Flashback bygger pepparkakshus!
2010-05-07, 01:18
Medlem
shizophrenics avatar
Låter väldigt märkligt att man kan få ens föräldrars pension, eller har jag gravt missuppfattat?
Citera
2010-05-07, 02:06
Medlem
Sereenas avatar
Delas inte pensionen up mellan alla andra som är födda samma år om personen dör innan den löser ut?
Citera
2010-05-07, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Låter väldigt märkligt att man kan få ens föräldrars pension, eller har jag gravt missuppfattat?

Kallas för barnpension.
Fick det själv fram till den månad jag blev myndig. Fick även pengar från min avlidne förälders livförsäkring.
Senast redigerad av pierso 2010-05-07 kl. 02:13.
Citera
2010-05-07, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peregrinus
Hej inte säker om rätt ställe.. ja skulle gärna vilja veta om vem som får pensionen om personen dör innan pension åldern? typ en pappa..
Får sonen det då? (Jag) (Vill ha pengar till begravning mm) vill inte att farmor ska betala allt..
Skulle verkligen uppskatta snabba svar.. snälla? Enligt va ja hört är de jävla staten som tar allt..
sant?

Dödsboet ska betala begraving (om det nu inte redan finns pengar undansatta till detta ändamål, många äldre brukar se till att det finns).
Citera
2010-05-07, 05:39
Medlem
Codens avatar
TS du skriver och formulerar svenska som en förståndshandikappad på syra samt att du verkar lite väl pengakåt, är du kulturberikare?

Ålderspensionen kan ju aldrig tillfalla någon efterlevande eftersom den skulle utbetalats resten av din farsas liv så hur sjutton skulle man kunna avgöra vilket belopp som skulle tillfalla de efterlevande?

Däremot så KAN man ha återbetalningsskydd om man har ITPK-pension (du får googla på det orkar inte förklara vad det är) och om din farsa hade nån privat pensionspeng undanstoppad så finns det säkert möjligheter att han kan ha "räddat" dessa pengar till er efterlevande med någon liknande konstruktion men här vet jag inte var reglerna säger.

Var han däremot en vanlig knegare med enbart ålderspension och ingen livförsäkring så är ni körda.
Citera
2010-05-07, 21:41
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
TS du skriver och formulerar svenska som en förståndshandikappad på syra samt att du verkar lite väl pengakåt, är du kulturberikare?

Ålderspensionen kan ju aldrig tillfalla någon efterlevande eftersom den skulle utbetalats resten av din farsas liv så hur sjutton skulle man kunna avgöra vilket belopp som skulle tillfalla de efterlevande?

Däremot så KAN man ha återbetalningsskydd om man har ITPK-pension (du får googla på det orkar inte förklara vad det är) och om din farsa hade nån privat pensionspeng undanstoppad så finns det säkert möjligheter att han kan ha "räddat" dessa pengar till er efterlevande med någon liknande konstruktion men här vet jag inte var reglerna säger.

Var han däremot en vanlig knegare med enbart ålderspension och ingen livförsäkring så är ni körda.
Helt körda behöver de inte vara om pappan varit med i facket.
Citera
2010-05-08, 02:06
Medlem
Förlåt.. vill be om ursäkt.. är inte så taskig annars..
Är inte pengakåt.. ville bara veta om de finns chans för mig att få
typ pengar till begravningen..
Nu har soc hjälpt mig/oss me typ 10k vilket är bra,
skämms för att inte kunna betala för min egen fars bergravning..
Om ni upplevt någor liknande fattar ni..
jag är enda barnet å vill att han ska få en bra begravning..
Senast redigerad av peregrinus 2010-05-08 kl. 02:09.
Citera
2010-05-08, 02:08
Medlem
Min far dog nyligen med skulder hos fogden och 0:- i dödsbo.
Kommunen gick in och betalde ett halvt prisbasbelopp tror jag det var upp till max 20 tusen med gravsten och mindre med aska spridd för vinden kan kolla upp mer exakta belopp om du pmar mig.
Citera
2010-05-08, 03:11
Medlem
Citat:
Förlåt.. vill be om ursäkt.. är inte så taskig annars..
Är inte pengakåt.. ville bara veta om de finns chans för mig att få
typ pengar till begravningen..
Nu har soc hjälpt mig/oss me typ 10k vilket är bra,
skämms för att inte kunna betala för min egen fars bergravning..
Om ni upplevt någor liknande fattar ni..
jag är enda barnet å vill att han ska få en bra begravning..

Kontrollera också för din egen skull att din pappa inte hade en livförsäkring.
Jo, det är riktigt jobbigt o omskakande när en förälder går bort. Ta det lugnt.
Citera
2010-05-08, 10:53
Bannlyst
Citat:
Jo de kanske har.. vet ej än men säg inte att ja ska lugna ner mig.. min farsa gick nyss bort å ni säger att staten ska få hans HÅRT intjänade pansion... ä inte de LITE fel va?
Trodde de fanns lite rättvisa å så åt dom kvarlevande men tydligen inte...
Sverige verkar suga mer å mer ska flytta så snart ja kan..
Inte rätt alls..

Vem menar du ska ha hans "hårt intjänade pensionspengar", då? Du?

Beklagar sorgen.
Citera
2010-05-08, 15:19
Medlem
Barn och Familj - > Privatekonomi
//Mod
Citera
2010-05-08, 17:12
Medlem
stillsams avatar
Jag klipper och klistar lite från ett pensionssvar jag gav i en annan tråd:

Den allmänna pensionen består av två delar:

-Inkomstpension
-Premiepension

Inkomstpensionen innefattar inget efterlevandeskydd och tillfaller kollektivet. I samband med pensionering kan du teckna efterlevandeskydd för premiepensionen. De som kan omfattas är då make, maka, registrerade partner eller i vissa fall sambo.
(Jag har bortsett från garantipension)

Individuellt pensionssparande
Finns inget förordnande/efterlevandeskydd tillfaller återstående pengar dödsboet när personen avlider. I annat fall enligt valt förordnande.

Från ditt jobb - Avtalspension
Utan aktivt valt efterlevandeskydd tillfaller pengarna försäkringskollektivet.
Senast redigerad av stillsam 2010-05-08 kl. 17:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in