2024-03-12, 23:28
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
En stor del av språket i England kommer från norden. Framförallt substantiv.
Hus-House.
Gård-Garden.
Öga-Eye.
Hand-Hand.
Gräs-Grass.
Häst-Horse.
Så här kan man fortsätta nästan hur länge som helst.

Det som stör mig idag är Publisher.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/onjXa0/lotta-folcker-ny-publisher-pa-aftonbladet.
Expressen däremot använder svenska.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/lotta-folcker-blir-ny-chefredaktor-pa-aftonbladet/

De ord du räknar upp är inte skandinaviska lånord, utan anglosaxiska ord som har samma germanska ursprung som de skandinaviska. Kognater, som det kallas. Undantaget är häst/horse, som är två olika ord, även om båda börjar på h. Det är oklart hur ett skandinaviskt häst skulle bli till horse i engelskan. Däremot finns det dialektala svenska ordet hors. Eller har funnits, åtminstone.
Citera
2024-03-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är lika missbrukat på svenska som på engelska. Det har blivit del av hela den här "jag tar popkultur på allvar"-SVT-kritikerjargonen; "Här finns sååå många blinkingar till rockhistorien, till exempel till Rolling Stones ikooooniska album Exile on Main Street från 1972". Det används som om det vore synonym till "betydelsefull".

Hörde senast idag om en film som ännu inte var släppt att den tydligen var "ikonisk". Så där förstår jag inte ens vad de menar med ordet.
Citera
2024-03-12, 23:53
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Hörde senast idag om en film som ännu inte var släppt att den tydligen var "ikonisk". Så där förstår jag inte ens vad de menar med ordet.

Det verkar som att de använder "ikonisk" som synonym till ytterligare en SVT-nöjeskulturjournalist-klyscha; nämligen "omtalad".

Jag kan köpa att man tycker att Michael Jackson blivit ikonisk, med sin speciella hållning, sin moonwalk och sin säregna sångstil som alla i hela världen känner igen. Den är ikonisk, som ikonen. Som jesusbilden. Men man kan inte säga det om The Knife, hur cool man än tycker att Karin Dreijer är. Få personer du möter på stan känner igen ett foto på henne, eller kan identifiera hennes sångröst. Hon är alltså INTE ikonisk, hur bra man än tycker att hon är.
Citera
2024-03-13, 08:23
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein
Anglicismer är ett ofog, men som hatare får man passa sig i Norge då de har många omvända anglicismer pga historiskt vikingahärj.

Ett lysande exempel är ordet greit, som exporterats till den kalla regniga tandlösa öns språk.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag har ingen aning om vad "omvända anglicismer pga historiskt vikingahär" skulle betyda, men ordet grei (enkel, tydlig, oproblematisk) är ett ord av nordiskt ursprung och inte alls någon anglicism. Greit är helt enkelt det ordet kongruensböjt efter ett neutralt substantiv. Eller efter pronomenet det använt som formellt subjekt i en sats.

https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=grei&scope=ei

Jag upptäckte just att jag dessvärre totalt hade missförstått ditt något svårbegripliga inlägg. Men nej, engelskans great har inte lånats in från norrönt språk, utan är ett ord av anglosaxiskt ursprung med den ursprungliga betydelsen stor eller grov. Det är en kognat till tyskans groß.
Citera
2024-03-13, 10:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
De ord du räknar upp är inte skandinaviska lånord, utan anglosaxiska ord som har samma germanska ursprung som de skandinaviska. Kognater, som det kallas. Undantaget är häst/horse, som är två olika ord, även om båda börjar på h. Det är oklart hur ett skandinaviskt häst skulle bli till horse i engelskan. Däremot finns det dialektala svenska ordet hors. Eller har funnits, åtminstone.
Men anglosaxarna var skandinaver. Det ursprungliga språket i England, om man ska tro Julius Cesar, borde ha varit keltiska. Finns inte många ord kvar av det. Först kom romarna, när de lämnade kom Anglerna från Danmark, följt av Saxarna och sedan Vikingarna och slutligen Normanderna, som pratade frankiska. Det är vad det Engelska språket i princip består av. Det finns ingen ursprunglig Engelska från England så att säga. Så grunden till språket är skandinaviska, utan tvekan. Sen att det språket har sin egen grund, är en annan fråga.

Det visar sig även på generna. Vita engelsmän är idag i huvudsak Germaner. Hur det gick till är en annan fråga, då man inte hittat några tecken på utrotning av ursprungsbefolkningen. Kan vara så att det de germanska generna var dominerande, på nått sätt, eller fördrivning av människor.
Citera
2024-03-13, 12:15
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Men anglosaxarna var skandinaver. Det ursprungliga språket i England, om man ska tro Julius Cesar, borde ha varit keltiska. Finns inte många ord kvar av det. Först kom romarna, när de lämnade kom Anglerna från Danmark, följt av Saxarna och sedan Vikingarna och slutligen Normanderna, som pratade frankiska. Det är vad det Engelska språket i princip består av. Det finns ingen ursprunglig Engelska från England så att säga. Så grunden till språket är skandinaviska, utan tvekan. Sen att det språket har sin egen grund, är en annan fråga.

Det visar sig även på generna. Vita engelsmän är idag i huvudsak Germaner. Hur det gick till är en annan fråga, då man inte hittat några tecken på utrotning av ursprungsbefolkningen. Kan vara så att det de germanska generna var dominerande, på nått sätt, eller fördrivning av människor.

Det är fantastiskt vad många detaljer du har snappat och totalt missuppfattat. Anglerna kom från nuvarande Tyskland, det var Jutarna som kom från nuvarande Danmark. Att anglerna skulle ha kommit först och att saxarna skulle ha kommit senare har jag aldrig hört talas om. Normanderna talade inte frankiska, som var ett germanskt språk, utan medeltidsfranska.

Det där med den brittiska befolkningens genetiska sammansättning överlåter jag helst åt någon annan att svara på, men det senaste jag tycker mig minnas är att invandringsvågorna i historisk tid inte har påverkat den särskilt mycket, eftersom de invandrade krigareliterna faktiskt var ganska fåtaliga i förhållande till ursprungsbefolkningen. Och det skulle inte bara gälla vikingarna och normanderna, utan också angler, saxare och jutar.
Citera
2024-03-13, 13:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är fantastiskt vad många detaljer du har snappat och totalt missuppfattat. Anglerna kom från nuvarande Tyskland, det var Jutarna som kom från nuvarande Danmark. Att anglerna skulle ha kommit först och att saxarna skulle ha kommit senare har jag aldrig hört talas om. Normanderna talade inte frankiska, som var ett germanskt språk, utan medeltidsfranska.

Det där med den brittiska befolkningens genetiska sammansättning överlåter jag helst åt någon annan att svara på, men det senaste jag tycker mig minnas är att invandringsvågorna i historisk tid inte har påverkat den särskilt mycket, eftersom de invandrade krigareliterna faktiskt var ganska fåtaliga i förhållande till ursprungsbefolkningen. Och det skulle inte bara gälla vikingarna och normanderna, utan också angler, saxare och jutar.
Anglerna var de som gav England sitt namn och även namnet på språket. Anglerna levde mellan Jutar och Sachare, enligt nuvarande åsikter, längst ned på den danska halvön Jylland. Danevirke ligger inte i Danmark. Men även Jutar och andra folk var med i erövringen. Anglosaxare är en senare konstruktion. där Angler(engelsmän) och Saxare levde i en form av union, så det verkar inte som de blandades före det, utan såg sig som två olika folk.

Att Engelsmän i huvudsak är Germaner, är även det klart. Man har även ansett det tidigare, så det är inget nytt. Skallmätningar kanske.
Just det du säger om krigareliter är något man ansett. Nu hade man inte folkräkningar där, så det vet man inte säkert. Men generna säger förstås sitt. Varför det är så, vet man egentligen inte. Har funnits olika teorier både tidigare och nu. T.ex. att kelterna flydde eller blev bortdrivna.

Frankiska hade jag fel om, minnet svek mig där, men även du hade fel, om du kontrollerar.
Senast redigerad av EnCarte 2024-03-13 kl. 13:18.
Citera
2024-03-13, 14:35
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Anglerna var de som gav England sitt namn och även namnet på språket. Anglerna levde mellan Jutar och Sachare, enligt nuvarande åsikter, längst ned på den danska halvön Jylland. Danevirke ligger inte i Danmark. Men även Jutar och andra folk var med i erövringen. Anglosaxare är en senare konstruktion. där Angler(engelsmän) och Saxare levde i en form av union, så det verkar inte som de blandades före det, utan såg sig som två olika folk.

Att Engelsmän i huvudsak är Germaner, är även det klart. Man har även ansett det tidigare, så det är inget nytt. Skallmätningar kanske.
Just det du säger om krigareliter är något man ansett. Nu hade man inte folkräkningar där, så det vet man inte säkert. Men generna säger förstås sitt. Varför det är så, vet man egentligen inte. Har funnits olika teorier både tidigare och nu. T.ex. att kelterna flydde eller blev bortdrivna.

Frankiska hade jag fel om, minnet svek mig där, men även du hade fel, om du kontrollerar.

”Germaner” är ett kulturellt begrepp som är lite vanskligt att tillämpa på det genetiska arvet. Att engelsmän och nordbor är nära släkt skulle kunna ha att göra med att de båda regionernas urbefolkningar var nära släkt, de som levde där innan det indoeuropeiska stridsyxefolket kom i en ny invandringsvåg från Asien till Europa.

Det är väl inte klarlagt vilket germanskt krigarfolk som kom först till de brittiska öarna. Angler, saxare och jutar lade under sig olika delar av England innan deras småriken slogs ihop. Enligt myten skulle den jutiske krigarhövdingen Hengist ha blivit inbjuden av kelterna att försvara dem mot andra germanska krigarfolk, men det är väl inget som det finns några belägg för.

Vad var det du menade att jag hade fel om?
Citera
2024-03-13, 14:36
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
”Germaner” är ett kulturellt begrepp som är lite vanskligt att tillämpa på det genetiska arvet. Att engelsmän och nordbor är nära släkt skulle kunna ha att göra med att de båda regionernas urbefolkningar var nära släkt, de som levde där innan det indoeuropeiska stridsyxefolket kom i en ny invandringsvåg från Asien till Europa.

Det är väl inte klarlagt vilket germanskt krigarfolk som kom först till de brittiska öarna. Angler, saxare och jutar lade under sig olika delar av England innan deras småriken slogs ihop. Enligt myten skulle den jutiske krigarhövdingen Hengist ha blivit inbjuden av kelterna att försvara dem mot andra germanska krigarfolk, men det är väl inget som det finns några belägg för.

Vad var det du menade att jag hade fel om?
Normander pratade normandiska.

Edit: Ursprungsbefolkningen under och före romarna var kelter. Så det om andra folk stämmer inte.
Senast redigerad av EnCarte 2024-03-13 kl. 14:40.
Citera
2024-03-13, 14:50
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Edit: Ursprungsbefolkningen under och före romarna var kelter. Så det om andra folk stämmer inte.

Normandiska var en fransk dialekt. Och det där med att kelterna skulle ha varit först på den brittiska öarna är väl inte helt klarlagt. Vi är ganska många tusen år tillbaka i tiden nu.
Citera
2024-03-13, 14:53
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:

Kelter är ett hittepå från nationalromantiken och fantasylitteraturen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kelter#Argumenten_mot_keltisk_enhet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pan-kelticism#
Citera
2024-03-13, 15:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Normandiska var en fransk dialekt. Och det där med att kelterna skulle ha varit först på den brittiska öarna är väl inte helt klarlagt. Vi är ganska många tusen år tillbaka i tiden nu.
Vi är som längst, tillbaka till romarna och Julius Cesar. 400 år före Germanerna kom dit och 100 år efter de lämnat.
Om vi ska ta generna, kan man visa att Engelsmän är släkt med de människor som bor på de platser varifrån de germanska stammarna kom. Det är liksom inga frågetecken där. Att försöka hitta på saker, duger inte.

Normandiska var inte en dialekt utan ett språk, även om de hade mycket gemensamt med franskan. Men även innehöll en del fornnordiska ord. Samma språkgrupp som franska förstås. Tror det var där jag fick frankiska från, då jag såg ett program om det och förmodligen sa man att det fanns spår av det där, då det är samma område. Men kan förstås minnas helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in