Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-08, 04:31
  #13
Medlem
Vädurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Får jag rösta på Pablo Picasso? I så fall gör jag det.

Mohave, du får rösta på Pablo Picasso.

Ta en blank valsedel - alltså en valsedel utan text - och skriv ned vad som faller dig in i röstväg. Du kan skriva ett kärleksbrev på den blanka röstsedeln om du så önskar, och sedan lägga det i kuvertet och lämna över det till valförättaren.
Citera
2010-05-08, 09:53
  #14
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag struntar helt enkelt i politik. Jag bryr mig inte om vem som är statsminister. Jag har pengar så jag klarar mig vilket som. De kan höja eller sänka sina skatter. Jag blir mest irriterad på att detta tar så mycket tid i TV.

Problemet är att min älskade flickvän är intresserad av politik och frågar mig vad jag skall rösta på.
Då röstar du blankt. Om du inte är insatt ska du under inga omständigheter rösta på ett parti. I ditt fall är det blankröst som gäller, berätta det för din flickvän. Berätta även att hon har ett hjärndött beteende.
Citera
2010-05-08, 10:12
  #15
Medlem
Om inte annat är väl TS fråga ett brinnande argument mot den allmänna rösträtten... Har man vare sig kunskap eller intresse av vad alternativen innebär borde man inte få rösta!
Citera
2010-05-08, 10:17
  #16
Medlem
Gizurs avatar
Nix. Har sett vad det kan leda till. Pojkvän lyder flickvän och röstar på miljöpartiet fast han egentligen inte bryr sig om politik och rent av tycker att det är en dum idé att avveckla fullt fungerande kärnkraftverk i förtid. I parmiddagar och andra träffar med flickvännens vänner så känner han en förväntan att fortsätta hålla skenet uppe och instämma i hur bra miljöpartiet är, närhelst politik kommer upp som samtalsämne. Det är trist att se, och något som inte kan kännas bra.
Citera
2010-05-08, 10:20
  #17
Medlem
TTKs avatar
1. Slå henne med en banan och lås in henne i hennes rum tills hon är beredd att rösta på ditt parti.

eller

2. Gå för husfridens skull med på hennes krav och försök få så många gentjänster som möjligt för det. På valdagen går du in i valbåset, struntar i hennes önskemål och röstar på det parti du vill rösta på.
Citera
2010-05-08, 10:22
  #18
Medlem
CharlieRs avatar
Rösträtten är allmän och det är lika illa att diskriminera utifrån kunskap och intresse, som andra faktorer.
Citera
2010-05-08, 10:32
  #19
Medlem
slimmbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Tja, hade du frågat mig om råd för något år sedan, hade jag hållit en glödande föreläsning om vikten av att sätta sig in i samhällsfrågor, och vikten av att välja rätt representant som du vill skall föra din talan.

Efter att ha blivit ikappsprungen av verkligheten och de varelser som bor i denna verklighet har jag ändrat åsikt.

Du vet inte särskilt mycket om varken politik, partier eller deras mål. VARFÖR skall du då gå och rösta och vara delaktig i beslutet om hur Sverige skall styras? Du gissar, chansar eller skiter ju ändå i resultatet av din röst!

Gå INTE och rösta. Lyd INTE din flickväns uppmaning att rösta på hennes favoritparti.
Skit i att det är val. Åtminstone så länge som du är okunnig om konsekvenserna av din röst.

Först när du med bestämdhet kan säga att din röst hamnar på det alternativ som du föredrar framför samtliga andra alternativ är du mogen att rösta. Att lita på vad en polare säger, eller rösta för att du tror att något parti är bättre än de andra duger inte. Ta reda på vad du ställer till med, eller skit i att göra något alls.

Och nej, jag driver inte med dig.

Haha hade de vart så hade inte en enda av mina bekanta som röstar på SD fått rösta. De enda de tänker är "ut med svartingarna".
Citera
2010-05-08, 12:32
  #20
Medlem
Jafan89s avatar
nej, jag låter inte någon annan påverka min röst, det blir PP eller SD
Citera
2010-05-08, 13:23
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Rösträtten är allmän och det är lika illa att diskriminera utifrån kunskap och intresse, som andra faktorer.
Han blir ju inte diskriminerad, eftersom att han fortfarande har möjligheten att rösta på vad han vill.
TS har bara blivit uppmanad att rösta blankt eftersom att han varken bryr sig om resultatet eller har intresse/kunskap för politik. Vari ligger skillnaden mot när representanter för socialdemokraterna kommer fram till mig och uppmanar mig att rösta på dem?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback