Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Varför skulle hans handlingar inte kunna vara av ondo? Att denna kille bär på ren och skär ondska? Orsakerna bakom hans handlingar må vara vad dom är. De kommer komma fram förhoppningsvis. Men alla människor är inte goda, av olika skäl. Så enkelt kan det vara också.
För att jag helt enkelt inte tror på ondska och godhet. Vår uppväxt, miljö, arv, våra liv formar oss till de vi är. Ingen föds ond, alltså finns inte ondska. Det finns alltid en anledning, och det spelar ingen roll om du eller jag eller tomten tycker att det är en BRA anledning. För HONOM var det en bra anledning. Det är som att jag sitter och gråter för att nån kastade en boll på mig, för MIG är det en bra anledning, och att du tycker att det är en skitanledning gör inte mitt lidande mindre.
Jag tror inte att Ragnar är en kallblodig galning, jag är av den starka övertygelsen att vad det än var som fick honom till det här, så led han ordentligt innan. Det är skäl nog för mig att vilja ta reda på vad som hände, om inte annat för hans skull, för att han inte ska framställas som en komplett idiot.
Det handlar verkligen inte om att försvara, men om att förstå, för att eventuellt kunna hindra att det händer igen. Hindrar vi så bara två personer från att göra samma sak som Ragnar, så har vi räddat 6 liv och åtskilliga familjemedlemmars psyke. Är inte det anledning nog att försöka sätta sig in i vad som hände?