det tar innan man kan hoppas på att man tänker bort det. Alltså att hjärnan tillslut uppfattar det som normalt ljud och blir inte lika påtagligt...
Citera
2007-03-20, 17:21
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Måste småbumpa denna. Alltså, jag har inte missbrukat valium utan bara använt ett tag under några veckors tid, typ ett par gånger i veckan.
Det här ljudet som jag hör på höger öra har jag alltså haft innan men bara att det varit mycket subtilt och inget jag hört om jag inte använt öronproppar när jag sover.
Med lite oflyt nu så har helt enkelt den lilla skadan blivit såpass stor att det nu hörs om inget annat ljud finns omkring. Ganska jobbigt.

Om jag nu har utvecklat tinnitus så undrar jag hur lång tid det tar innan man kan hoppas på att man tänker bort det. Alltså att hjärnan tillslut uppfattar det som normalt ljud och blir inte lika påtagligt...
Var beredd på att temporär tinnitus kan vara i flera månader. Hur du upplever suset beror bara på dig, så det kan ta allt ifrån några veckor till aldrig innan du lär dig att "leva med" det.

För mer information om tinnitus kan du gå in på http://www.tinnitus.se/.
Citera
2007-03-20, 19:18
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:

Förutsatt att du inte skadat hörselnerverna i öronsnäckan så har du nog goda chanser att bli av med eländet eller förpassa det till en mer hanterbar nivå.
Det du skall göra tills dess är att inte tänka på det för mycket, försök betrakta det som något som inte hotar dig så glömmer du det snart, om du fortsätter att oroa dig för det kommer hjärnan fortsätta att klassa det som ett hotfullt ljud (som biltutor och flyglarm) och då tar det lång tid innan det blir bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in