Citat:
Ursprungligen postat av
Neus
Jag har inget intresse av att dra igång Håkan Hellstöld-debatten igen. Men du får gärna ge exempel på 20-30 låtar som Dylan tydligt lånat eller plagierat. Jag vill minnas att jag givit säkerligen 50 exempel på just rena översättningar och melodiska plagiat vad anträffar den gode Håkan i denna tråd, som jag ju givetvis kan dra upp igen vid intresse.
Att artister influeras av andra artister är sant. Men en artist influeras av andra, till att själv hitta sig eget sound. Där skiljer sig Håkan anmärkningsvärt från andra artister. Han berättar snarare sin egen historia, med hjälp av andra artisters text och musik.
Jag antar att du tar bort alla låtar Björn Olsson och han har skrivit tillsammans va? För där är ju Björn Olsson med i credits som låtskrivare.
För de låtarna är ju deras låtar tillsammans.
Utöver det så lista gärna de resterande 50.
Nej, jag har inga exempel på Dylan då jag är dålig på amerikansk folkmusik men det går att finna rätt mycket om man bara söker.
http://dissidentvoice.org/2013/12/bob-dylan-and-plagiarism/
Väldigt mycket är gamla melodier, lyrik och annat från amerikanska folklåtar.
Men i ärlighetens namn skiter jag i vilket, Håkan är en av de bästa och jag ger blanka fan i om han inte har skrivit hälften av låtarna. Det är fortfarande han som lägger sången, arrangerar det tillsammans med sitt band etc och Håkan lyckas göra varenda enstaka låt han nånsin plagierat bättre än originalet.
Men bortsett från samtliga låtar som Björn Olsson och han skrivit tillsammans, nämn gärna de 50 låtarna du menar han plagierat.