2010-05-09, 08:51
Medlem
I går meddelade TV4-text att det rödgröna blocket beslutat att riva upp de HIV-smittades skyldighet att berätta för sina partners om sin sjukdom.
De rödgröna anser att de smittades integritet kränks av denna skyldighet och skriver samtidigt att dagens bromsmediciner är så effektiva att de flesta lever länge med sjukdomen.

Jag anser att deras beslut är sjukt rakt igenom. Dels därför att de som blivit smittade utan vetskap, förväntas leva med sin smitta och föra den vidare tills den eventuellt upptäcks, för att sedan leva med sitt handikapp utan minsta ersättningsmöjligheter. Och dels för den epidemiska utveckling som vi sett i andra länder, kan bli fallet i här Sverige när vi skall fråntas all kontroll över situationen.

Vad anser ni om de rödgrönas utspel?
Är de HIV-smittades integritet viktigare än folkhälsan?
Citera
2010-05-09, 09:15
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
I går meddelade TV4-text att det rödgröna blocket beslutat att riva upp de HIV-smittades skyldighet att berätta för sina partners om sin sjukdom.
De rödgröna anser att de smittades integritet kränks av denna skyldighet och skriver samtidigt att dagens bromsmediciner är så effektiva att de flesta lever länge med sjukdomen.

Jag anser att deras beslut är sjukt rakt igenom. Dels därför att de som blivit smittade utan vetskap, förväntas leva med sin smitta och föra den vidare tills den eventuellt upptäcks, för att sedan leva med sitt handikapp utan minsta ersättningsmöjligheter. Och dels för den epidemiska utveckling som vi sett i andra länder, kan bli fallet i här Sverige när vi skall fråntas all kontroll över situationen.

Fruktansvärt, att ens föreslå en sådan här sak, och att sedan blocket bestämmer sig för att gå vidare med det...
Hur kan någon rösta på sossarna och inte känna sig äcklad och smutsig, det vet jag inte..
En sak vet jag däremot helt säkert, förutsatt att det du skrev stämmer, är att de gör ett verkligt försökt att förvandla Sverige till ett av skitländerna i Afrika.
Citera
2010-05-09, 09:17
Bannlyst
Jag har varit medveten om att Vänsterpartiet har drivit frågan en längre tid. Men jag trodde ändå i min enfald att ett liknande förslag var allt för sinnessjukt för att gå igenom, ens hos de rödgröna.
Detta är så vidrigt att jag tappar fattningen.

I praktiken innebär ju det här att hiv-män kan härja fritt och smitta hundratals utan att de ens riskerar böter.
Citera
2010-05-09, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Fruktansvärt, att ens föreslå en sådan här sak, och att sedan blocket bestämmer sig för att gå vidare med det...
Hur kan någon rösta på sossarna och inte känna sig äcklad och smutsig, det vet jag inte..
En sak vet jag däremot helt säkert, förutsatt att det du skrev stämmer, är att de gör ett verkligt försökt att förvandla Sverige till ett av skitländerna i Afrika.

Du reagerar på samma sätt som jag gjorde när jag läste telegramet på TV¤-text i går. Jag gnuggade mina ögon och hoppades att jag skulle få se något annat. Men nej. De rödgröna har verkligen enats om att ta bort det lagstadgade skyddet, trots att man vet vilken preventiv effekt den haft.
Citera
2010-05-09, 09:30
Medlem
Veyrons avatar
Nu ser vi resultatet av Monas vurm för böglobbyn. Att samla in röster från denna gruppen är viktigare än att förhindra de tragedier som sker när HIV överförs till ovetande sexuella kontakter, partners, deras barn (om de bestämmer sig för att skaffa några). Samtidigt ska klamydia fortfarande omfattas av smittskyddslagen. Konsekvent...

Riktigt sjukt förslag som läggs till listan av rödgröna rörans katastrofala politik.
Citera
2010-05-09, 09:56
Medlem
Klipp om förslaget http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1630471

Helt galet enligt mig, bromsmediciner är inte gratis utan kostar mycket pengar.
Senast redigerad av Fistor 2010-05-09 kl. 09:59.
Citera
2010-05-09, 10:27
Medlem
johanbtks avatar
Varför mottar Mona Sahlin inte medvetet en blodtransfusion från en smittad person?
Om HIV nu är så ofarligt som geggan säger så borde hon kunna göra det för att bevisa sin poäng.
Om inte så kan hon hålla käft.
Citera
2010-05-09, 10:49
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Vill påstå att det är samma personer som motsätter sig rena sprutor till narkomaner och således ökar på hivsmittan i samhället.

Vad har dom att vinna på detta? Hur kan integriteten stå över minskningen av hiv/aids?
Citera
2010-05-09, 10:59
Medlem
Ett av alla problem som de rödgröna inte tänkt på har skördat ett flertal offer runt om i landet.
Det har flera gånger funnits HIV-smittade blodgivare som vid tillfället hade så låg viruskoncentration att det inte upptäktes. Senare växte viruset till sig i sin nya kropp och utvecklades till AIDS. Med en lag om registrering och meddelarkrav skulle det bli svårare att sprida viruset vidare. Samma tragedi har inträffat på olika håll i världen i samband med transplantationer. Trafikolyckor med osynlig mäng HIV-virus har dödat mottagare.
Jag tycker inte det är acceptabelt att en grupp som har statsbärande ambitioner, får aggera så här okunnigt utan att bli tillrättavisade av sakkunniga.
Det är rent ut sagt åt helvete.
Citera
2010-05-09, 11:03
Bannlyst
När det kommer till de Rödgröna så är det bevisligen idioter vi har att göra med. Helt klart.
Citera
2010-05-09, 11:51
Medlem
Nico77s avatar
Om det finns någon som tror att de här bromsmedicinerna det talas om gör det möjligt att leva ett normalt liv med Hiv kan läsa lite på den här sidan. Man får liksom en annan bild då, en som inte alls stämmer överens med rödgröna rörans.
http://www.hivaidspositivestories.com/text/stories_positive.html

Vad menar du med "tillrättavisade av sakkunniga"? Dom ska för fan bli bort röstade! Det är tydligen så att när den svenska vänster falangen säger rakt ut, att om ni ger oss makten så ska vi göra vad vi kan för att ni "det svenska folket" ska bli smittade av livsfarliga sjukdomar, så vill du höra någon säga att "det där var ju dumt sagt" och så är det bra igen. Detta gissar jag handlar om makt och inte integritet. Om man plockar hit en massa skäggbarn som bär på skiten och sen gör det fritt att sprida skiten så har man en skattebas i sin befolkning som inga bidrag i världen skulle kunna ha skapat. Bidragsfolk kan ju vakna upp en dag och komma på att det är dags att göra rätt för sig eller ännu värre, "nu är det dags att tjäna pengar" också drar dom utomlands och startar företag. Har man Hiv har man som icke rik inget val, man måste stanna kvar och man är helt beroende av att staten vill betala och att staten tillåter just den medicin man själv behöver annars är man rökt.

Citat:

Jag tycker inte det är acceptabelt att en grupp som har statsbärande ambitioner, får aggera så här okunnigt utan att bli tillrättavisade av sakkunniga.
Citera
2010-05-09, 11:51
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:

Rent vidrigt anser jag! Att undanhålla HIV för sin partner borde likställas med mordförsök. Om man nu smittar en annan människa genom just detta så borde man åka dit för tortyr och mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in