2010-05-07, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Om jag får en liknande offert som du, då är det taget alla dagar i veckan. Så grymt skönt det vore att flyga upp och ha allt inne i lägenheten! Hyr här lämna där har vi funderat på också, har du tagit någon offert på det?

Njaa, utan att ha fått någon offert på "hyr här - lämna där" släpen så tycker jag nog 8400kr är lite väl dyrt för den skiten jag lär dra upp... Frågan är om skiten ens är värt så mycket, blir förmodligen betydligt mer förmånligt att köpa nytt, och då får man dessutom fräscha grejer efter sin egen smak!
Firman som gav den offerten heter förövrigt "Fredrik Åkare", hör av dig till de och be om en offert för all del!
Citera
2010-05-07, 09:01
Medlem
rednandslimys avatar
Ring till olika flyttfirmor. Jag flyttade 40 mil för många år sedan. Tömde en villa, allt uppkört och inburet för knappa 10 lök. Det är det värt.
Citera
2010-05-07, 10:20
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Ring till olika flyttfirmor. Jag flyttade 40 mil för många år sedan. Tömde en villa, allt uppkört och inburet för knappa 10 lök. Det är det värt.

Upp till 10k är typ vad jag känner att det är värt, sen kan jag lika gärna fixa det själv genom att hyra en iten lastbil från OKQ8. Problemet för oss är väl att 110 mil innebär att de måste vara två stycken som turas om att köra, och sen på hotell. Vilket så klart gör att det kommer dra iväg långt mer än så? Eller har jag fel när jag tror att man inte får köra mer än 8 timmar i sträck?
Citera
2010-05-07, 15:29
Medlem
Reglerna gäller bara för yrkeschaufförer, konstigt nog. Eller iaf skulle polisen aldrig kolla dig som privatbilist. Men det kan ju ändå användas som någon form av varningsklocka för egen del!

Om man är två kan man ju försöka sova medan den andra kör.
Citera
2010-05-09, 21:37
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ordinaryuser
Reglerna gäller bara för yrkeschaufförer, konstigt nog. Eller iaf skulle polisen aldrig kolla dig som privatbilist. Men det kan ju ändå användas som någon form av varningsklocka för egen del!

Om man är två kan man ju försöka sova medan den andra kör.

För min del är det inga problem att köra så långt, det jag menade på var att om det ska göras ärligt av yrkespersoner så kommer det att bli jävligt dyrt. Om de nu inte har flera andra körningar längs vägen, då kanske priset kan bli humant!
Citera
2010-05-09, 21:51
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Upp till 10k är typ vad jag känner att det är värt, sen kan jag lika gärna fixa det själv genom att hyra en iten lastbil från OKQ8. Problemet för oss är väl att 110 mil innebär att de måste vara två stycken som turas om att köra, och sen på hotell. Vilket så klart gör att det kommer dra iväg långt mer än så? Eller har jag fel när jag tror att man inte får köra mer än 8 timmar i sträck?

10 timmar kan en ensam chaufför köra innan det är dags att stanna för natten men är dom 2 som kör så kan dom fortsätta 10timmar till innan dom behöver stanna, chaufförer sover oftast inte på hotell utan i lastbilen.
Du måste hitta någon som är i behov av returlass el kan samlasta grejerna om du ska få det billigare än 10000:-
Citera
2010-05-10, 13:03
Medlem
krakans avatar
Kalles bud är en flyttfirma i luleå som jag ofta ser nere i sthlmsområdet, hör med dom. Lycka till!
Citera
2010-05-10, 13:21
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Nu är det alltså dags för en längre flytt inom några månader och jag har faktiskt ingen aning om hur vi ska göra det på smidigast sätt. Flytten går från mitten av södermanland till Luleå, med upp ska det mesta, stora saker som inte ska med är: soffbord, tv-bänk och köksmöbler. Annars är det allt det vanliga som ska med och jag blir lite förbryllad över hur man smidigast/billigast får det med sig. Hade lite svårt att placera tråden men det här kändes lämpligast. Några tankar vi har nu är väl:

Hyra skåpbil modell större och släp, vet dock inte hur det går tillsammans med b-kort.
"Hyr här lämna där" bil+släp.
Flyttfirma (lär bli stört dyrt)
Två vändor med farsans lilla skitbil med drag. Alltså 440 mil med bil som kommer halvt behöva pinas (100hk). Frågan är om den ens håller för det?

Fyll gärna på med tips, ni kanske har gjort någon längre flytt själva?
Är orsaken jobb så hör med Arbetsförmedlingen. Föräldrarna flyttade ner 90mil och fick flytten betald av dom då anledningen var jobb. Då kom det hem en fet trailer som packade allt. En hel gård fick de plats med i bara en vagn, 2garage, 130kvm hus, Stor stuga med diverse skit, och mindre hus med uteprylar. :O Det kallar jag att utnytja platser Om jag minns rätt hade dom 4 andra familjer i vagn 2
Citera
2010-05-10, 21:15
Medlem
När jag en gång flyttade från Skåne till Stockholm beställde jag en container, från dåvarande Svelast numera Green Cargo.

Containern levererades och sattes ner på tomten varefter jag i godan ro packade den med möbler, motorcyklar, flyttkartonger och allt annat man har.

När jag var klar beställde jag hämtning och några dagar senare stod containern på gatan vid destinationen, klar att lastas ur. Smidigt tyckte jag.

Kolla Green Cargo, Schenker, DHL och andra speditörer om det här upplägget kan passa dig, och tänk på att en 10-fotscontainer rymmer mycket mer än man tror om det är en prisfråga jämfört med en 20-fotare.

P.S. Du kan inte försäkra en sån här transport för skadat gods men det kan du inte heller göra om du kör själv. Stuvar du klokt så går det bra.
Citera
2010-05-10, 23:16
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakan
Kalles bud är en flyttfirma i luleå som jag ofta ser nere i sthlmsområdet, hör med dom. Lycka till!

Kalles bud & Transport är en riktig skitfirma som dumpar överblivet gods mitt i skogen så dom tycker jag att man ska hålla sig borta ifrån.

att hyra en 10fotare lät ju som en riktigt fin ide faktiskt, röstar nog på den jag också.
Citera
2010-05-11, 01:16
Medlem
evil-chuckys avatar
Jag har turen som har ett lastbilsåkeri i släkten, vilket jag hade användning utav när jag flyttade 60 mil för några år sedan. Jag behövde inte betala en krona utan fick allt fraktat via lastbil.
Citera
2010-05-11, 12:47
Medlem
Om du flyttar pga jobb så betalar staten flytt firman. Värt att tänka på kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in