Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-04-03, 10:06
  #1
Medlem
Ngn som har koll på varför man har två gitarrhalsar på en gitarr? Såg precis en Slash I Guns´n spela på en sån i en video på Z-tv....
Citera
2004-04-03, 12:03
  #2
Medlem
XeroXs avatar
En med 12 strängar, en med 6 st.
Citera
2004-04-03, 12:12
  #3
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HA.
Ngn som har koll på varför man har två gitarrhalsar på en gitarr? Såg precis en Slash I Guns´n spela på en sån i en video på Z-tv....

För att man vill vara häftig och ball. Slash kan iofs aldrig bli cool hur mycket han än försöker. Steve Vai spelade en trippelhalsad gitarr på senaste G3-turnen. Ganska nördigt.
Citera
2004-04-03, 14:07
  #4
Medlem
Ibland är det ju av praktiska skäl för att kunna återskapa en låt live. Jimmy Page lirade alltid Stairway To Heaven - med dess olika gitarrpassager - på en dubbelhalsad Gibson SG live, men när låten spelades in var det med en Les Paul som ju är singelhalsad.
Citera
2004-04-03, 15:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HA.
Ngn som har koll på varför man har två gitarrhalsar på en gitarr? Såg precis en Slash I Guns´n spela på en sån i en video på Z-tv....

Jag upphör inte att förvånas över hur folk på flashback tycks ställa samma frågor som jag själv gått runt och förvånats över.

Nu är inte jag nån gitarrist, men jag kan inte för mitt liv förstå hur man vill spela på en dubbelhalsad. Det finns ju trots allt en viss sexighet hos en vanlig gitarr men det är ju som bortblåst i ett sånt missfoster, ser ut som en cirkusattraktion.

Hur svårt är det att ha en extra gitarr nära till hands ?
Citera
2004-04-03, 17:55
  #6
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Steve Vai spelade en trippelhalsad gitarr på senaste G3-turnen. Ganska nördigt.
Finns det inte en gammal Whitesnakevideo där han har en gitarr med en hals åt varje sida?
Citera
2004-04-03, 19:00
  #7
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Finns det inte en gammal Whitesnakevideo där han har en gitarr med en hals åt varje sida?
Var inte det Ritchie Sambora i Bon Jovi?
Citera
2004-04-03, 19:18
  #8
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Var inte det Ritchie Sambora i Bon Jovi?

Micheal Angelo (tror det iaf) har en som har fyra halsar på som går åt olika håll.
Citera
2004-04-03, 20:06
  #9
Medlem
Mr Magoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Micheal Angelo (tror det iaf) har en som har fyra halsar på som går åt olika håll.
Ehhh.....? Vaddå åt olika håll? En upp, en ner, en åt höger och en åt vänster? Håller med om att det måste se jävligt löjligt ut...
Citera
2004-04-03, 20:07
  #10
Medlem
Fat bastards avatar
http://perso.wanadoo.fr/rollhandrock...%20heart3w.jpg
Det var inte den här jag tänkte på, men ändå....
Citera
2004-04-04, 15:25
  #11
Banned
ja tror att ja har sett det i en van hallen video..ett stort hjärta med 2 halsar åt ena hållet och en åt det andra..riktigt 80 tal.
Citera
2004-04-04, 16:50
  #12
Medlem
cowboy_from_hels avatar
Med risk för att döda tråden med ett vettigt svar: Det finns två anledningar som jag ser det. 1) för att vara cool. 2) för att snabbt kunna byta mellan 6 & 12 strängar. Syftet med 4 halsar, två åt varje håll har jag däremot inte kunnat lista ut någon praktisk anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback