2024-03-13, 16:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Kelter är ett hittepå från nationalromantiken och fantasylitteraturen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kelter#Argumenten_mot_keltisk_enhet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pan-kelticism#
Nu visste förstås Julius Cesar skillnaden mellan kelter och andra folk då han vistades där och även att det fanns ett keltiskt språk. Då kan man försöka säga annat idag, Sen hur gruppen var sammansatt genetiskt kan man fundera över. Man hittar spår av dem över hela västra Europa med gemensamt språk, religion och konst.

Men vi är förstås helt OT nu.
Citera
2024-03-13, 16:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Order ikonisk har ju börjat användas på ett allt mera udda sätt.

Sen har vi det som jag irriterar mig på mest av allt och det är att jag hör att folk säger "landägare" istället för markägare, skogsägare eller jordägare. Har hört det i minst fyra poddar jag lyssnar på sista tiden. Det är ju inte ens ett svenskt ord. Det är väl bara så enkelt att man översätter engelskans "land owner" rakt av.

Frågan är hur en »ikonisk« person är? En ikon är ju en symbol med starkt värde för någonting, exempelvis en politisk rörelse, ett idrottslag/en sport med dess ursprung helgonbilden som modell. Tittar man i SAOL och SO finns inte »ikonisk« alls och det tycker jag känns rätt.
Citera
2024-03-13, 21:00
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vi är som längst, tillbaka till romarna och Julius Cesar. 400 år före Germanerna kom dit och 100 år efter de lämnat.
Om vi ska ta generna, kan man visa att Engelsmän är släkt med de människor som bor på de platser varifrån de germanska stammarna kom. Det är liksom inga frågetecken där. Att försöka hitta på saker, duger inte.

Normandiska var inte en dialekt utan ett språk, även om de hade mycket gemensamt med franskan. Men även innehöll en del fornnordiska ord. Samma språkgrupp som franska förstås. Tror det var där jag fick frankiska från, då jag såg ett program om det och förmodligen sa man att det fanns spår av det där, då det är samma område. Men kan förstås minnas helt fel.

När vi talar om att den brittiska ursprungsbefolkningen eventuellt skulle ha ett gemensamt ursprung med den nordiska, förgermanska befolkningen är vi ganska många tusen år tillbaka i tiden. Västeuropa var ju inte folktomt när stridsyxefolket kom vandrande österifrån för sisådär femtusen år sedan.
Citera
2024-03-13, 21:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
När vi talar om att den brittiska ursprungsbefolkningen eventuellt skulle ha ett gemensamt ursprung med den nordiska, förgermanska befolkningen är vi ganska många tusen år tillbaka i tiden. Västeuropa var ju inte folktomt när stridsyxefolket kom vandrande österifrån för sisådär femtusen år sedan.
Ja men nu går det gemensamma ursprunget ca 1600 år tillbaka. Det gäller Engelsmän, inte Walesare generellt. Hur det är med Skottar vet jag inte. De borde ha en stor inblandning av nordbor och Engelsmän.
Citera
2024-03-13, 21:21
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ja men nu går det gemensamma ursprunget ca 1600 år tillbaka. Det gäller Engelsmän, inte Walesare generellt. Hur det är med Skottar vet jag inte. De borde ha en stor inblandning av nordbor och Engelsmän.

Jo, men grejen är ju den att folk byter språk och kultur utan att för den skull byta sitt genetiska arv. De britter som talade keltiska språk när romarna kom kan mycket väl ha haft ett icke-keltiskt ursprung, men ha bytt språk när de hamnade under keltisk överhöghet.
Citera
2024-03-13, 21:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jo, men grejen är ju den att folk byter språk och kultur utan att för den skull byta sitt genetiska arv. De britter som talade keltiska språk när romarna kom kan mycket väl ha haft ett icke-keltiskt ursprung, men ha bytt språk när de hamnade under keltisk överhöghet.
Men nu försöker du verkligen allt. Varför har inte Walesare ett i huvudsak germanskt ursprung genetiskt då. Eller följer det med språket? Menar du att Walesarna skulle ha dominerat de germanska engelsmännen. Har du något som bekräftar det eller ens antyder det. Allt är möjligt, men allt är inte troligt. Var kom kelterna ifrån då?

Att man dessutom kan visa att det germanska arvet kommer från de ställen de utvandrade från, inom ett ganska begränsat geografiskt område i nordvästra Tyskland, Danmark och senare även Norge, inte bara att de är germaner, generellt, säger även emot din teori. Liksom historiebeskrivningen om hur England blev England och de erövringar man känner till där.
Citera
2024-03-13, 21:48
Medlem
Citat:

På samma sätt som en stor del av den romerska invasionsarmén mycket väl kan ha härstammat från folk av icke-indoeuropeiskt ursprung, som etrusker!
Citera
2024-03-13, 22:03
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Men nu försöker du verkligen allt. Varför har inte Walesare ett i huvudsak germanskt ursprung genetiskt då. Eller följer det med språket? Menar du att Walesarna skulle ha dominerat de germanska engelsmännen. Har du något som bekräftar det eller ens antyder det. Allt är möjligt, men allt är inte troligt. Var kom kelterna ifrån då?

Att man dessutom kan visa att det germanska arvet kommer från de ställen de utvandrade från, inom ett ganska begränsat geografiskt område i nordvästra Tyskland, Danmark och senare även Norge, inte bara att de är germaner, generellt, säger även emot din teori. Liksom historiebeskrivningen om hur England blev England och de erövringar man känner till där.

Walesare har förmodligen inte ett i huvudsak germanskt ursprung därför att deras genetik inte förändrades bara därför att de övergick till att tala ett germanskt språk. Precis i linje med det jag skrev. Men nu lägger jag ner det här, eftersom diskussionen om genetiskt ursprung är off topic i Språkforumet.
Citera
2024-03-19, 23:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Att använde över i stället för det idiomatiska före eller framför är en anglicism som mest vittnar om användarens dåliga svenska.

Jag väljer en sak före en annan, inte »över« den.
Citera
2024-03-21, 06:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Frågan är hur en »ikonisk« person är? En ikon är ju en symbol med starkt värde för någonting, exempelvis en politisk rörelse, ett idrottslag/en sport med dess ursprung helgonbilden som modell. Tittar man i SAOL och SO finns inte »ikonisk« alls och det tycker jag känns rätt.

Jag hittar det inte när jag googlar, men jag är ganska säker på att Ingo och Lasse Dahlquist har kallats ikoniska göteborgsprofiler. Det finns en historia om att ett råskinn på Andra långatan en mörk kväll hotade Lasse med stryk om han inte bjöd på en cigarett. När råskinnet kände igen Lasses röst skämdes han och bjöd istället Lasse på en cigarett. Att hota Lasse Dahlquist med stryk var för göteborgare på den tiden (1960 ungefär tror jag) som att begå ett helgerån.
Citera
2024-04-01, 16:29
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jomen så är det ju, att världsreligionerna har bakat in allmänna erfarenheter som fanns redan innan. T.ex. att ett samhälle inte fungerar om det blir för många utomäktenskapliga barn, som inte har någon pappa som försörjer och uppfostrar dem. Ett sådant samhälle är ett recept på katastrof. Och likaså måste äkta män kunna lita på att barnen som deras hustru föder är deras. Även där blir det en katastrof, om förmögenheten som mannen slitit ihop - och ibland också hans far, farfar o.s.v. längre tillbaka i tiden, ett helt gods kanske - hamnar hos en gökunge.

Kan man säga "recipe for disaster" på svenska?

Heter det inte "bäddat för katastrof", det är "bäddat för katastrof med ett sånt samhälle".
Citera
2024-04-01, 17:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Kan man säga "recipe for disaster" på svenska?

Heter det inte "bäddat för katastrof", det är "bäddat för katastrof med ett sånt samhälle".

https://www.google.com/search?q=%22ett+recept+p%C3%A5+katastrof%22&oq=%22 ett+recept+p%C3%A5+katastrof%22&gs_lcrp=EgZjaHJvbW UyBggAEEUYOTIHCAEQIRigAdIBCDQ4MjdqMGo3qAIAsAIA&sou rceid=chrome&ie=UTF-8

En snabb googling gav 5 680 träffar. Men det är möjligt att du har rätt i alla fall, och att det var olämpligt att importera det uttrycket och översätta det till svenska. I mina öron låter dock riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in