2014-07-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Ebba von Sydow i triangeldrama med Håkan Hellström och amfetaministen "Johnny"?

Löpsedelsmaterial!

Citera
2014-07-14, 17:43
Medlem
karakoimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck

:

För dig som oinvigd är väl Känn Ingen Sorg för Mig Göteborg ett bra exempel; varenda ton i den låten känns så jävla självklar. Nu är det ju så med de flesta av hans låtar (tycker jag), så jag är väl kanske för partisk.
:

Du inser väl dock att din frågeställning är lika (o)relevant för vilken artist som helst? Springsteen, han har ju ingen talang alls när det gäller låtskriveri. Vad är det som är så speciellt? Samma sak kan sägas om Dylan, Beatles, U2, Jay-Z, Tupac, SHM, Bieber, vem som helst. Vad förväntar du dig för svar? Lyssna på musiken och bestäm dig sen själv om du tycker om den eller inte, ingen annan kan övertala dig.

För att börja bakifrån så visst var jag lite provocerande då jag ville objektifiera det här med musiksmak. Men jag har haft väldigt svårt för Hellströms låtar, vilket irriterat mig, eftersom jag gillat honom som artist och person. Och det är ju en utmaning att ändå försöka konkretisera det här med tycke och smak, och jag tycker att jag fick bra svar från dej och andra.

Men för att göra ett försök på att ändå sätta ord - låt oss ta just "Känn ingen sorg". Och låt oss ta refrängen:

Känn ingen sorg för mig i Göteborg (inga problem så långt, helt normal refrängslinga, text hänger med)
Och singoalla tror att (Helt ok, logisk fortsättning på text och melodi)
om himlen finns är jag förlorad (förlo-o-rad och allt spricker. Lite vacker prosa som trycks in i ett versmått)

Skall inte förneka att jag kanske är banal, men jag tycker om då text, låt, budskap sitter som ett spett. För att ta ett exempel från en gammal låt som inte är så märkvärdig, men som har en rad som är typiskt anti-Hellström, från Sheryl Crows "All i wanna do"

Until the sun comes up over Santa Monica Boulevard

Padang, och man ramlar sen rakt in i mellanspelet. Hellströms känns för mig mer som en musikalisk smet, lite prosa som trycks in till lite melodi.

Eller för att ta en artist som också gör lite mer visaktigt, Ulf lundell.

Där bränner jag mitt brännvin själv, och kryddar med johannesört

Pam parapa pam parapa pam parapa pam parapa. Allt sitter där.

Är det så Hellström skall avnjutas, att man mer ser det som en slags tonsatt prosa, och där inte takt och versmått spelar så stor roll?
Citera
2014-07-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karakoima
För att börja bakifrån så visst var jag lite provocerande då jag ville objektifiera det här med musiksmak. Men jag har haft väldigt svårt för Hellströms låtar, vilket irriterat mig, eftersom jag gillat honom som artist och person. Och det är ju en utmaning att ändå försöka konkretisera det här med tycke och smak, och jag tycker att jag fick bra svar från dej och andra.

Men för att göra ett försök på att ändå sätta ord - låt oss ta just "Känn ingen sorg". Och låt oss ta refrängen:

Känn ingen sorg för mig i Göteborg (inga problem så långt, helt normal refrängslinga, text hänger med)
Och singoalla tror att (Helt ok, logisk fortsättning på text och melodi)
om himlen finns är jag förlorad (förlo-o-rad och allt spricker. Lite vacker prosa som trycks in i ett versmått)

Skall inte förneka att jag kanske är banal, men jag tycker om då text, låt, budskap sitter som ett spett. För att ta ett exempel från en gammal låt som inte är så märkvärdig, men som har en rad som är typiskt anti-Hellström, från Sheryl Crows "All i wanna do"

Until the sun comes up over Santa Monica Boulevard

Padang, och man ramlar sen rakt in i mellanspelet. Hellströms känns för mig mer som en musikalisk smet, lite prosa som trycks in till lite melodi.

Eller för att ta en artist som också gör lite mer visaktigt, Ulf lundell.

Där bränner jag mitt brännvin själv, och kryddar med johannesört

Pam parapa pam parapa pam parapa pam parapa. Allt sitter där.

Är det så Hellström skall avnjutas, att man mer ser det som en slags tonsatt prosa, och där inte takt och versmått spelar så stor roll?

Jag förstår precis din kritik, har hört den från andra håll också.

För mig har det aldrig varit något som helst problem, vilket kanske bara har med preferenser att göra. Men för mig så är företeelsen snarare positiv än negativ: när det gäller musik så är texterna överordnade melodin på någon vänster (med självklara undantag såsom house och annan dansmusik), utan att någon av de två ska behöva lida. Med Håkans musik gäller detta i ännu högre grad, och "opassande" texter tyder på att det är melodin fått lämna plats för texten och inte vice versa.

Så för att svara kort på din avslutande fråga: ja, så kan man säga att det är.

Bör tilläggas att han har många låtar där melodin och texten sitter "som en smäck" också.
Citera
2014-07-23, 18:30
Medlem
Någon som hört något skvaller om att spelningen på Ullevi ska visas på TV i höst eller på Youtube?

De filmade ju under konserten såg jag....
Citera
2014-07-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonsa
Någon som hört något skvaller om att spelningen på Ullevi ska visas på TV i höst eller på Youtube?

De filmade ju under konserten såg jag....

Enligt Grumpy Productions som dokumenterade repetitioner och veckan fram till spelningen och dessutom filmade konserten så verkar inget vara bestämt ännu. Beslut lär tas efter sommaren av Håkan och Grumpy Productions och eventuellt slutresultat kommer antagligen i höst/vinter.
Citera
2014-07-23, 21:09
Medlem
Det är aldrig över för Håkan. Men även han blir väl gammal, så det blir lite mindre än vad det var förr.

Hoppas det blir flera filmer om Håkan och hans låtar.
Citera
2014-07-23, 23:41
Medlem
Marquesos avatar
Högupplöst utgåva av hela konserten vore en alldeles perfekt julklapp till en själv. Hoppas kan man.
Citera
2014-07-31, 15:35
Medlem
Geomeisters avatar
Såg just filmen "Känn Ingen Sorg" som är baserad på Håkan Hellström låtar och texter. Är själv inget direkt fan av Håkan Hellström, men uppskattade filmen mycket ändå. Långt över förväntan både gällande humorn, värmen och uppbyggandet av filmen.

Det här är en svensk film gjord rätt. Kan tänka mig att den blir ännu bättre om man är mer insatt i karln karriär än jag också. Rekommenderas definitivt!
Citera
2014-08-08, 16:53
Medlem
fritjofkonkass avatar
Provar att slänga in frågan i den här tråden:

Vet någon var (nätet helst) det går att få tag på vinylutgåvan av Håkan Hellströms samlade singlar 2000-2010?
Citera
2014-08-08, 17:45
Medlem
rokkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Provar att slänga in frågan i den här tråden:

Vet någon var (nätet helst) det går att få tag på vinylutgåvan av Håkan Hellströms samlade singlar 2000-2010?

Håll koll på Tradera, den dyker upp där då och då.
Citera
2014-08-13, 11:26
Medlem
karakoimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
Jag förstår precis din kritik, har hört den från andra håll också.

För mig har det aldrig varit något som helst problem, vilket kanske bara har med preferenser att göra. Men för mig så är företeelsen snarare positiv än negativ: när det gäller musik så är texterna överordnade melodin på någon vänster (med självklara undantag såsom house och annan dansmusik), utan att någon av de två ska behöva lida. Med Håkans musik gäller detta i ännu högre grad, och "opassande" texter tyder på att det är melodin fått lämna plats för texten och inte vice versa.

Så för att svara kort på din avslutande fråga: ja, så kan man säga att det är.

Bör tilläggas att han har många låtar där melodin och texten sitter "som en smäck" också.

Tack för svaret, makes sense. Och jag respekterar det fullt ut, att musiken kommer lite i andra hand efter "själen" så att säga.
För mej som spelar och gör en hel del musik funkar det inte. Vore kul att höra någon låt med Hellström där texten sitter som en smäck.

Nästan all rap bygger på att texten sitter klockrent, utan att betydelsen förminskas. Inte så mycket melodi dock...

Här ett exempel på totala motsatsen, inte mainstream sen länge nu men jag lyssnar på allt, man får tänka sig tillbaka 60 år. Och här är texten och musikens harmoni i fokus, och en total nonsenstext. Men en kompositör som komponerade cirklar runt herr Hellström, låt vara i en annan tid och med andra smaker.
Börja lyssna från 1:00
https://www.youtube.com/watch?v=HjVh3tR7b3M
Citera
2014-08-13, 11:51
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Kan informera folk (om det inte tagits upp tidigare) att det finns en ny 7' singel ute nu. Såg den på bengans förra veckan. Den innehåller Det kommer aldrig va över för mig samt Pistol featuring Salome Kent. Vet ej vem det är men det är väl en annan version av låten då eller?

Ang det där med Håkan och Ebba von Sydow så är det väl rätt svårt. Rimligen lär det väl handla om någon från Håkans relativa ungdom och Ebba är väl nära på 10 år yngre än Håkan?

Håkan - 74
Ebba - 81

tja, när h¨kan var 25/26 kan ju Ebba var 18/19. Men njea
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2014-08-13 kl. 12:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in