• 1
  • 2
2010-05-06, 23:53
Medlem
Apelsinens avatar
Nu är det alltså dags för en längre flytt inom några månader och jag har faktiskt ingen aning om hur vi ska göra det på smidigast sätt. Flytten går från mitten av södermanland till Luleå, med upp ska det mesta, stora saker som inte ska med är: soffbord, tv-bänk och köksmöbler. Annars är det allt det vanliga som ska med och jag blir lite förbryllad över hur man smidigast/billigast får det med sig. Hade lite svårt att placera tråden men det här kändes lämpligast. Några tankar vi har nu är väl:

Hyra skåpbil modell större och släp, vet dock inte hur det går tillsammans med b-kort.
"Hyr här lämna där" bil+släp.
Flyttfirma (lär bli stört dyrt)
Två vändor med farsans lilla skitbil med drag. Alltså 440 mil med bil som kommer halvt behöva pinas (100hk). Frågan är om den ens håller för det?

Fyll gärna på med tips, ni kanske har gjort någon längre flytt själva?
Citera
2010-05-06, 23:57
Medlem
Carlo.Gambinos avatar
Bränn upp skiten och köp nytt

Nej men ärligt jag skulle satsa på att hyra en skåpbil från t ex Statoil.
Citera
2010-05-07, 00:03
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlo.Gambino
Bränn upp skiten och köp nytt

Nej men ärligt jag skulle satsa på att hyra en skåpbil från t ex Statoil.

Haha, tankarna har gått så ungefär. Får man in allt i en vända i en sån här? http://www.okq8.se/privat/pastatione...bilar/maxilast Kommer i vilket flal som helst antagligen att bli jävligt dyrt. Hur mycket diesel drar en fullt lastad sån där?

Volvo V70 + OKQ8s största släp, hur pass mycket räcker det till? Har svårt att föreställa mig hur mycket plats allting kommer att ta. Detta blir iaf mycket billigare än den största "lastbilen".
Senast redigerad av Apelsinen 2010-05-07 kl. 00:09.
Citera
2010-05-07, 00:10
Medlem
Dr.hankeys avatar
går det inte att få nån hyffsad offert från nån transportfirma då?

Finns ju flera åkerier som kör stockholm - luleå iaf.
Citera
2010-05-07, 00:17
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
går det inte att få nån hyffsad offert från nån transportfirma då?

Finns ju flera åkerier som kör stockholm - luleå iaf.

Har skickat ut lite offertförslag men inte fått några svar ännu, det känns dock som att det kommer bli väldigt dyrt. Blir väl inte billigt hur man än vrider och vänder på det iof.
Citera
2010-05-07, 00:17
Bannlyst
Försök sälja och göra dig av med så mycket som möjligt, och ta resten i ett stort kåpsläp?
Citera
2010-05-07, 00:21
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haiti
Försök sälja och göra dig av med så mycket som möjligt, och ta resten i ett stort kåpsläp?

Vi har haft funderingar på att sälja soffa/säng och köpa det nytt, men det kommer ju kosta minst 20 000:- Då är det nog lika bra att ta det med sig för alla möbler som vi har är köpta för dryga året sedan när jag flyttade till en större lägnehet.
Citera
2010-05-07, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Har skickat ut lite offertförslag men inte fått några svar ännu, det känns dock som att det kommer bli väldigt dyrt. Blir väl inte billigt hur man än vrider och vänder på det iof.

Ska själv flytta 130 mil från området kring Helsingborg upp till Skellefteå. Fick ett svar på min offertförfrågan, och de kunde tänka sig att utföra jobbet för 8400kr i samband med annan flyttning! Nu är det iofs lite längre, men kan väl iallafall vara ett litet riktmärke för vad du kan vänta dig

Personligen så blir det nog att köra med ett släp och bil modell mindre, sen det som inte får plats får väl helt enkelt köpas nytt där uppe.. Om de nu har några affärer, såg att närmsta ikea låg i haparanda
Citera
2010-05-07, 00:27
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emailen
Ska själv flytta 130 mil från området kring Helsingborg upp till Skellefteå. Fick ett svar på min offertförfrågan, och de kunde tänka sig att utföra jobbet för 8400kr i samband med annan flyttning! Nu är det iofs lite längre, men kan väl iallafall vara ett litet riktmärke för vad du kan vänta dig

Personligen så blir det nog att köra med ett släp och bil modell mindre, sen det som inte får plats får väl helt enkelt köpas nytt där uppe.. Om de nu har några affärer, såg att närmsta ikea låg i haparanda

8400kr, inkluderade det att de hämtade allt hemma hos dig? Eller var du tvungen att köra det någonstans? Problemet vi har då är väl ca 15 mil till Stockholm och ska man ta allt dit är det väl bara att köra på... Haha, du hade en bit till Ikea, men det är ju bara att beställa på nätet! Ska bli spännande att se vad offerterna hamnar på, vore grymt skönt att bara slippa allt bök som det kommer bli med hyrbilar hit och dit.
Citera
2010-05-07, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
8400kr, inkluderade det att de hämtade allt hemma hos dig? Eller var du tvungen att köra det någonstans? Problemet vi har då är väl ca 15 mil till Stockholm och ska man ta allt dit är det väl bara att köra på... Haha, du hade en bit till Ikea, men det är ju bara att beställa på nätet! Ska bli spännande att se vad offerterna hamnar på, vore grymt skönt att bara slippa allt bök som det kommer bli med hyrbilar hit och dit.

För 8400kr hämtade de skiten hemma hos mig, och dumpade det i min nya lägenhet. Haha, ja en liten bit var det allt till närmsta Ikea, men man kan ju alltid handla på nätet som du säger
För min del blir det nog ett sånt hyrsläp som man kan hyra här och lämna där, sen får vi köra med bilen! Är personligen rätt lugn inför det, ska nog lösa sig. Min mor däremot, som lär få det härliga uppdraget att hjälpa till med flytten har lite halvt panik redan nu
Citera
2010-05-07, 00:36
Medlem
dxtriads avatar
Vet att OKQ8 har envägs-lastbilar, största är 22kubik med B-körkort. Kanske något att
testa?
Citera
2010-05-07, 00:49
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emailen
För 8400kr hämtade de skiten hemma hos mig, och dumpade det i min nya lägenhet. Haha, ja en liten bit var det allt till närmsta Ikea, men man kan ju alltid handla på nätet som du säger
För min del blir det nog ett sånt hyrsläp som man kan hyra här och lämna där, sen får vi köra med bilen! Är personligen rätt lugn inför det, ska nog lösa sig. Min mor däremot, som lär få det härliga uppdraget att hjälpa till med flytten har lite halvt panik redan nu

Om jag får en liknande offert som du, då är det taget alla dagar i veckan. Så grymt skönt det vore att flyga upp och ha allt inne i lägenheten! Hyr här lämna där har vi funderat på också, har du tagit någon offert på det?

Citat:
Ursprungligen postat av dxtriad
Vet att OKQ8 har envägs-lastbilar, största är 22kubik med B-körkort. Kanske något att
testa?

Hur mycket får man in i en sån? Det blir ju alltid sjukt mycket saker som ska med...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in