2010-05-15, 05:39
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Ja, han har aspbergers.

Detta är verkligen, verkligen hemskt. Att mörda sina syskon för att man är svartsjuk och känner sig orättvist behandlad i familjen är verkligen... jag kan inte sätta ord på det.
Någon diagnos är inte satt, men möjligheten finns. De vill ju (med all rätt) genomföra en omfattande undersökning för att se om han har det.

Citat:
Åklagaren och försvarsadvokaten vill att Ragnar Nilsson ska genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning. Enligt advokaten kan 21-åringen lida av Aspergers syndrom. Experterna menar att diagnosen kan ha betydelse för brottet, men att flera orsaker troligen samverkat.

- Det är viktigt att framhålla att de flesta som har Aspergers inte blir trippelmördare, säger Martin Grann, professor i psykologi och utvecklingschef vid Kriminalvården.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.19...k-undersokning

Dock så tycker jag att många överdriver betydelsen av detta och det känns som att man på något sätt vill ursäkta det genom att sätta en diagnos. Aspergers är oftast förhållandevis milt och det är verkligen inget som allena "skapar" en mördare. Så även om han får en diagnos så hoppas jag de dömer honom som vanligt. Aspergers förmildrar inte några omständigheter. Han har mördat tre människor och ska straffas fullt för det, diagnos eller ej.

Jävla mjäkande med aspergare, f ö. "De kan ha problem att förstå konsekvenserna av sitt handlande". Please.. Man måste vara en fullblodspsykopat för att inte fatta att det är fel att mörda och att det dessutom har konsekvenser. Tröttsamt att se både vård, rättsväsende och Autismorganisationer gå runt den "heta potatisen". Nästan lika illa som alla som faktiskt tror att Aspergers i princip är samma sak som psykopati.
Senast redigerad av HC47 2010-05-15 kl. 05:44.
Citera
2010-05-15, 06:11
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Någon diagnos är inte satt, men möjligheten finns. De vill ju (med all rätt) genomföra en omfattande undersökning för att se om han har det.

Inte? Så som jag uppfattade så hade han själv berättat om det för människor. Men ja, han kanske höll på med en utredning som inte var klar. Jag vet inte direkt så mycket. Han är bara "bekantas bekant" skulle man kunna säga.

Edit: Jag vill tillägga att jag inte menar att aspergers skulle vara någon grund till hans handlingar. Jag bara svarade på ett uttalande.
Citera
2010-05-15, 06:22
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Inte? Så som jag uppfattade så hade han själv berättat om det för människor. Men ja, han kanske höll på med en utredning som inte var klar. Jag vet inte direkt så mycket. Han är bara "bekantas bekant" skulle man kunna säga.

Edit: Jag vill tillägga att jag inte menar att aspergers skulle vara någon grund till hans handlingar. Jag bara svarade på ett uttalande.
Nej, jag förstod det.

Men det ska bli intressant att se vad undersökningen visar. Något fel är det ju på killen. Och det är verkligen inte omöjligt att det rör sig om aspergers men det är knappast den enda diagnosen som skulle passa in. Det är ett ganska stort steg från att inte förstå vissa saker till att kallblodigt mörda sina småsyskon och deras far.

Tyvärr så är ju det som står i artikeln sant. Folk har enorma fördomar om aspergare. Finns säkert de som tycker att trippelmord av någon "lite udda" är "typiskt aspergers". Sen har vi då vården osv som menar på att aspergare inte vet bättre. Båda sidor är helt ute och cyklar, enligt mig. Har själv diagnosen och blir trött både på idioter som tror att man är helt empatilös och "kunniga" som hela tiden ska behandla en som om man vore förståndshandikappad och inkapabel till att tänka lite konsekvent.
Senast redigerad av HC47 2010-05-15 kl. 06:24.
Citera
2010-05-15, 06:24
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Nej, jag förstod det.

Men det ska bli intressant att se vad undersökningen visar. Något fel är det ju på killen. Och det är verkligen inte omöjligt att det rör sig om aspergers men det är knappast den enda diagnosen som skulle passa in. Det är ett ganska stort steg från att inte förstå vissa saker till att kallblodigt mörda sina småsyskon och deras far.

Tyvärr så är ju det som står i artikeln sant. Folk har enorma fördomar om aspergare. Finns säkert de som tycker att trippelmord av någon "lite udda" är "typiskt aspergers". Sen har vi då vården osv som menar på att aspergare inte vet bättre. Båda sidor är helt ute och cyklar, enligt mig. Har själv diagnosen och blir trött både på idioter som tror att man är helt empatilös och "kunniga" som hela tiden ska behandla en som om man vore en idiot.

Jag förstår vad du menar. Jag har en lillebror som har diagnosen och jag skulle inte kunna tänka mig honom som en trippelmördare för att han är missnöjd med livet. Nu är han visserligen redan missnöjd med livet och säger att han ska spränga regeringen... Men det har knappast med hans diagnos att göra, snarare hans person.
Citera
2010-05-15, 09:29
Medlem
CopterNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampterror
Pucko, ok. Noterar.

Du förstår alltså inte vad jag försöker säga. Omformulerar. Ingen vet vilken sjukdom han har. Han lär få stor rättspsykologisk undersökning. Det tar några månader. Sen vet vi svaret.

Under tiden kan ni väl härja runt lite i psykforat med allmänna teorier och diagnoser.

Se så. Pys iväg nu.

En rättspsykiatrisk undersökning tar knappast några månader. Det finns en praxis på att en sådan undersökning ska ges till rätten mellan 4-6 veckor efter att den misstänkte begärs häktad , så snälla cut the bullshit.
Citera
2010-05-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Varför skulle hans handlingar inte kunna vara av ondo? Att denna kille bär på ren och skär ondska? Orsakerna bakom hans handlingar må vara vad dom är. De kommer komma fram förhoppningsvis. Men alla människor är inte goda, av olika skäl. Så enkelt kan det vara också.

För att jag helt enkelt inte tror på ondska och godhet. Vår uppväxt, miljö, arv, våra liv formar oss till de vi är. Ingen föds ond, alltså finns inte ondska. Det finns alltid en anledning, och det spelar ingen roll om du eller jag eller tomten tycker att det är en BRA anledning. För HONOM var det en bra anledning. Det är som att jag sitter och gråter för att nån kastade en boll på mig, för MIG är det en bra anledning, och att du tycker att det är en skitanledning gör inte mitt lidande mindre.

Jag tror inte att Ragnar är en kallblodig galning, jag är av den starka övertygelsen att vad det än var som fick honom till det här, så led han ordentligt innan. Det är skäl nog för mig att vilja ta reda på vad som hände, om inte annat för hans skull, för att han inte ska framställas som en komplett idiot.

Det handlar verkligen inte om att försvara, men om att förstå, för att eventuellt kunna hindra att det händer igen. Hindrar vi så bara två personer från att göra samma sak som Ragnar, så har vi räddat 6 liv och åtskilliga familjemedlemmars psyke. Är inte det anledning nog att försöka sätta sig in i vad som hände?
Citera
2010-05-15, 09:33
Medlem
Svampterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CopterN
En rättspsykiatrisk undersökning tar knappast några månader. Det finns en praxis på att en sådan undersökning ska ges till rätten mellan 4-6 veckor efter att den misstänkte begärs häktad , så snälla cut the bullshit.

Skrev veckor först men ändrade till månader då det kan ta 4-6 veckor.

Citera
2010-05-15, 09:36
Medlem
CopterNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampterror
Skrev veckor först men ändrade till månader då det kan ta 4-6 veckor.

Nej vi är inte överens , håll dig till saklig fakta istället för att vräka ut dig en massa skit.

"En RPU ska ges in till rätten inom fyra veckor om den misstänkte är häktad, annars inom sex veckor."

Jag tolkar ovanstående som att man har MAX 6 veckor på sig att lämna in den rättspsykiatriska undersökningen till rätten.

OT : 12-åringar borde verkligen inte få husera på Flashback.
Citera
2010-05-15, 09:52
Medlem
"...hårda träningspass..." , "..fick hugga ved..."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7124810.ab

Slutligen förklaringen till hur - den "tanige" - Ragnar lyckades genomföra morden, inklusive mot styvpappan som var en biff om 120 kg.
Citera
2010-05-15, 10:14
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji

Slutligen förklaringen till hur - den "tanige" - Ragnar lyckades genomföra morden, inklusive mot styvpappan som var en biff om 120 kg.

Jag har upplevt den styrkan och citerar ur mitt tidigare inlägg:

Citat:
När man senare på kvällen hade “korkat” upp, hördes ett fruktansvärt oväsen från expeditionen och det visade sig att han han överfallit en 90-kilos sköterska med en stor sax och var i färd med att ta livet av henne. Som tur var hade sköterskan hunnit larma på hjälp, så det kom 2, 3, 5 ja 6 riktiga “biffar”, som hade fullt sjå att ta hejd på en liten spinker på 55 kilo.

Dom växer vansinnigt i styrka när det krävs.
Citera
2010-05-15, 10:58
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad kan det finnas för förklaring till att ta en 12-årings liv? Om Ragnar nu ansåg sig utsatt för orättvisor i familjen så var det ju definitivt inte de yngre syskonens fel utan föräldrarnas. Och ville han straffa mamman, som framförts som en teori, så finns det ju andra sätt än att samtidigt skada barn. Att ta barns liv - det är ren och skär ondska.

Den enda förklaring som är intressant är om han är psykiskt sjuk, då är han inte ansvarig för sina handlingar. Annars får han stå till svars för att ha tagit två barns liv, och då är det ointressant hur illa behandlad och kränkt han än anser sig blivit av föräldrarna.
Just precis.

Tråden halkar stundom iväg till en diskussion som mynnar ut i att RN har blivit utsatt för mild terror från sin familj, och enda informationen som finns är vaga uttalanden om att han ska ha känt sig kränkt och utnyttjad.
Att han har känt sig så behöver inte betyda att det är så.

Det har hittills inte framkommit någonting konkret som stöder RN:s uttalanden. Det är ganska hårt att döma ut hans familj bara på grundval av den lilla information som finns.
Citera
2010-05-15, 11:03
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Just precis.

Tråden halkar stundom iväg till en diskussion som mynnar ut i att RN har blivit utsatt för mild terror från sin familj, och enda informationen som finns är vaga uttalanden om att han ska ha känt sig kränkt och utnyttjad.
Att han har känt sig så behöver inte betyda att det är så.

Det har hittills inte framkommit någonting konkret som stöder RN:s uttalanden. Det är ganska hårt att döma ut hans familj bara på grundval av den lilla information som finns.

Det här med att mamman har barn med två män och lever med en tredje är bevis på att hon inte är en fridful själ. Sanna mina ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in