Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-03, 14:03
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Vadå fängelse, han kommer inte sitta i fängelse?
Exakt, han hamnar ju på nåt jävla daltställe där han kan sitta och spela tv-spel dagarna i ända..
Citera
2010-08-03, 14:05
Medlem
Barzan blev iallafall dömd för mord. Han är en mördare som mördade en flicka, ett barn.
Citera
2010-08-03, 14:07
Medlem
Citat:
Vadå fängelse, han kommer inte sitta i fängelse?

"Den visade att han inte var psykisk sjuk, något som gjorde det möjligt att döma honom till fängelse."

Taget från aftonbladet, de var vad ja läste. Vad står de att han ska sitta i chillarhus då?

Och talgoxen, menar du att bara för han är barn så är det okej att stampa ihjäl folk?
Citera
2010-08-03, 14:08
Medlem
talgoxens avatar
Som jag ser det finns det två alternativ om man vill hålla nere risken att han återfaller i brott. Antingen så får han sitta ett kort straff, typ 3 år, eller så ska han sitta inne resten av livet eller i alla fall tills han är över 65 år och därmed harmlös.

Att han skulle sitta 10-15 år och sedan komma ut är ett riktigt dåligt alternativ eftersom ingen mår bra av att sitta i fängelse och därmed ökar risken att han kommer återfalla.
Citera
2010-08-03, 14:10
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demmmpa
"Den visade att han inte var psykisk sjuk, något som gjorde det möjligt att döma honom till fängelse."

Taget från aftonbladet, de var vad ja läste. Vad står de att han ska sitta i chillarhus då?

Fängelsestraff utdömda till unga förbrytare omvandlas till ungdomsvård, det är praxis i alla fall.
Citera
2010-08-03, 14:11
Medlem
Citat:
Att han skulle sitta 10-15 år och sedan komma ut är ett riktigt dåligt alternativ eftersom ingen mår bra av att sitta i fängelse och därmed ökar risken att han kommer återfalla.

Aaa verkligen synd om han om han skulle må dåligt av det. Vafan tror du flickans föräldrar/kompisar/släkt känner då.
Citera
2010-08-03, 14:18
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demmmpa
Aaa verkligen synd om han om han skulle må dåligt av det. Vafan tror du flickans föräldrar/kompisar/släkt känner då.

Jo, fast det är ju det. Brottet är begått, inget kan förändra det. Nu vet samhället om att han är en högriskperson och nu gäller det att hantera honom så effektivt som möjligt.

Om man vänder på resonemanget så tycker du hans nästa offer får acceptera att bli utsatt för hans återfall.

Utgångspunkten måste alltid vara att få ner brottsligheten och då är minskandet av återfall en viktig del av det.
Citera
2010-08-03, 14:28
Medlem
Bara jag som reagerar på Aftonbladets rubrik, "Pojke dömd för mordet på Beatrice". Ska man kallas pojke när man är 16 år, i mina öron ger pojke intrycket av att det är en 7-12-åring som begått mordet?
Citera
2010-08-03, 14:29
Medlem
Vänd inte på något, det ja tycker är att har han mördat någon ska han få sota för det!

Varför skulle det va lägre återfallsrisk om man bara sitter i 3 år? För att man mår bra och har de gott?
Citera
2010-08-03, 14:31
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Som jag ser det finns det två alternativ om man vill hålla nere risken att han återfaller i brott. Antingen så får han sitta ett kort straff, typ 3 år, eller så ska han sitta inne resten av livet eller i alla fall tills han är över 65 år och därmed harmlös.

Han borde få sitta inne resten av sitt liv, tjejen han mördade har inget liv kvar.. ser igen anledning till att han ska klemas med bara för att han är under 18 år. Som jag förstått det så var han helt klar med vad han gjorde, trots sin ringa ålder.
Citera
2010-08-03, 14:34
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Jo, fast det är ju det. Brottet är begått, inget kan förändra det. Nu vet samhället om att han är en högriskperson och nu gäller det att hantera honom så effektivt som möjligt.

Om man vänder på resonemanget så tycker du hans nästa offer får acceptera att bli utsatt för hans återfall.

Utgångspunkten måste alltid vara att få ner brottsligheten och då är minskandet av återfall en viktig del av det.

Så du tror att samhället kommer ha koll på honom bara för att han är en högrsikperiskperson, knappast.

Om man låser in honom och kasta bort nycklen så är man helt garanterad att det inte blir något nästa offer.
Citera
2010-08-03, 14:35
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandi74
Han borde få sitta inne resten av sitt liv, tjejen han mördade har inget liv kvar.. ser igen anledning till att han ska klemas med bara för att han är under 18 år. Som jag förstått det så var han helt klar med vad han gjorde, trots sin ringa ålder.

Ja, och det är ett hållbart resonemang. Men något mellanting funkar inte.

Jag vill inte ha någon missanpassad 30-40 åring ute på gatorna i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in