2010-05-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Det är ett mentalt/socialt handikapp.
Sen finns det andra områden där asp. är en tillgång, t.ex kallblodiga yrkesmördare...

EDIT:
Är det du själv som dragit denna slutsats eller har du någon bra källa?
Citera
2010-05-12, 13:35
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billy Danze
"Det var på tips från allmänheten som polisen i Umeå fick ett tips om en man som uppehåll sig vid kajen, där lastfartygen går in till Holmsund.
- Vi skickade en polispatrull till platsen och anträffade mannen. Han hade inga id-handlingar på sig, men eftersom vi hade ett foto på den efterlyste, så kunde patrullen ändå identifiera honom. Han kunde gripas helt odramatiskt och har bekräftat att han är den efterspanade, säger Ebbe Nyberg."

Kan man åka till till Finland därifrån också eller?

Haha, om du tar dig på en båt osedd så kan du ta dig var du vill egentligen.
Citera
2010-05-12, 13:35
Medlem
Hur funkar rättsystemet egentligen?

De har gripit två gubbar i 60 års ålder. LGS som springer runt i blodig tröja kan jag förstå att man griper, men den andre gubben? Hur mycket måste man misstänka någon för att gripa personen i fråga? Måste det finnas nåt "bevis" på att han varit inblandad, t.ex. vittnen som har sett honom på platsen?

Om en person t.ex. skulle bli mördad, inte anhåller man varenda familjemedlem som inte kan uppvisa alibi?

Förbryllar lite att den här andre gubben (om han nu är RNs far), är anhållen som misstänkt för mord och inte för skyddande av brottsling eller dylikt.
Citera
2010-05-12, 13:36
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumouno
Är det du själv som dragit denna slutsats eller har du någon bra källa?

Hasse Aro på TV3 gjorde för några år sedan ett antal program om mord där han målade ut aspergersmänniskor som onda djävlar.
Citera
2010-05-12, 13:36
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hur kan man ställa diagnosen Aspergers grundat på en bild?

Utgår ifrån att det var mig du frågade.
Svårt att ge ett exakt svar på din fråga, men eftersom jag har en ganska stor erfarenhet av normalbegåvade och utevecklingsstörda med drag av ovannämnda diagnos kände jag bara att snubbens hållning på kortet mycket väl kunde härledas till just ovan nämnda diagnos. Du vet en magkänsla som man inte riktigt kan förklara. Men det förstärktes av hans klasskamraters beskrivning av honom i skolan.
Citera
2010-05-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kladdaren
Hur funkar rättsystemet egentligen?

De har gripit två gubbar i 60 års ålder. LGS som springer runt i blodig tröja kan jag förstå att man griper, men den andre gubben? Hur mycket måste man misstänka någon för att gripa personen i fråga? Måste det finnas nåt "bevis" på att han varit inblandad, t.ex. vittnen som har sett honom på platsen?

Om en person t.ex. skulle bli mördad, inte anhåller man varenda familjemedlem som inte kan uppvisa alibi?

Förbryllar lite att den här andre gubben (om han nu är RNs far), är anhållen som misstänkt för mord och inte för skyddande av brottsling eller dylikt.

Tänkte på det med, just med tanke på brottsrubriceringen måste antingen LGS ha tipsat om honom, eller så måste det finnas spår som leder till snubben på annat sätt än att han är RN's far, eftersom vid det laget var RN inte ens efterlyst såvitt jag förstår.
Citera
2010-05-12, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joxxi
Jo men nu finns det ju inget som tycker på att han skulle ha någon annan sjukdom eller att han skulle ha varit stressad. SAMT att det inte ens finns bevis att han ens hade aspergers.
Så vi lägger ner det för tillfället tycker jag.

håller med, osäkra uppgifter.

Däremot - är RN gärningsmannen, så är det säkert psykisk ohälsa och stressfylld miljö bakom dåden.
Citera
2010-05-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Utgår ifrån att det var mig du frågade.
Svårt att ge ett exakt svar på din fråga, men eftersom jag har en ganska stor erfarenhet av normalbegåvade och utevecklingsstörda med drag av ovannämnda diagnos kände jag bara att snubbens hållning på kortet mycket väl kunde härledas till just ovan nämnda diagnos. Du vet en magkänsla som man inte riktigt kan förklara. Men det förstärktes av hans klasskamraters beskrivning av honom i skolan.

Ja nu är det ju sagt om just denna sjukdom att den inte har just några fysiska tecken vilket gör den näst intill omöjligt att upptäcka genom att bara titta på en person, men det är klart här på FB är ju alla proffs
Citera
2010-05-12, 13:41
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Men trots att den mördade flickan för det mesta var sprallig och pigg fanns det saker som tydde på att hon genomgick en besvärlig tid, enligt grannfamiljen.
Utvecklas inte närmare i artikeln. Synd.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7114590.ab
Citera
2010-05-12, 13:43
Medlem
styrlunds avatar
[quote=Joxxi]Ja nu är det ju sagt om just denna sjukdom att den inte har just några fysiska tecken vilket gör den näst intill omöjligt att upptäcka genom att bara titta på en person, men det är klart här på FB är ju alla proffs [/QUOTE

Jasså, vem har sagt det? Påstår inte att jag kan se på alla som har denna diagnos. Men, många, inte alla, har ett rörelsemönster och ett kroppsligt beteende som man lätt kan se ett mönster i.
Citera
2010-05-12, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Hasse Aro på TV3 gjorde för några år sedan ett antal program om mord där han målade ut aspergersmänniskor som onda djävlar.

Kommer ihåg programmet. Har skapat en stereotyp i synen på handikappet. Tycker dock att personerna själva i programmet utmålade sig själva som onda. Sen finns det kopplingar till vansinnesdåd då aspergers i kombination med andra diagnoser förvärrat situationer och handlingar.
Citera
2010-05-12, 13:45
Medlem
[quote=styrlund]
Citat:
Ursprungligen postat av Joxxi
Ja nu är det ju sagt om just denna sjukdom att den inte har just några fysiska tecken vilket gör den näst intill omöjligt att upptäcka genom att bara titta på en person, men det är klart här på FB är ju alla proffs [/QUOTE

Jasså, vem har sagt det? Påstår inte att jag kan se på alla som har denna diagnos. Men, många, inte alla, har ett rörelsemönster och ett kroppsligt beteende som man lätt kan se ett mönster i.

Svårt att se en rörelseskillnad på en bild...

Personer med Aspergers syndrom skiljer sig i allmänhet inte utseendemässigt från andra, vilket gör att det kan vara svårt för omgivningen att se deras avvikande beteende. De blir därför ofta missförstådda och kan uppfattas som väldigt blyga, omogna, ohyfsade eller ouppfostrade.[1]

Från wikipedia som hämtat från någon litteratur som jag lite kommer ihåg nu, å nej jag tror inte på allt som står på wikipedia, men jag tror inte på alla på FB heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in