2014-07-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edeis
Jag menade inte att vara stöddig men jag tycker han har rätt till ett privatliv just i sommarstugan. I och med att Håkan är så generös mot sin publik: ställer alltid upp på bild om någon frågar (vad jag förstått), brukar göra signeringsrundor vid albumsläpp, dröjer sig nästan alltid kvar efter spelningar och svarar på alla brev han får (skicka brev till Håkan via universal music).. Ja då tycker jag att han kan få vara ledig och koppla av ifred i sommarstugan dit han troligtvis åker för att få vara med sin familj.

Jag vet att det numer åker en massa människor till ön där han har sommarställe bara för att söka upp honom. Jag har t o m hört att folk vill flytta dit bara för att han bor där. Senast på Instagram var det en mamma med döttrar som efterlyste boende där och det var inte svårt att läsa mellan raderna att Håkan lockade eftersom han nämndes i vartannat inlägg. Denna hysteri låter helt vansinnigt överdriven, det är trots allt en vanlig människa vi pratar om. Känns som han jagas som ett utrotningshotat djur. Jag förstår att man vill träffa sina idoler men just vad gäller Håkan finns det så många möjligheter att göra det där man inte inkräktar på hans familjs privatliv.

Jag förstår, det var dumt att fråga överhuvudtaget, han har verkligen rätt till ett privatliv!
Citera
2014-07-04, 16:56
Medlem
karakoimas avatar
Vad jag undrar med Hellström är varför en så pass utmärkt artist och synbarligen skön person måste ge sig på att skriva låtar. Kan någon överhuvudtaget tycka att han har någon som helst talang på låtskriveri? Antagligen en och annan i den här tråden i så fall. Kan ni beskriva vad som gör hans melodier till något särskilt? Hans texter är väl lite allmänt pigga och glada, men hans musik? Vad ser ni där?
Citera
2014-07-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karakoima
Vad jag undrar med Hellström är varför en så pass utmärkt artist och synbarligen skön person måste ge sig på att skriva låtar. Kan någon överhuvudtaget tycka att han har någon som helst talang på låtskriveri? Antagligen en och annan i den här tråden i så fall. Kan ni beskriva vad som gör hans melodier till något särskilt? Hans texter är väl lite allmänt pigga och glada, men hans musik? Vad ser ni där?

Hänvisar dig till "Hat mot Håkan Hellström"-tråden i detta forum.
Citera
2014-07-04, 23:13
Medlem
Citat:

Först klagar du på texterna, sedan klagar du på musiken (melodierna) men du tycker han är en utmärkt artist ?!

Jag fattar ingenting
Citera
2014-07-05, 00:24
Medlem
"Jag fattar inte hur man kan lyssna på Håkan Hellström!"

"Nej, det fattar du inte"
Citera
2014-07-07, 01:01
Medlem
Citat:

Är ju som låtskrivare han utmärker sig. Artisteriet också, såklart, det enda han inte är fantastisk i är väl sången då, även om han sjunger mer eller mindre perfekt nuförtiden.

Att beskriva varför en melodi är något särskilt är väl i princip omöjligt, den ska ju bara kännas. Tycker dock att många av hans melodier är helt perfekta, även om man ska försöka se på det objektivt. För dig som oinvigd är väl Känn Ingen Sorg för Mig Göteborg ett bra exempel; varenda ton i den låten känns så jävla självklar. Nu är det ju så med de flesta av hans låtar (tycker jag), så jag är väl kanske för partisk.

Många av texterna är helt perfekta också i mitt tycke.

"Och dom sa till mig: "far inte till Stockholm, du blir aldrig mer densamma.
In my opinion, om du gör det, kom aldrig tillbaka."
För ett par bruna ögon for jag, men Stockholm blir aldrig min stad."

-Jag har varit i alla städer

samt

"Och du undrar vem som kysser henne nu
Och du undrar vem, vem om inte du.
Åh läpparna, du kallade dina
Det gör ont att veta, lika ont att undra.

Du säger: "Har du tändstickor?"
-Ja tillräckligt om du vill bränna ner Stockholm.
"Och har du vin och sprit?"
-Ja så att det räcker till att få hela fjärden full av sorger"

-För sent för Edelweiss

Är två av mina (många) favoriter. Tycker inte att det går att säga annat än att det är fantastiska texter. Man bör ju också lyssna på låtarna för att få sammanhanget och melodin.

Du inser väl dock att din frågeställning är lika (o)relevant för vilken artist som helst? Springsteen, han har ju ingen talang alls när det gäller låtskriveri. Vad är det som är så speciellt? Samma sak kan sägas om Dylan, Beatles, U2, Jay-Z, Tupac, SHM, Bieber, vem som helst. Vad förväntar du dig för svar? Lyssna på musiken och bestäm dig sen själv om du tycker om den eller inte, ingen annan kan övertala dig.
Citera
2014-07-07, 16:44
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
Många av texterna är helt perfekta också i mitt tycke.

"Och dom sa till mig: "far inte till Stockholm, du blir aldrig mer densamma.
In my opinion, om du gör det, kom aldrig tillbaka."
För ett par bruna ögon for jag, men Stockholm blir aldrig min stad."

-Jag har varit i alla städer
Åh, Jag har varit i alla städer är så jävla fin. Det finns en känsla i den låten jag fullkomligt älskar!
Citera
2014-07-07, 17:39
Medlem
Utopia.s avatar
Är det någon som vet vem "Eva" är? Hon omnämns både på första och senaste skivan. Det finns ju flera återkommande namn, men att Eva tillägnats en hel låt som verkar väldigt personlig på senaste skivan vittnar om en bestående och viktig relation.

Hon nämns redan på första skivan i "Uppsnärjd i det blå"
Citat:
Prinsessan Eva, i nylackerade skor.
Hon är min vän.
Eva, jag hänger mig för kärleken.
"Var inte så högtidlig, du med din dramatik och stesolid"
Men en dag kommer jag och du, verkligen bli gamla.
Men jag älskar dig nu

Sista låten på senaste skivan, "Det tog så lång tid att bli ung", är en uppföljning. Låten tar vid där den förra slutade, 10 år senare. Att det handlar om samma person är uppenbart, han knyter an till hans tidigare påstående om att de någon dag kommer bli gamla. Har även hört (obekräftat) att delar ur denna låt framfördes som extraverser på en annan låt under ett liveframträdande.

Citat:
Vi kommer aldrig vara nya igen, men aldrig bli gamla heller

I "En Midsommarnattsdröm" nämns Eva också.

Citat:
Johnny var Evas hjärtas låga

En midsommarnattsdröm är ju en hänvisning till pjäsen, som handlar om svartsjuka och obesvarad kärlek mellan flera personer.

Uppenbarligen hade Håkan och Eva ihop det, vilket resulterade i att Johnny och Håkan sa upp kontakten

Citat:
"Johnny du och jag borde starta upp ett band,
låta det explodera i skyn"
Det är svårt att inte gråta
När jag tänker på oss två nu

...

När jag höll på att drunkna
Tänkte jag på dig
Du sa att du ville dö
Du grät bakom dörren

och jag låg under sängen
Jag hörde dig
"Eva jag behöver dig"
"Mer än vad jag vill ha dig"
Senast redigerad av Utopia. 2014-07-07 kl. 17:54.
Citera
2014-07-07, 17:58
Medlem
ShaneMacGowans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Är det någon som vet vem "Eva" är? Hon omnämns både på första och senaste skivan. Det finns ju flera återkommande namn, men att Eva tillägnats en hel låt som verkar väldigt personlig på senaste skivan vittnar om en bestående och viktig relation.

Hon nämns redan på första skivan i "Uppsnärjd i det blå"

Sista låten på senaste skivan, "Det tog så lång tid att bli ung", är en uppföljning. Låten tar vid där den förra slutade, 10 år senare. Att det handlar om samma person är uppenbart, han knyter an till hans tidigare påstående om att de någon dag kommer bli gamla. Har även hört (obekräftat) att delar ur denna låt framfördes som extraverser på en annan låt under ett liveframträdande.

I "En Midsommarnattsdröm" nämns Eva också.

En midsommarnattsdröm är ju en hänvisning till pjäsen, som handlar om svartsjuka och obesvarad kärlek mellan flera personer.

Uppenbarligen hade Håkan och Eva ihop det, vilket resulterade i att Johnny och Håkan sa upp kontakten

Kan inte kommentera om Eva, men här är extraversen till Uppsnärjd som spelades redan 2010 :

https://www.youtube.com/watch?v=laJhBcaWLGE
Citera
2014-07-07, 18:00
Medlem
Thornhills avatar
Citat:
Live på Way out West 2010 så kör han ju ett par verser från "Det tåg så lång tid att bli ung" i slutet av "Uppsnärjd i det blå", om jag inte missminner mig. Om det var det du menade...

"Eva" är väl någon gammal crush kan tänkas. Jag har alltid tänkt att det är Håkans första stora kärlek. Typ. Vem det är mer exakt får vi nog aldrig reda på.
Citera
2014-07-07, 19:31
Medlem
f0elets avatar
Citat:

Det finns ett rykte som säger att Eva är baserad på Ebba von Sydow. Har ingen aning om hur mycket sanning som ligger i det men vad jag har hört umgicks hon och Håkan förr i tiden.
Citera
2014-07-07, 23:37
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0elet
Det finns ett rykte som säger att Eva är baserad på Ebba von Sydow. Har ingen aning om hur mycket sanning som ligger i det men vad jag har hört umgicks hon och Håkan förr i tiden.

Ebba von Sydow i triangeldrama med Håkan Hellström och amfetaministen "Johnny"?

Löpsedelsmaterial!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in