• 1
  • 2
2010-05-06, 23:54
Medlem
Hej inte säker om rätt ställe.. ja skulle gärna vilja veta om vem som får pensionen om personen dör innan pension åldern? typ en pappa..
Får sonen det då? (Jag) (Vill ha pengar till begravning mm) vill inte att farmor ska betala allt..
Skulle verkligen uppskatta snabba svar.. snälla? Enligt va ja hört är de jävla staten som tar allt..
sant?
Citera
2010-05-07, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peregrinus
Jävla idiot staten... ska fan DÖDA cp Reinfelt.. lagen borde ändras.. HAN har INGEN rätt till min pappas intjänade pengar... ingen alls rätt!!!!

Lugna ner dig nu!
Din far hade kanske en livsförsäkring? det brukar vara normen iaf, och det ska täcka begravningskostnader etc.. sen så när de gör bouppteckning så går ju pengar först och främst till begravningkostnader, innan eventuella tillgångar går till hypotetiska skulder etc.

Edit!

För övrigt tycker jag det låter väldigt lustigt att du bryr dig så himla mycket om en pengafråga i en tid av sorg, min far gick själv bort nyligen och det sista jag hade gjort under den perioden var att sitta och whina om pengar på flashback! Sörj!
Citera
2010-05-07, 00:13
Medlem
Fråga av någon som inte är insatt alls... varför fan vill man pensionspara om detta är fallet? Om man har självkontroll osv och inte knarkar eller spelar bort pengarna, är det inte bättre att helt enkelt lägga undan samma summa man annars pensionsparar med varje månad? Visst, man kan bli pensionär och leva tills man typ e 120 år och tjäna på det, men känns som man generellt sett förlorar pengar på det.
Citera
2010-05-07, 00:16
Medlem
Jo de kanske har.. vet ej än men säg inte att ja ska lugna ner mig.. min farsa gick nyss bort å ni säger att staten ska få hans HÅRT intjänade pansion... ä inte de LITE fel va?
Trodde de fanns lite rättvisa å så åt dom kvarlevande men tydligen inte...
Sverige verkar suga mer å mer ska flytta så snart ja kan..
Inte rätt alls..
Citera
2010-05-07, 00:20
Medlem
Citat:
Jo de kanske har.. vet ej än men säg inte att ja ska lugna ner mig.. min farsa gick nyss bort å ni säger att staten ska få hans HÅRT intjänade pansion... ä inte de LITE fel va?
Trodde de fanns lite rättvisa å så åt dom kvarlevande men tydligen inte...
Sverige verkar suga mer å mer ska flytta så snart ja kan..
Inte rätt alls..

Du ställer en fråga och jag ger dig ett svar, du har uppenbarligen ingen koll på de juridiska grejjorna vid ett dödsfall alls, det kommer ordna sig säger jag!

Dessutom så tycker jag det verkar som att du är jävligt pengakåt, om du nu hade varit så jävla ledsen över din fars gång hade du inte suttit här och lipa, du verkar ju bara bitter över att du går miste om pengar, att du vill hjälpa din farmor lr va det vara slippa betala cash låter bara fake!

Jag repeterar en gång till så kanske du fattar (eftersom lagen inte kommer ändras för din skull) antingen hade din far en livsförsäkring som täcker begravningskostnaderna, eller så säljs hans tillgångar av och de pengarna går först och främst till begravningskostnaderna sen skulder och sen eventuella barn släkt etc!
Citera
2010-05-07, 00:24
Medlem
Nej.. enda ja vill är att MIN FARMOR inte ska behöva betala ALLT för att betala MIN pappas begravning..
de är ja som är kronarvinge å ja har inte ens råd att betala för begravning..
jag skämms för de å vill kiúnna betala för den.. mig kvittar om ja får så de betalar begravningen lr 1milion.. bara ja får till att betala begravningen.. vill inte ha ett ÖRE mer..
Citera
2010-05-07, 00:26
Medlem
Citat:
Nej.. enda ja vill är att MIN FARMOR inte ska behöva betala ALLT för att betala MIN pappas begravning..
de är ja som är kronarvinge å ja har inte ens råd att betala för begravning..
jag skämms för de å vill kiúnna betala för den.. mig kvittar om ja får så de betalar begravningen lr 1milion.. bara de betalar begravningen.. vill inte ha ett ÖRE mer..

Hade din far inga tillgångar alls? även om han har skulder så kommer alltid pengarna vid försäljning av ägodelar först och främst gå till begravningskostnader!

Jaja, orkar inte jiddra mer, Jag hoppas det löser sig så att din pappa får en fin begravning!

Jag beklagar sorgen!
Citera
2010-05-07, 00:30
Medlem
Citat:
Du har lika stort hjärta som din penis ser jag..
inget förstående alls..
Politiker penis...
Tack för allt förstående å hjälp

Det är svårt att visa förståelse för någon som dig!
Du tar liksom inte in det jag försöker förklara för dig,
Och jo jag har förståelse då min egna far gick bort för mindre än 6 månader sedan!

Adjö!
Citera
2010-05-07, 00:31
Medlem
Citat:
Du har lika stort hjärta som din penis ser jag..
inget förstående alls..
Politiker penis...
Tack för allt förstående å hjälp

min fråga var för helvete menad till någon som hade mer insyn och kunde förklara VARFÖR man vill pensionspara om det stämmer att staten helt enkelt stjäler pengarna om personen dör i förtid; varför inte bara spara pengar "själv" isf. det var inget illa menat åt dig alls, frågan var inte ens ställd till dig utan till personen som svarade och verkade veta saker om det. beklagar sorgen.
Citera
2010-05-07, 00:32
Medlem
Zoxxys avatar
Detta behöver inte vara sant, om din pappa jobbade som VD eller liknande på ett företag får du hela pensionen, eftersom det är dom som sätter undan pengar till andras pensioner (företags pension) får dom förvalta sina pengar bäst dom vill, vilket gör att dom har det på egna konton (teknisk sätt) o därför är det deras pengar hela tiden, inte enbart efter att dom går i pension, dom kan även när dom går i pension ta ut alla pengar dom sparat i en klumpsumma, har dock ingen aning om varför detta från börjar blev såhär...

sry om det är fullt av stavfel.
Citera
2010-05-07, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
min fråga var för helvete menad till någon som hade mer insyn och kunde förklara VARFÖR man vill pensionspara om det stämmer att staten helt enkelt stjäler pengarna om personen dör i förtid; varför inte bara spara pengar "själv" isf. det var inget illa menat åt dig alls, frågan var inte ens ställd till dig utan till personen som svarade och verkade veta saker om det. beklagar sorgen.

Ursäkta att jag inte svarade tidigare, Men joo jag håller med dig, borde ju vara bättre att spara på nåt vanligt sparkonto då med vanlig ränta, men är det inte det som kallas för just "privat pensionssparande" ? det är väl bara ett namn utan ytterligare juridisk betydelse?

att staten tar tjänstepensionen är ju liksom inget att gnälla över då det bara är så!

som jag försökt säga till TS så ordnar det sig, men det verkar ju vara svårt att ta till sig!

Ha de gött!
Citera
2010-05-07, 01:14
Medlem
Citat:
Hej inte säker om rätt ställe.. ja skulle gärna vilja veta om vem som får pensionen om personen dör innan pension åldern? typ en pappa..
Får sonen det då? (Jag) (Vill ha pengar till begravning mm) vill inte att farmor ska betala allt..
Skulle verkligen uppskatta snabba svar.. snälla? Enligt va ja hört är de jävla staten som tar allt..
sant?

Om du är under 18 eller går på gymnasiet och är äldre har du rätt till barnpension efter din avlidne far. Denna beräknas på hans intjänade ålderspension samt vad han beräknades tjäna under sin arbetsföra livstid och du får 35% av denna eller som lägst 1470 kr/mån. Så nej staten tar inte din fars surt förvärvade pengar, de är till och med så storhjärtade att de skjuter till pengar i det fallet den avlidne föräldern har en intjänad pension som understiger minimibeloppet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in