• 1
  • 2
2010-05-08, 13:47
Medlem
Tjennare!

Innan jag köpte min stationära datorn med ett ATI HD 5770 så körde jag ArchLinux i ca 2år.
Då hade jag en bärbar med ett Nvida 9200m och det fungerade klockrent. Har nu kört Windows i någon månad men är sjukt sugen på att lägga in Arch igen.

Fast har läst ganska mycket om att ATI kort inte fungerar så bra i Linux osv. Vad är det som inte fungerar bra? Är det värt att köra Linux med ett ATI kort eller ska jag fortsätta köra Windows?
Citera
2010-05-08, 13:58
Medlem
Threedots-deads avatar
Försökte installera Ubuntu 9.10 för något år sedan med ett ATI 4870, men körde fast vid installationen av grafikdrivrutinen. Hade "Ubuntu for dummies"-bok och allt till hjälp, men det ville sig inte. Gav upp efter ~10 timmars non-stop kämpande.
Kan ju vara jag som är kass bara, men den versionen verkade inte gilla nya ATI kort. Har kanske hänt en del sedan dess dock.
Citera
2010-05-08, 14:10
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Om du inte behöver 3d-stöd så fungerar det väl hyfsat. Men 3d-stödet kan variera ganska kraftigt i kvalitet beroende på kort och drivrutiner.
Citera
2010-05-08, 14:46
Medlem
qu4dros avatar
Mitt ati 4670 funkar iallafall att spela wow med i ubuntu
Citera
2010-05-08, 16:08
Medlem
min nvidia 9600GT var snabbare i ubuntu än radeon hd 5850, även efter en hel del trixande. Saker som stuttering frames i 1080p filmer, osv.

Så om du vill absolut köra linux, köp nvidia, är mitt förslag. Du kan ha TUR med att få ditt ATI kort att funka, medans nvidia kort har alltid funkat hur bra som helst in linux.

Sedan kommer det hela politiska proprietary vs open source bla bla, men det skiter jag i, jag vill att grejer ska fungera så att jag kan använda burken istället för att trixa med den.
Citera
2010-05-08, 16:13
Medlem
Nohs avatar
Problemet är att ATIs drivrutin inte uppdateras för att stödja nya kerneler, X.org osv i samma tempo som nvidias.

Just nu är det ett helvete, för senaste Xorg finns ingen properitär drivrutin till ATI kort.
Citera
2010-05-08, 20:36
Medlem
Jag fick mitt HD4200 att fungera hyffsat på Ubuntu 9.10 efter mycket kämpande, men Ubuntu 10.04 Lucid har inte stöd. Det finns visst stöd, men jag kan t.ex. inte använda Kompiz nu (vilket jag tycker nästan är hela vitsen med att ha Ubuntu nu då den bara krånglar och är buggig vad gäller allt).
Citera
2010-05-08, 21:03
Medlem
sommarlovs avatar
Jag sitter kvar med Ubuntu 9.04 på min ATI/AMD-laptop.
Allt fungerar perfekt, kan inte uppdatera...
Citera
2010-05-08, 21:07
Bannlyst
ATI har alltid sugit hästbajs i linux, många har hoppats på förbättringar, men dom har väntat förgäves. Min rekommendation som tidigare har sagts är Nvidia, då har du bäst möjligheter till väl fungerande grafik utan alltför mycket strul.
Citera
2010-05-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag sitter kvar med Ubuntu 9.04 på min ATI/AMD-laptop.
Allt fungerar perfekt, kan inte uppdatera...
varför förstöra någonting som fungerar?

men det är faktiskt jävligt trist att ati inte är bättre än vad de är på att utveckla drivrutinerna till nyare kärnor. visst funkar det att sätta sig med en äldre kärna, men det kan ju kännas lite trist att inte få vara med i utvecklingen...=/
Citera
2010-05-09, 00:26
Medlem
Har nu kört Ubuntu 10.04 med dom rekommenderade drivrutinerna. Har fungerat utmärk, både compiz, olika spel osv
Citera
2010-05-09, 00:36
Medlem
ati släppte specarna till deras grafikkort, hur långt de öppna drivrutinerna har kommit beror lite på vilket kort du har. eftersom att arch är ganska bleeding edge så borde du få de senaste hela tiden, alltså borde det fungera ganska bra. enda sättet att vara säker är att prova
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in