2012-02-24, 19:46
Medlem
Carlstads avatar
För mig är K G och hans bästa kompis Zarah Leander de artister jag beundrar mest i detta land.

Gör en film om dessa två storheter och världen kommer att jubla!

http://www.youtube.com/watch?v=WQbVdyEVGTs
Citera
2012-02-24, 20:10
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Eftersom tråden ligger i musik så ska tråden handla om Karl Gerhard's musik och inget annat.
Således har TS helt fel i sin beskrivning "Här kan vi diskutera allt möjligt om Karl Gerhard. Som till exempel hans musik eller hans politiska aktioner om man kan kalla de det."

Musik eller så låser vi tråden alt skickar den till skvaller eller PI om det nu är politik som är intressant.
//Moderator
Väldigt lite politik i denna tråd. -> Skvaller
/mod
Citera
2012-02-24, 22:19
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure

Väldigt lite politik i denna tråd. -> Skvaller
/mod
Med risk för att gå OT direkt vill jag ändå förmedla denna lilla pärla.

http://www.youtube.com/watch?v=4lffRJMiOto
Senast redigerad av Jumalauta 2012-02-24 kl. 22:22.
Citera
2012-02-25, 12:43
Medlem
tempeZZts avatar
Här kommer ett riktigt skvaller:
Jag är släkt med Karl Gerhard!
Citera
2012-02-27, 20:18
Medlem
slottets avatar
Jag är släkt med Gustav Fröding, men det är på ganska långt håll.
Hur är ni släkt? har ni något okänt kuriosa att dela med er av?
Citera
2012-02-27, 20:39
Medlem
Min brors kusins avatar
Han var väl gay?
Citera
2012-02-27, 22:06
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Han var väl gay?

Det är nog rätt bekräftat. Står på Wikisidan till och med.

Lite förvånad att tvåan-kommentaren inte kommit så här långt
Citera
2012-02-27, 22:11
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Han var väl gay?

Jo, homosex var uppfunnet redan då...

"Och här kommer det en gosse..." sjöng han med välbehag...
Senast redigerad av Mikojan 2012-02-27 kl. 22:38.
Citera
2012-02-28, 14:50
Bannlyst
Karl Gerhard är värd all uppskattning för sin kamp mot nazismen MEN vad som är uppseendeväckande är att han var så stark kommunist att han var uppgiftslämnare till KGB. Detta framgår av en bok som skrevs gemensamt av en i den svenska SÄPO-ledningen (jag tror han heter Tore Forsberg) och en KGB-agent i Sverige. Dessutom lär det vara så att han vid sin död 1964 inte hade tagit avstånd från Stalin, trots att det ryska kommunistpartiet under Chrusjtjov bröt med Stalin redan i mitten av 1950-talet.
Citera
2012-02-28, 15:44
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milhouse
Karl Gerhard är värd all uppskattning för sin kamp mot nazismen MEN vad som är uppseendeväckande är att han var så stark kommunist att han var uppgiftslämnare till KGB. Detta framgår av en bok som skrevs gemensamt av en i den svenska SÄPO-ledningen (jag tror han heter Tore Forsberg) och en KGB-agent i Sverige. Dessutom lär det vara så att han vid sin död 1964 inte hade tagit avstånd från Stalin, trots att det ryska kommunistpartiet under Chrusjtjov bröt med Stalin redan i mitten av 1950-talet.
Är det dina slutsatser? Eller Tore Forsbergs, plockade från någon av nedanstående tre böcker?

Tore Forsberg (1933-2008):
Spioner och spioner som spionerar på spioner: spioner och kontraspioner i Sverige (2003)

Spioneri : en förbjuden nödvändighet (2009)

Spioner emellan / Boris Nikolaevič Grigorjev (1942) och Tore Forsberg ; redaktör: Vera Efron ; översättning: Bengt Eriksson (2006)
Citera
2012-02-28, 16:34
Bannlyst
Han är begrad på Skogsö kyrkogård! Saltsjöbaden!
Citera
2012-02-28, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Är det dina slutsatser? Eller Tore Forsbergs, plockade från någon av nedanstående tre böcker?

Tore Forsberg (1933-2008):
Spioner och spioner som spionerar på spioner: spioner och kontraspioner i Sverige (2003)

Spioneri : en förbjuden nödvändighet (2009)

Spioner emellan / Boris Nikolaevič Grigorjev (1942) och Tore Forsberg ; redaktör: Vera Efron ; översättning: Bengt Eriksson (2006)
Det är Boris Greigorjev som skriver det i boken Spioner emellan. Dessutom skrev den ryske historikern Arkadij Waksberg om det i en understreckare i SVD för drygt tio år sedan. Han hade lästa handlingar i då öppnade ryska arkiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in