2014-03-03, 10:12
Bannlyst
Tjenare! Jag ska dra ner till Göteborg om några dagar, vilka "Håkanställen" ska man passa på att se? (Jag är där enbart för nöjets skull, så jag har en hel dag på mig!)

Ställen som typ 7:ans gatukök (nu kan du få mig så lätt) och jazzhuset (Kom igen Lena) är måsten!..

Man tackar, man tackar
Citera
2014-03-03, 11:27
Medlem
rokkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAore
Tjenare! Jag ska dra ner till Göteborg om några dagar, vilka "Håkanställen" ska man passa på att se? (Jag är där enbart för nöjets skull, så jag har en hel dag på mig!)

Ställen som typ 7:ans gatukök (nu kan du få mig så lätt) och jazzhuset (Kom igen Lena) är måsten!..

Man tackar, man tackar

Gullbergskajen, Andra långgatan, Långedrag t.ex
Sen kan du ju åka med Håkan spårvagnen

Edit: Är Indie Disco på Jazzhuset på fredag, kanske kan vara något för dig.
Citera
2014-03-03, 12:22
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:

Man tackar, man tackar

Du kan ju driva från Stigberget ner till hamninloppet.
Citera
2014-03-03, 21:02
Bannlyst
Haha, tack för tipsen!

Att driva från Stigberget till hamninloppet hade jag faktiskt som en skämtsam idé, men nu blir det 100% till att göra det också!
Citera
2014-03-03, 21:47
Medlem
jackees avatar
Citat:
Haha, tack för tipsen!

Att driva från Stigberget till hamninloppet hade jag faktiskt som en skämtsam idé, men nu blir det 100% till att göra det också!

Gå Magasinsgatan så klart!
Citera
2014-03-04, 09:38
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Haha, tack för tipsen!

Sedan kan du på väg in till stan gå via Drömmarnas kaj.

Andralång och Magasinsgatan samt Azaleadalen är väl givna mål antar jag, speciellt nu när det är vår är det himla trevligt.
Citera
2014-03-10, 01:11
Medlem
J.Bergs avatar
Någon som har hört något om fler ståbiljetter till Ullevispelningen?
Citera
2014-03-11, 14:45
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Berg
Någon som har hört något om fler ståbiljetter till Ullevispelningen?
Citat:
Fler ståplatsbiljetter släpps till Håkan på Ullevi!
Ståplatsbiljetterna till Håkan Hellströms konsert på Ullevi den 7 juni har varit slut sedan en tid. Trycket på biljetter till konserten är stort och vi är därför glada över att kunna släppa upp fler biljetter till planen.
Biljetterna släpps imorgon onsdag kl.12.00 via Livenation.se samt Scandinaviums biljettkassa 031-81 10 20

Passa på nu!
Citera
2014-03-11, 15:23
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
förutom att håkans version är bra o de låtar folk påstår att han snott från är mediokra.
om du är långsökt i sådant här letande kan du hitta 20-30 låtar per artist som är snodda någonstans ifrån. Jag tycker det är ett tröttsamt argument och jag ser ingen applicera samma typ av kritik på andra artister som också lånar friskt. men det känns som att Håkan är för irriterande för vissa så specifika argument mot honom personligen används hejvilt.

Jag utgår från att de som anser att Håkan snor och sjunger falskt samtidigt inte bryr sig att Dylan gjort detsamma i en hel karriär.

Varför kan folk inte bara tycka att håkan suger utifrån sina egna premisser om vad man gillar i musik? "Okej jag gillar ej Håkans musik pga att den ej tilltalar mig/hans låtar följer inte mina idéer om hur jag föredrar musik att låta." Nej, istället ska "haters" försöka leta efter objektivt hållbara argument som bara måste appliceras för att kunna ställa honom i dålig dager, som de flesta aldrig någon applicerar på andra artister.

Falsksång hade ju sångare som Lou Reed, Bob Dylan, Mick Jagger, Gallagher-bröderna m.fl kunna falla under. men jag ser aldrig folk klanka ner på dessa pga sådana argument.

Jag har inget intresse av att dra igång Håkan Hellstöld-debatten igen. Men du får gärna ge exempel på 20-30 låtar som Dylan tydligt lånat eller plagierat. Jag vill minnas att jag givit säkerligen 50 exempel på just rena översättningar och melodiska plagiat vad anträffar den gode Håkan i denna tråd, som jag ju givetvis kan dra upp igen vid intresse.

Att artister influeras av andra artister är sant. Men en artist influeras av andra, till att själv hitta sig eget sound. Där skiljer sig Håkan anmärkningsvärt från andra artister. Han berättar snarare sin egen historia, med hjälp av andra artisters text och musik.
Citera
2014-03-11, 16:05
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neus
Jag har inget intresse av att dra igång Håkan Hellstöld-debatten igen. Men du får gärna ge exempel på 20-30 låtar som Dylan tydligt lånat eller plagierat. Jag vill minnas att jag givit säkerligen 50 exempel på just rena översättningar och melodiska plagiat vad anträffar den gode Håkan i denna tråd, som jag ju givetvis kan dra upp igen vid intresse.

Att artister influeras av andra artister är sant. Men en artist influeras av andra, till att själv hitta sig eget sound. Där skiljer sig Håkan anmärkningsvärt från andra artister. Han berättar snarare sin egen historia, med hjälp av andra artisters text och musik.

Jag antar att du tar bort alla låtar Björn Olsson och han har skrivit tillsammans va? För där är ju Björn Olsson med i credits som låtskrivare.

För de låtarna är ju deras låtar tillsammans.
Utöver det så lista gärna de resterande 50.

Nej, jag har inga exempel på Dylan då jag är dålig på amerikansk folkmusik men det går att finna rätt mycket om man bara söker. http://dissidentvoice.org/2013/12/bob-dylan-and-plagiarism/

Väldigt mycket är gamla melodier, lyrik och annat från amerikanska folklåtar.

Men i ärlighetens namn skiter jag i vilket, Håkan är en av de bästa och jag ger blanka fan i om han inte har skrivit hälften av låtarna. Det är fortfarande han som lägger sången, arrangerar det tillsammans med sitt band etc och Håkan lyckas göra varenda enstaka låt han nånsin plagierat bättre än originalet.

Men bortsett från samtliga låtar som Björn Olsson och han skrivit tillsammans, nämn gärna de 50 låtarna du menar han plagierat.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2014-03-11 kl. 16:12.
Citera
2014-03-11, 18:44
Medlem
4thtimearounds avatar
Det jag gillar är att ibland när endast ett fåtal rader i någon låt är plagierade så blir helt plötsligt hela låten ett plagiat.
Citera
2014-03-11, 19:26
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Jag antar att du tar bort alla låtar Björn Olsson och han har skrivit tillsammans va? För där är ju Björn Olsson med i credits som låtskrivare.

För de låtarna är ju deras låtar tillsammans.
Utöver det så lista gärna de resterande 50.

Nej, jag har inga exempel på Dylan då jag är dålig på amerikansk folkmusik men det går att finna rätt mycket om man bara söker. http://dissidentvoice.org/2013/12/bob-dylan-and-plagiarism/

Väldigt mycket är gamla melodier, lyrik och annat från amerikanska folklåtar.

Men i ärlighetens namn skiter jag i vilket, Håkan är en av de bästa och jag ger blanka fan i om han inte har skrivit hälften av låtarna. Det är fortfarande han som lägger sången, arrangerar det tillsammans med sitt band etc och Håkan lyckas göra varenda enstaka låt han nånsin plagierat bättre än originalet.

Men bortsett från samtliga låtar som Björn Olsson och han skrivit tillsammans, nämn gärna de 50 låtarna du menar han plagierat.

https://play.spotify.com/user/ndrsjson/playlist/6ZdX2FmbcmR9geQFQDraVW

https://play.spotify.com/user/maxwinner/playlist/4DNCqmw5N3OH3GLASZ6mtl

Där har du ungefär 220 låtar som alla är tydliga inspirationer för Håkan. Alla låtar har en tydlig och likartad melodisk slinga. Vissa av dem är rena melodiska plagiat. Jag tar och levererar ett par till att börja med!

Brännö Serenad?
https://play.spotify.com/track/0i6tMLdaDDhiNqKTWa0EEi

Klubbland?
https://play.spotify.com/track/0iqZ4dOgbvNofCebH3zwXU

Det är så jag säger det?
https://play.spotify.com/track/6BXG2LREQICFj3uGJ2vdNf

Det här är min tid?
https://play.spotify.com/track/72BOePVplJenyKTRnJnyfe

Citat:
Det jag gillar är att ibland när endast ett fåtal rader i någon låt är plagierade så blir helt plötsligt hela låten ett plagiat.

Blue Oyster Cult
Put me in the backseat, and they took me for a ride
Yeah, the radio was on, can't you dig the locomotion
Kingdoms of the radio, 45 RPM. Too much revolution then.
(Dominance And Submission)

Håkan Hellström
Satte mig i baksätet och tog mig på en tur.
Radion var på.
Kan du digga det är locomotion, för mycket revolution
(En Midsommarnattsdröm)

Jag ser inte mycket fri översättningen i den versen. Sedan är det inte frågan om ett par rader. Det mesta är direkt översatt från engelska. Jag kan återkomma med en lite längre lista sedan.
Senast redigerad av Neus 2014-03-11 kl. 19:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in