2010-07-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TnaLa
Vet du, jag skulle nog klassa mej själv som ganska kunnig, har både arbetat med funktionshindrade och har utanpå det en gedigen utbildning inom medicin.
Jag antar att programmet kunde uppröra, men skulle å andra sidan inte gå så långt som att säga att det är rent nonsens. Tyvärr.
Men vad bra, då förstår du nog varför jag och många andra reagerat så starkt.
Citera
2010-07-06, 22:35
Medlem
Ellikas avatar
Citat:
21-åringen som mördade sina halvsyskon och deras pappa lider av en allvarligt psykisk störning, uppger SR Västernorrland.
Citat:
21-åringen har periodvis varit manisk. Han är tidigare utredd för Aspergers syndrom

Citerat ur artikel från dagens Östran: http://www.ostran.se/sveriges_nyhete..._psykiskt_sjuk

"Utredd för" innebär bara mer frågetecken - vad visade utredningen?

"Allvarlig psykisk störning" är, som sagt, bara en juridisk term som innebär att personen inte kan dömas till fängelse.
Wikipedia:
Citat:
Allvarlig psykisk störning är huvudsakligen psykotiska tillstånd med hallucinationer eller vanföreställningar

Oavsett om Ragnar har aspergers eller ej, är skadan redan skedd. Att det i mitten av maj skrevs i artiklar att Ragnar kanske har aspergers har fått många att tro att vi aspergare är farliga, rentav mördare. För mig har det inneburit att jag inte tänker berätta om min diagnos i vardagen. Min läkare och samtalskontakt har sagt att det är många med mig som nu är ledsna och oroliga över det stigma som aspergers blivit just i samband fallet Ragnar... än värre än det klandrade Ondska på TV3.

Det känns för jävligt när man läser på FB om mördare och våldsbrott, för förr eller senare är det någon som drar upp "Aspbergers". Undrar om man kommer att få veta huruvida Ragnar har den diagnosen eller ej. För mig står det klart att han inte blivit mördare på grund av det, utan i så fall på basis av psykisk störning.

(skriver inte "aspergers" med versal, eftersom Gillberg föreslår detta i sina böcker om AS)
Citera
2010-07-06, 22:43
Medlem
Tuesdays avatar
Jag tror att det inte kommer fram så mycket mer i media. Inga vittnen är kallade till rättegången, som beräknas ta enbart en dag. Åklagaren läser upp stämningsansökan, Ragnar erkänner, slutanföranden.

Första sidan av RPU brukar vara offentlig. Själva utredningen är det inte i dagsläget. Det är där informationen om diagnos finns. Kanske det skymtar fram lite i domen senare.
Citera
2010-07-06, 23:33
Medlem
DDKs avatar
Värt att poängtera en gång till att Asperger Syndrom inte är en personlighetsstörning, det är ett funktionshinder. En personlighetsstörning är betydligt allvarligare än NPF och allmän psykisk sjukdom. Sen kan RN mycket väl ha en personlighetsstörning OCH AS, men i så fall är AS sekundärt.
Senast redigerad av DDK 2010-07-06 kl. 23:38.
Citera
2010-07-07, 01:50
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janae
Han kallade det autistisk psykopati 1943. Sedan dess har tack och lov forskningen fortskridit och har visat att psykopati handlar det inte om. Numera är Asperger räknat som en ren autismspektrumstörning och där har psykopati inget att göra.
Bl a har man visat genom ct-scan att hjärnan hos en person med Asperger klar avviker från psykopater. Nu räknas Asperger som ett neuropsykiatriskt funktionshinder, inte en personlighetsstörning. Psykopati, sociopati etc., räknas dock som det.

Psykopati var dessutom en helt annan term med annan betydelse än idag, då betecknade det närmast "psykisk störning" i största allmänhet. Därav att han myntade just uttrycket "autistisk psykopati".
Citera
2010-07-07, 03:16
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TnaLa
Ingen rök utan eld, och en advokat skulle väl inte bara haspla ur sej antaganden hur som helst.
AS är inget man blandar ihop med vanlig ångest. Utan ett ganska speciellt beteende som en människa har. Om han inte verkligen tänkt på en sådan diagnos skulle han med säkerhet hellre valt att vara tyst.

David Sjöblom som giftmördare hade oxå Aspbergers
Sen får väl alla med AS bli sura de vill, ni kommer säkert aldrig att göra något brott, men man måste väl få nämna saken..
Min mamma har suttit på psyket större delen av min uppväxt, och jag blir inte förbannad när folk pratar om alla brott som psykiskt sjuka begår. Trots att jag vet (tror) att hon aldrig skulle skada nån annan än sej själv.

Det är dock inget AS-drag att sakna spärrar nog för att begå mord. Visst, någon som har AS kan naturligtvis OCKSÅ ha än värre störningar, som t ex David Sjöblom, han var ju händelsevis diagnosticerad med antisocial personlighetsstörning också...

Men i övrigt är det lika relevant att ta upp huruvida någon som har begått ett våldsbrott har AS som huruvida han är vänsterhänt, rödhårig, diabetiker eller epileptiker.

Eftersom den breda allmänheten i normalfallet vet vad vänsterhänthet, rött hår, diabetes och epilepsi är skulle det förvisso GÅ att nämna sådana detaljer utan att den breda allmänheten skulle tro att våldsyttringarna hängde ihop just med att gärningsmannen var vänsterhänt, rödhårig, diabetiker eller epileptiker, eller att det skulle bidra till att det spreds missuppfattningar hos den breda allmänheten om att alla vänsterhänta, rödhåriga, diabetiker eller epileptiker är potentiella våldsverkare.

Men vad Aspergers syndrom faktiskt är, är inte så allmänt känt.

Därför har skriverier av sådana slag satt en ryktesspridning i svang av just det slaget. Där just detta har hänt avseende AS - skriverier om våldsverkare som kanske har AS har bidragit just till att alltför många har kopplat ihop att våldsyttringarna hänger ihop just med AS och att alla med AS är potentiella våldsverkare.

Dessutom föreligger enorma missuppfattade myter om att AS handlar om "empatistörning" på ett sätt alltför många uppenbart misstolkar. Det är en ren missuppfattning baserad på hur vi använder ord.

Kognitiv empati är förmågan att tolka andras känsloyttringar och förstå t ex att någon är ledsen.

Affektiv empati är förmågan att känna med någon som är ledsen.

De flesta associerar "empati" med det sistnämnda, men det är ju liksom inte det det någonsin har handlat om!!!

Många - men inte alla! - med AS kan däremot, framför allt som barn och tills man väl har lärt sig bättre, ha svårt med det förstnämnda, den kognitiva empatin. Det är inte så konstigt, det är ju där vi snuddar vid vad AS faktiskt handlar om - svårt att läsa av andra människor, särskilt i den icke-verbala kommunikationen. Inklusive givetvis just att intuitivt kunna förstå vilka känslor en annan människa vill förmedla med sin mimik, kroppshållning osv.

Mer än så har det aldrig handlat om när det gäller det lilla kornet av sanning att personer med AS kan "ha svårt med empati". Och inte ens detta är något som alla med AS har problem med, och det är inte något kriterium som måste vara uppfyllt. Det är ingen central del av AS som fenomen.

Här föreligger en fullkomligt gigantisk skillnad mellan vad AS är och vad oerhört många har kommit att tro att det är.
Citera
2010-07-07, 06:01
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMP
Det är dock inget AS-drag att sakna spärrar nog för att begå mord. Visst, någon som har AS kan naturligtvis OCKSÅ ha än värre störningar, som t ex David Sjöblom, han var ju händelsevis diagnosticerad med antisocial personlighetsstörning också...

Men i övrigt är det lika relevant att ta upp huruvida någon som har begått ett våldsbrott har AS som huruvida han är vänsterhänt, rödhårig, diabetiker eller epileptiker.

Eftersom den breda allmänheten i normalfallet vet vad vänsterhänthet, rött hår, diabetes och epilepsi är skulle det förvisso GÅ att nämna sådana detaljer utan att den breda allmänheten skulle tro att våldsyttringarna hängde ihop just med att gärningsmannen var vänsterhänt, rödhårig, diabetiker eller epileptiker, eller att det skulle bidra till att det spreds missuppfattningar hos den breda allmänheten om att alla vänsterhänta, rödhåriga, diabetiker eller epileptiker är potentiella våldsverkare.

Men vad Aspergers syndrom faktiskt är, är inte så allmänt känt.

Därför har skriverier av sådana slag satt en ryktesspridning i svang av just det slaget. Där just detta har hänt avseende AS - skriverier om våldsverkare som kanske har AS har bidragit just till att alltför många har kopplat ihop att våldsyttringarna hänger ihop just med AS och att alla med AS är potentiella våldsverkare.

Dessutom föreligger enorma missuppfattade myter om att AS handlar om "empatistörning" på ett sätt alltför många uppenbart misstolkar. Det är en ren missuppfattning baserad på hur vi använder ord.

Kognitiv empati är förmågan att tolka andras känsloyttringar och förstå t ex att någon är ledsen.

Affektiv empati är förmågan att känna med någon som är ledsen.

De flesta associerar "empati" med det sistnämnda, men det är ju liksom inte det det någonsin har handlat om!!!

Många - men inte alla! - med AS kan däremot, framför allt som barn och tills man väl har lärt sig bättre, ha svårt med det förstnämnda, den kognitiva empatin. Det är inte så konstigt, det är ju där vi snuddar vid vad AS faktiskt handlar om - svårt att läsa av andra människor, särskilt i den icke-verbala kommunikationen. Inklusive givetvis just att intuitivt kunna förstå vilka känslor en annan människa vill förmedla med sin mimik, kroppshållning osv.

Mer än så har det aldrig handlat om när det gäller det lilla kornet av sanning att personer med AS kan "ha svårt med empati". Och inte ens detta är något som alla med AS har problem med, och det är inte något kriterium som måste vara uppfyllt. Det är ingen central del av AS som fenomen.

Här föreligger en fullkomligt gigantisk skillnad mellan vad AS är och vad oerhört många har kommit att tro att det är.

Bra o tydlig förklaring där på Aspergerg o skillnaden på att förstå o faktiskt känna empati.....
Jag känner stor sorg för alla dem som har Asperger som funktionshinder o nu ses på med snea ögon o som potentiella våldsverkare.... Fattar inte hur så många experter kunde gå ut så tidigt o säga t media att Ragnar förmodligen har Asperger..... när det nu verkar visa sig att han är mycket psykiskt sjuk.... vi får vänta o se vad utredningen visar, om o när den visas....
Citera
2010-07-07, 08:14
Medlem
TnaLas avatar
Ragnar Nilsson HAR diagnosen Aspergers
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7428189.ab

Därmed inte sagt att alla med AS är potentiella mördare, precis som alla med psykiska sjukdomar inte är det.

Självklart har han nog andra psykiska problem som fick honom att tippa över kanten.
Citera
2010-07-07, 09:31
Medlem
Jag blir också upprörd över stigmat kring Asperger, har själv diagnosen men jag har absolut inga problem med att känna sympati och empati för andra och ses av dom flesta i min omgivning som en utav de mest empatiska människor de känner. Jag har aldrig haft problem med kognitiv eller affektiv empati.

Ett problem median har är att dom generaliserar Asperger för mycket.

Asperger är inte en tydlig o stark diagnos, problematiken mellan dom som har Asperger kan variera enormt.

Jag känner folk som inte ens kan titta på andra, jag har inga problem med social interaktion, mina problem ligger i organiseringsförmåga och förmågan att vidbehålla rutiner osv.

Hade varit trevligt om någon stor tidning såsom Aftonbladet skulle ta lite journalistiskt ansvar och förtydliga att Asperger inte är en psykopati störning, och att man även om man har Asperger kan vara minst lika sympatisk som andra människor.

Förövrigt så finns det statistiska undersökningar som visat att folk med Asperger inte löper högre risk att begå brott än den generella befolkningen.

I slutändan hoppas jag folk kollar upp Asperger själva och inser att Asperger är en extremt bred diagnos, man kan få den utan att ha några problem med empatisering förmåga överhuvudtaget.

Aja, sorry för min lilla rant, kände mig tvungen att få avreagera mig lite, har själv stött på några på sistone som istortsett tror att Asperger ÄR psykopati.
Senast redigerad av Gargantou 2010-07-07 kl. 09:35.
Citera
2010-07-07, 09:34
Medlem
cece123s avatar
http://allehanda.se/start/harnosand/...har-var-vantat
I denna artikel av allehanda uttalar sig Ragnars advokat igen om just asperger.
Advokaten om någon har ju haft full insyn av tidigare utredningar,vilket ej vi övriga har haft.
När det görs en utredning inom neuropsykiatrin använder man sig bla en test av hur många procentuella drag man kan tänkas ha av någon störning.
I detta test kan det tex visa sig att man har en hög grad av antisocial störning ,MEN det innebär INTE
att man är en psykopat eller att man kan betraktas som en person med antisocial störning.
Utredarna vet att en person med asperger har nedsatt förmåga till att visa empati inför andra,men det innebär inte att man inte kan känna för andra människor.
Citera
2010-07-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
en person med asperger har nedsatt förmåga till att visa empati inför andra,men det innebär inte att man inte kan känna för andra människor.
Återigen, det finns folk med Asperger som är precis lika kapabla som en "frisk" individ att visa empati, snälla, låt oss sluta med falska generaliseringar.

Visst, att ha svårt för 'empati' är ett relativt vanligt problem för många med Asperger, men det är inte ett krav att ha en nedsatt förmåga till empati för att få diagnosen.
Citera
2010-07-07, 09:49
Medlem
TnaLas avatar
Men kan alla med AS sluta ta åt sej, hur många psykiskt sjuka människor finns det inte??
Ett exempel: En far skjuter sina barn, fru och därefter sig själv, det visar sej senare att han hade varit deprimerad en längre tid och dessutom haft ekonomiska svårigheter.
Betyder det då att alla människor som är deprimerade och har problem med ekonomin är en fara för sina familjer?? NEJ!!!!!!!
Och jag tror inte heller att deprimerade människor tar åt sej, man vet med sej själv vad man är kapabel till och inte.

Vi diskuterar Ragnar Nilssons problem här och ingen behöver känna sej träffad.

Sen är jag väldigt förbryllad över alla aspergare som sitter och mår dåligt över generaliseringar.....jag trodde ändock att diagnosen var ganska ovanlig. Men som det ser ut här har ju var och varannan som är i tråden AS, ursäkta mej om jag inte riktigt tror att alla är äkta aspergare....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in