Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-10, 15:16
  #1
Medlem
MrOaikis avatar
Filosofi kan vara spännande, men jag skulle gärna vilja få allas idéer sammanfattade in absurdum. Jag kan ju börja, så får ni gärna rätta mig om jag har fel eller utveckla. Kanske rentav lägga till kritik, så att man kan få läsa om filosofer som "bråkar"?

Platon: Sammanfattningsvis menar han att det finns en fysisk värld och en idévärld, och att vi alla hämtar våra tankar och idéer från den här gemensamma idévärlden.

Nitzsche: Han menade väl i princip att det finns övermänniskor - födda ledare som alltid kommer att vara ledare, medan gemene man alltid kommer vara den som behöver ledas.
Citera
2010-05-10, 15:57
  #2
Medlem
persiflages avatar
Man kan ju alltid börja dela in de i olika kategorier. Materialistiska och subjektiva tankar?
Citera
2010-05-10, 16:27
  #3
Medlem
tsews avatar
Vet inte om det är detta du söker, men rätt underhållande, History of Western Philosophy in under 5 Minutes:

http://www.youtube.com/watch?v=k6D6gO6CGdU
Citera
2010-05-15, 09:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Filosofi kan vara spännande, men jag skulle gärna vilja få allas idéer sammanfattade in absurdum. Jag kan ju börja, så får ni gärna rätta mig om jag har fel eller utveckla. Kanske rentav lägga till kritik, så att man kan få läsa om filosofer som "bråkar"?

Platon: Sammanfattningsvis menar han att det finns en fysisk värld och en idévärld, och att vi alla hämtar våra tankar och idéer från den här gemensamma idévärlden.

Nitzsche: Han menade väl i princip att det finns övermänniskor - födda ledare som alltid kommer att vara ledare, medan gemene man alltid kommer vara den som behöver ledas.
Vet inte om man bör hålla med om detta. Nietzsche själv genomgick ju en process där han blev supermänniska, så hur kan han då ha varit född som en, och varför skulle inte andra också kunna bli supermänniskor...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback