Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-05-07, 17:59
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTN
Har inte läst igenom hela tråden, men har det kommit fram någon bild på GM?

Svar ja, länkade åt någon annan i går men orkar inte leta nu, Är dock tämligen säker på att det var inlägg nummer 822 i tråden.
Citera
2010-05-07, 18:01
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soapmaster
Togs mitt inlägg bort? :S

Har allt gått fel för HONOM?

Gillar hur du tänker, broder.

Nej, en snara runt halsen istället för vård på sjukhus hade varit mer passande.

Ja, om det nu förstås inte var hans uttryckliga och djupa önskan att bruden skulle dö och att han tar straffet som en man. Jag gör liksom inte den bedömningen.
Citera
2010-05-07, 18:06
Medlem
Livstid på ett riktigt fängelse är det enda straff han förtjänar. Ingen jävla ungdomsanstallt här inte. På ett riktigt fängelse lär han inte blir spec. långlivad. Hugg han !
Citera
2010-05-07, 18:08
Medlem
På vlt.se

Under fredagen har en preliminär rättsmedicinsk undersökning av den döda flickan genomförts:

– Vi har fått reda på dödsorsaken. Den vill jag inte gå närmare in på just nu, säger Anders Pommer, polisens spaningschef.
Citera
2010-05-07, 18:08
Medlem
soapmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Ja, om det nu förstås inte var hans uttryckliga och djupa önskan att bruden skulle dö och att han tar straffet som en man. Jag gör liksom inte den bedömningen.

Vad spelar det för roll om det var hans önskan att döda henne eller inte?

En flicka är död. Längre än så kan jag inte se det.

En flicka är död, nu är det hans tur.

Och let's be honest, förövaren är en invandrare.. Det drar ner chanserna ännu mer att det bara skulle röra sig om någon slags olycka.
Citera
2010-05-07, 18:10
Medlem
Ken Drydens avatar
Satt och pratade lite med en irakisk kurd idag om det här fallet. Jag känner personen väl sedan flera år.

Hans namn är f.ö. också Barzan. Många irakiska kurder har blivit "döpta" till detta namn för att hedra motståndsledarna Mustafa och Massoud Barzani (far och son), som sedan andra världskriget försökr skapa ett självständigt Kurdistan i Irak. Med stöd av USA är nu Massoud president i den autonoma kurdiska regionen i Irak.

Enligt min bekant kan det här mycket väl vara ett mord som handlar om pengar.

Lille Barzan fick tydligen på tafsen av sin far i Irak för att han visade upp sin flickvän på en bild som han sparat på mobilen.

Enligt min vän måste han då ha berättat för sin far att flickan var gravid - annars hade inte vreden väckts hos fadern.

Enligt faderns sätt att se saken var nu sonen tvungen att gifta sig med flickan, vilket skulle få stora ekonomiska konsekvenser för honom.

Tydligen finns det ett slags "tariff" för giftemål med personer som har uppehållstillstånd i länder som Sverige.

Om Barzan hade gift sig med en irakisk-kurdisk flicka från regionen hade fadern kunnat casha in c:a 10.000 dollar från brudens familj i hemgift.

Skälet till att man är beredd att betala så mycket i hemgift beror på att brudens släktingar lättare kan få komma till i Europa som anhöriga och själva få uppehållstillstånd.

Detta är en bra affär eftersom hemgiften lätt tjänas in genom diverse socialbidrag och annat från det nya landet (dvs Sverige). Hemgiften är betald av svenska skattebetalare inom ett år, s.a.s.

Fadern måste ha blivit helt vansinnig när han hört om sonens förhållande och ev. faderskap till en svensk flickas barn, med tanke på alla pengar som nu riskerade att gå förlorade.

Givetvis kan religiösa och kulturella faktorer ha spelat in, men framför allt torde det ha handlat om pengar just p.g.a. att Barzan är pojke (då en muslimsk man ju inte kan förorenas - och bli "haram" - av att ha sex med en kristen flicka, vilket däremot en muslimsk flicka blir om hon har föhållande med en kristen pojke).

Hederskomponenten i sammanhanget handlar nog främst om att Barzan blev så förtvivlad över faderns vrede att han såg sig tvungen - och ha rätt till - att mörda inte bara sin flickvän (vilket kanske inte var så allvarligt enligt deras sätt att se, eftersom hon var kristen), utan faktiskt också sitt eget barn.

De som inte tror att sådana här mord handlar om pengar kan betänka fallet med den hedersmördade flickan Pela Atroshi, som mördades i Irak av sina farbröder, eftersom hon inte ville gifta sig med en lokal kurd, varvid familjen skulle gå miste om 40.000 kronor som brudgummens familj skulle betala för att få en anförvant med uppehållstillstånd i Sverige.
Senast redigerad av Ken Dryden 2010-05-07 kl. 18:17.
Citera
2010-05-07, 18:13
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito

Grattis Mayito! Nu har du fått ytterligare ett ämne där du kan tycka synd om en man som råkat dräpa en kvinna enbart pga "rätt omständigheter" (som du brukar kalla det).

"Brottsrubriceringen är fortfarande mord, det vill säga att den 16-årige pojken haft uppsåt att döda den jämnåriga flickan, men alternativa rubriceringar kan komma i fråga om utredningen ger stöd för dem."
Källa: vlt.se

(Obs! Att jag skojar lite med Mayito utesluter inte att jag tycker fallet är oerhört tragiskt.)
Citera
2010-05-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Satt och pratade lite med en irakisk kurd idag om det här fallet.

Hans namn är f.ö. också Barzan. Många irakiska kurder har blivit "döpta" till detta namn för att hedra motståndsledarna Mustafa och Massoud Barzani (far och son), som sedan andra världskriget försökr skapa ett självständigt Kurdistan i Irak. Med stöd av USA är nu Massoud president i den autonoma kurdiska regionen i Irak.

Lille Barzan fick tydligen på tafsen av sin far i Irak för att han visade upp sin flickvän på en bild som han sparat på mobilen.

Enligt min vän måste han då ha berättat för sin far att flickan var gravid - annars hade inte vreden väckts hos fadern.

Enligt faderns sätt att se saken var nu sonen tvungen att gifta sig med flickan, vilket skulle få stora ekonomiska konsekvenser för honom.

Tydligen finns det ett slags "tariff" för giftemål med personer som har uppehållstillstånd i länder som Sverige.

Om Barzan hade gift sig med en irakisk-kurdisk flicka från regionen hade fadern kunnat casha in c:a 10.000 dollar från brudens familj i hemgift.

Skälet till att man är beredd att betala så mycket i hemgift beror på att brudens släktingar lättare kan få komma till i Europa som anhöriga och själva få uppehållstillstånd.

Detta är en bra affär eftersom hemgiften lätt tjänas in genom diverse socialbidrag och annat från det nya landet (dvs Sverige). Hemgiften är betald av svenska skattebetalare inom ett år, s.a.s.

Fadern måste ha blivit helt vansinnig när han hört om sonens förhållande och ev. faderskap till en svensk flickas barn, med tanke på alla pengar som nu riskerade att gå förlorade.

Givetvis kan religiösa och kulturella faktorer ha spelat in, men framför allt torde det ha handlat om pengar just p.g.a. att Barzan är pojke (en muslimsk man ju inte kan förorenas - och bli "haram" - av att ha sex med en kristen flicka, vilket däremot en muslimsk flicka blir om hon har föhållande med en kristen pojke).

Hederskomponenten i sammanhanget handlar nog främst om att Barzan blev så förtvivlad över faderns vrede att han såg sig tvungen - och ha rätt till - att mörda inte bara sin flickvän (vilket kanske inte var så allvarligt enligt deras sätt att se, eftersom hon var kristen), utan faktiskt också sitt eget barn.

De som inte tror att sådana här mord handlar om pengar kan betänka fallet med den hedersmördade flickan Pela Atroshi, som mördades i Irak av sina farbröder, eftersom hon inte ville gifta sig med en kurd, varvid familjen skulle gå miste om 40.000 kronor som brudgummens familj skulle betala för att få en anförvant med uppehållstillstånd i Sverige.

Det kan inte stämma att han blev sur över en ev. graviditet - för pojken var väl där i julas? Och då var ju inte BO gravid!
Citera
2010-05-07, 18:17
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Grattis Mayito! Nu har du fått ytterligare ett ämne där du kan tycka synd om en man som råkat dräpa en kvinna enbart pga "rätt omständigheter" (som du brukar kalla det).

"Brottsrubriceringen är fortfarande mord, det vill säga att den 16-årige pojken haft uppsåt att döda den jämnåriga flickan, men alternativa rubriceringar kan komma i fråga om utredningen ger stöd för dem."

(Obs! Att jag skojar lite med Mayito utesluter inte att jag tycker fallet är oerhört tragiskt.)

Men jag tycker varken eller om honom!

Jag har bara svårt att se det konstiga i att en 16-åring hamnar på sjukhus efter en sådan här grej. Polisen tog honom alltså dit direkt och han har varit där sedan dess. Uppenbarligen resonerar vuxna svenska poliser som jag. Hey.
Citera
2010-05-07, 18:17
Citat:
Ursprungligen postat av Callas

Jag tycker det är konstigt att det bara är män som "råkar" döda kvinnor för att omständigheterna är de rätta. Vad beror det på?
Citera
2010-05-07, 18:18
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Satt och pratade lite med en irakisk kurd idag om det här fallet.

Intressant. Fast enligt artikeln skulle pojken varit hos sin far i vintras - och tjejen hade bara varit gravid i 2,5 mån nu.

Fast det klart, den svenska vintern är lång... och jag är dålig på att räkna...
Början av maj, minus två och en halv månad, vad blir det? Slutet av februari? Och då är det väl vinter?
Senast redigerad av Callas 2010-05-07 kl. 18:26.
Citera
2010-05-07, 18:20
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tycker det är konstigt att det bara är män som "råkar" döda kvinnor för att omständigheterna är de rätta. Vad beror det på?

Jaså? Sitter det inte ett par mordmisstänkta svenska kvinnor just nu på - sjukhus?

Japp. Det gör de. Och i de trådarna är jag inte ens med eftersom jag inte tycker att dessa brott är särskilt intressanta. Och det beror på de misstänktas psykiska status.
Senast redigerad av Mayito 2010-05-07 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in