2013-03-14, 21:28
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Såg du mitt tillägg? Mycket möjligt att skillnaden håller på att luckras upp, men jag har samma känsla som Tor-Ulf och den understöds av SASO.
Av 15 träffar på "motbevisad" på SvD.se avser grovt räknat 1/3 en person och 2/3 en teori etc. I frasen »Newton motbevisad« kan naturligtvis namnet Newton stå för densammes teorier via en metonymi. Så fick vi med den också.

Vän av tradition invänder förstås att "motbevisat" i neutrum nästan alltid avser icke-person. Jamen vänta lite, säger jag. Där står supinumformen för nästan alla träffar, och den faller utanför mätningen.
Senast redigerad av egon2b 2013-03-14 kl. 21:31.
Citera
2013-03-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Den i tyska halvt bevandrade kopplar lätt »vederlägga« till „wieder legen” i analogi med „wieder taufen”.

Förutom att det stavas widerlegen.
Citera
2013-03-15, 00:43
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Förutom att det stavas widerlegen.
För den i tyska väl bevandrade, ja. Svenskan har ju »mappat« två morfem till ett. Det är förklaringen till att vedersakare och vederdöpare har så olika innebörd i sina till synes lika första morfem. I den situationen gäller det att avgöra vilken gren vederläggare hör hemma på.

On topic: Engelskan har klarat problemet vederlägga genom att översätta »återlägga« till “relay”. Man får vara rätt inbiten anglicismhatare om man ska se rött så snart ett relä klickar (i meningen slå om). Ett relä som klibbar i stället för att klicka är förstås en pina i nacken.
Citera
2013-03-17, 15:34
Medlem
Asciros avatar
Citat:
En 42-årig brittisk turist nekades inträde i Sri Lanka sedan tulltjänstemän fått syn på mannens Buddha-tatuering. Den uppfattades som kränkande.

Mannen som kom från ett flyg från London var på väg till Kuala Lumpur i Malaysia men ville passa på att se sig om i Sri Lankas huvudstad Colombo när planet mellanlandade där – han hade tolv timmar att slå ihjäl.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/turist-med-buddha-tatuering-nekad-intrade-i-sri-lanka

Jag trodde först att det var en direkt översättning från engelskans "time to kill", men efter att ha googlat "timmar att slå ihjäl" verkar det vara rätt vanligt även på svenska (234 000 resultat). För mig kändes det ändå som en konstig formulering och förstörde flytet i läsningen helt och hållet.

Är det bara jag som är omodern som aldrig har hört det förr? Kan nån ge mig en annan formulering på det fetmarkerade (är helt låst på "att slå ihjäl tid" just nu )?
Citera
2013-03-17, 16:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asciro
Jag trodde först att det var en direkt översättning från engelskans "time to kill", men efter att ha googlat "timmar att slå ihjäl" verkar det vara rätt vanligt även på svenska (234 000 resultat). För mig kändes det ändå som en konstig formulering och förstörde flytet i läsningen helt och hållet.

Är det bara jag som är omodern som aldrig har hört det förr? Kan nån ge mig en annan formulering på det fetmarkerade (är helt låst på "att slå ihjäl tid" just nu )?

Jag hade nog hellre valt:

"...han hade tolv timmar över." eller "...tolv timmar på sig innan...". Att använda "slå ihjäl" låter som att kämpa mot leda.

När det gäller uttrycket så är det precis som du upptäckt inte ovanligt i svenskan. Det går ju sedan att fråga sig om det ändå inte är en anglicism även om det funnits länge. Ibland är uttryck likadana på många olika språk, helt enkelt för att de är så träffande. Någonstans måste uppkomsten ha skett. Det troligaste är väl att det i många fall är ett "större" språk med många talare som sprider det vidare.
Citera
2013-03-19, 23:35
Medlem
egon2bs avatar
Ibland slinker något som heter Sverigehäftet förbi reklamstoppet i en brevlåda nära mig. I ett sådant häfte erbjuds allmogen köpa klädesplagg genom att sätta ett eller annat kryss och skicka en svarskupong till
City Look Scandinavia AB
Svarspost ...
Svenljunga
Men se på fan, fåmansstyret för denna firma tycks häcka i Djursholm. Svenljunga ligger i den klassiska knallebygden. Jag har hittat en snarlig språklig skönhet vid Stureplan i Stockholm. Där var det frågan om telemarketing – en mindre kulturkrock än City Look i Svenljunga.

Om situationen finns mer att säga, men inte under Forum Språk kanske.
Senast redigerad av egon2b 2013-03-19 kl. 23:37.
Citera
2013-03-20, 19:52
Medlem
Käg Malaxs avatar
186 000 träffar (brutto) för "driver mig galen". Traditionellt går det väl att göra någon galen och driva någon till vansinne, så kontamination kan ha med det hela att göra också, men jag gissar att det i huvudsak är en anglicism.

http://www.google.se/webhp?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8#q=%22driver+mig+galen%22&hl=sv&rlz=1R2ACPW_sv&ei =8wNKUaabNIqJtQbn7YGoDQ&start=0&sa=N&bav=on.2,or.r _qf.&bvm=bv.44011176,d.bGE&fp=4a83052aa19f53bc&biw =1024&bih=566
Citera
2013-03-20, 20:45
Medlem
Vad sägs om klockvis?
Citera
2013-03-20, 21:29
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Vad sägs om klockvis?
Relativt skonsamt jämfört med kontraklockvis.

Vårt svenska »moturs« är så kompakt och effektivt att det borde dra med sig »medurs« och sopa mattan med anglicismerna i svensk text.

Nåja, något kan vi lära oss av de engelska uttrycken CW / CCW. Nämligen ett i god mening globalt synsätt. Termerna »medsols« och »motsols« fungerar inte i instruktionsboken för en exportprodukt.
Senast redigerad av egon2b 2013-03-20 kl. 21:32.
Citera
2013-03-20, 21:29
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Vad sägs om klockvis?
Kräks. Var har du sett det?
Citera
2013-03-20, 21:32
Medlem
flygandeflaxs avatar
Citat:
Över tusen googleträffar för "bevisad fel". Jag har förstås inte kollat alla, men de på första sidan verkar i alla fall alla svara mot "proven wrong" och användas om person, typ "jag har blivit bevisad fel". Direkt överföring av en hel konstruktion, eftersom både användningen av bevisad och användningen av fel skiljer sig från tidigare språkbruk.

http://www.google.se/webhp?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8#hl=sv&rlz=1R2ACPW_sv&sclient=psy-ab&q=%22bevisad+fel%22&rlz=1R2ACPW_sv&oq=%22bevisa d+fel%22&gs_l=hp.12...0.0.1.47327.0.0.0.0.0.0.0.0. .0.0...0.0...1c..5.psy-ab.Tnk5UCqQyR0&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.4328 7494,d.bGE&fp=93defc424b88f454&biw=1024&bih=566

Usch, bevisad fel var riktigt gräsligt!
Citera
2013-03-20, 21:33
Medlem
flygandeflaxs avatar
Citat:
186 000 träffar (brutto) för "driver mig galen". Traditionellt går det väl att göra någon galen och driva någon till vansinne, så kontamination kan ha med det hela att göra också, men jag gissar att det i huvudsak är en anglicism.

http://www.google.se/webhp?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8#q=%22driver+mig+galen%22&hl=sv&rlz=1R2ACPW_sv&ei =8wNKUaabNIqJtQbn7YGoDQ&start=0&sa=N&bav=on.2,or.r _qf.&bvm=bv.44011176,d.bGE&fp=4a83052aa19f53bc&biw =1024&bih=566

Blä blä och åter blä
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in