2010-05-11, 11:41
Medlem
Angus-Scrimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkulan
Kommer man kunna donera blod om man har HIV om detta genomförs?
Det är ju faktiskt synd om dom som har HIV och inte får lämna blod

Visst är det synd om dem, det är väl bland annat det de rödrgöna vill få fram med det här - att alla ska ha lika rättigheter. Känner på mig att Mona Sahlin ligger bakom det förslaget, logikens bästa vän! Jag tror inte att jag talar bara för mig själv när jag säger att hon är ett riktigt pannben. Hon är fanimej expert på att förstöra saker som fungerar, och nu kanske t.o.m. smittskyddslagen faller offer för hennes idioti. Hoppas att förslaget aldrig genomförs.
Citera
2010-05-11, 12:24
Medlem
MoLoKs avatar
Känns ju ännu löjligare med tanke på att en gång i halvåret så går olika instanser ut och berättar att de är djupt bekymrade över att svenska ungdomar inte tar HIV-hotet på allvar.

Kanske borde samma instanser nu gå ut och klaga på de rödgröna?

Fast det vågar väl varken journaliserna eller de som är bekymrade göra.
Citera
2010-05-11, 12:39
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det är fortfarande oklart om alla partier står för ändringen av smittskyddslagen.
Jag har en hypotes: att vissa har kuppat in det hela som en 'översyn'. Det är ju lätt då för de andra att säga ok, vi ska göra en översyn av lagen. Man kan ju behöva se över saker lite då och då.
Citera
2010-05-12, 00:21
Medlem
Gefundenes Fs avatar
HIV mannen Mehdi Tayeb Iranier som uppgav sig vara amerikan, knullade 130 svenska tjejer. Han smittade minst tre i Sverige och flera i andra länder.

Med de rödgrönas politik skulle han gått helt fri och inte kunnat åtalas. MOna OHly Wetterstrand Peter Eriksson
Citera
2010-05-13, 17:20
Medlem
ChapterFours avatar
Varför väljer pappersmedia att helt ignorera detta sjuka förslag? Har de inte en skyldighet att informera befolkningen om sånt som kan vara samhällsfarligt?
Citera
2010-05-13, 18:28
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
I går meddelade TV4-text att det rödgröna blocket beslutat att riva upp de HIV-smittades skyldighet att berätta för sina partners om sin sjukdom.
De rödgröna anser att de smittades integritet kränks av denna skyldighet och skriver samtidigt att dagens bromsmediciner är så effektiva att de flesta lever länge med sjukdomen.

Jag anser att deras beslut är sjukt rakt igenom. Dels därför att de som blivit smittade utan vetskap, förväntas leva med sin smitta och föra den vidare tills den eventuellt upptäcks, för att sedan leva med sitt handikapp utan minsta ersättningsmöjligheter. Och dels för den epidemiska utveckling som vi sett i andra länder, kan bli fallet i här Sverige när vi skall fråntas all kontroll över situationen.

Vad anser ni om de rödgrönas utspel?
Är de HIV-smittades integritet viktigare än folkhälsan?

De rödgrönas förslag är extremt intelligensbefriat. Om någon smitas av en HIV infekterad partner och sedan får reda på det. Partnern säger –”enligt lagen behöver jag inte säga det till dig”! Då blir det mord!!!

Tänk er att smittan kan spridas i fler led omöjligt utan att bli spårad. Upptäcks lång senare av en slump. Hur smittsam har man då varit under lång tid eftersom man inget vet har man inte tagit några bromsmediciner

På läkarmottagningen ska man uppge om man är smittad hur ska man kunna det om man inte vet. HIV kommer att upptäckas när det gått så långt att det har varit smittosamt i flera år.

Finns bara ett ord vansinnigt korkat kan vi låta de som lägger sådan förslag bilda regering?

De rödgröna är det mest korkade som någonsin aspirerat på regeringsmakten i Sverige. De är i nivå med Thabo Mbeki
Citera
2010-05-13, 19:00
Medlem
Evil_Santas avatar
Riktigt korkat förslag, snacka om politiskt självmål.
Citera
2010-05-13, 19:45
Medlem
Finns ca 5.000 HIV-positiva i Sverige. De flesta fallen är idag redan importerad röd-grön valboskap. Man får inga nya röster genom det här förslaget, ytterst få icke-smittade som går och irriterar sig på smittskyddslagen.
Citera
2010-05-13, 20:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Hade detta varit i USA så skulle jag börja tänka. Men i Sverige är det fullkomligt möjligt, avgrundsvänstern som styr vårt land har absolut inga skrupler, även om människor dör på kuppen. Detta var en av de mest PK-aktiga galenskaperna vid sidan av grattis sjukvård för illegala invandrare.

Ja, detta vettlösa förslag skulle med bara liten misstänksamhet kunna misstänkas för ett försök till biologiskt folkmord.
Citera
2010-05-13, 20:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Ja, men så är det. Vi fick ju ökande HIV-fall på 1990-talet. Bert Karlsson och Ny Demokrati vill ha HIV-test på de pepparkaksliknande Haschtomtarna från Kongo. Men så blev det ju inte. HIV är relativt ovanligt i mellanöstern, däremot mycket vanligt bland den subsahariska negern. Nu är vår invandring inte jättestor. Det finns relativt få negrer. I början av år 2000 vände man sig om, då man såg en neger på stan. Man kände verkligen att de var många, nu har ju araberna och kurderna fått negern att försvinna.

Jag gick igenom T-centralen idag. Det är fullkomligt svart alltså, negrer, chilenare, zigenare och uteliggare som antingen tigger pengar, säljer droger eller ägnar sig åt fickstölder. Hemskt.

Risken är i alla fall att de här negrerna och bögarna börjar sprida sjukdomar utanför sin grupp. Det är just det jag är rädd för. Det samma gäller med de här bränderna i ghettoförorterna. Så länge de bränner ned Rinkeby, Rosengård eller Hisingen är det skitsamma, men om dessa bränder börjar sprida sig till innerstäderna och villaområdena. Då är vi farligt ute. Det samma gäller HIV.

Ja det är en dramatisk skillnad mellan Nordafrika och det svarta Afrika. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Africa_HIV-AIDS_300px.png

Vi är farligt illa ute.
Citera
2010-05-13, 20:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakebond
Är ju helt galet. Om en HIV-smittad person knullar runt utan att berätta det är ju ungefär som om McDonalds skulle ha jordnötter i en viss procent av sina hamburgare.

Visst, det kanske inte är stor chans att du får en burgare med jordnötter i, det är inte säkert du är allergisk (blir smittad), och det är inte säkert att du dör av jordnötterna även om du är allergisk (blir smittad).

Och sedan kommer grönröda-röran och säger att McDonalds inte behöver skriva på sina menyer att burgarna kan innehålla jordnötter, för det kränker deras integritet.

Argumentationen skulle väl kunna liknas vid: "Det gör inte så mycket om vi blandar glasbitar i hamburgarna för det finns ju så bra magsårsmediciner numera."
Citera
2010-05-13, 20:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkulan
Kommer man kunna donera blod om man har HIV om detta genomförs?
Det är ju faktiskt synd om dom som har HIV och inte får lämna blod

Min litet gammaldags uppfattning är att det är mycket mer synd om den patient som får HIV-smittad blodtransfusion, än den homofil som inte får lämna blod. Men härvid är rödgardisterna på framkant.

Sedan 1 april 2010 (nej det är dessvärre inget skämt utan blodigt (!) allvar):

"Personer som har haft ett sexuellt riskbeteende tillåts lämna blod om minst 12 månader har gått sedan senaste risktillfället. Personer med sexuellt riskbeteende avser:
- alla som har haft sexuellt umgänge i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning
- män som har haft sexuellt umgänge med män
- kvinnor som har haft sexuellt umgänge med en man som i sin tur har haft sexuellt umgänge med en man.
Tidigare var dessa personer avstängda från att ge blod resten av livet."
http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/blodgivningforandradereglerfra#anchor_0

Undersök gärna vem som är GD för SoS...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in