Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-05-09, 02:39
Medlem
Om vi tänker oss att de måste åka hem tillbaka till Irak, vilket är möjligt. Tror ni inte pappan är kapabel till att skada Barzan allvarligt? ( eller döda)
med tanke på att Barzan och pappan inte har någon bra relation, och sen kommer detta som en fallande bomb.

Spekulerar bara men man vet ju aldrig när de gäller folk från mellanöstern. Måste ju medge att de faktist finns folk där borta som fortfarande inte har kommit i kapp i människans utveckling.
Citera
2010-05-09, 02:43
Medlem
Qjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSA
Om vi tänker oss att de måste åka hem tillbaka till Irak, vilket är möjligt. Tror ni inte pappan är kapabel till att skada Barzan allvarligt? ( eller döda)
med tanke på att Barzan och pappan inte har någon bra relation, och sen kommer detta som en fallande bomb.

Spekulerar bara men man vet ju aldrig när de gäller folk från mellanöstern. Måste ju medge att de faktist finns folk där borta som fortfarande inte har kommit i kapp i människans utveckling.

Det tycker jag gott att han kan ta. Ska han uppföra sig så i Sverige kan han lika väl göra det där han kom ifrån. Detta är min personliga åsikt..
Citera
2010-05-09, 03:17
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Håller med, men tror att hon som pratar svenska kommer vinna. Inte för språket utan för domen, GM lär få "maxstraffet" och mammans uppehållstillstånd inte förlängas.

Är det något som kan ske ? Jag är inte insatt i hur det fungerar med PUT och liknande, men kan hennes PUT riskeras iom att sonen begått dessa handlingar ?
Citera
2010-05-09, 03:24
Bannlyst
GM får väl ett par timmars samhällstjänst som straff.
Ett möte mellan människor, missförstådd och nyfiken.
Citera
2010-05-09, 03:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Är det något som kan ske ? Jag är inte insatt i hur det fungerar med PUT och liknande, men kan hennes PUT riskeras iom att sonen begått dessa handlingar ?

Det är ytterst tveksamt. Det handlar om ett minderårigt barn, samtidigt är han också ett offer i detta, i myndigheternas ögon, och behöver således någon form av vård.

Samtidigt handlar det om Irak och att det finns en uttalad hotbild mot GM.

Nej, tror knappast att han kan bli utvisad eller att modern skulle få problem med uppehållstillståndet.

Dessutom när GM är frigiven har mamman bott i landet i över 5 år.
Citera
2010-05-09, 04:36
Avstängd
twiceamans avatar
Vad skulle anledningen vara till att familjen skulle få PUT i Sverige?
Hot från Fadern kan det väl knappast vara eftersom sonen varit där och hälsat på honom.
Politiska flyktingar tvivlar jag på att dem är.Kan fadern bo kvar i Irak så kan nog övriga familjen ochså bo där!
Citera
2010-05-09, 04:46
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twiceaman
Vad skulle anledningen vara till att familjen skulle få PUT i Sverige?
Hot från Fadern kan det väl knappast vara eftersom sonen varit där och hälsat på honom.
Politiska flyktingar tvivlar jag på att dem är.Kan fadern bo kvar i Irak så kan nog övriga familjen ochså bo där!

Det spelar inte så stor roll vad vi anser och tycker.
Det är så det oftast fungerar i Sverige.
Citera
2010-05-09, 07:16
Medlem
Hedersmordet i Västerås: Pojken log i rätten

Citat:
Men det var en välmående gosse som framträdde i rätten, rapporterar VLT. Och vad gäller Sverige och dess straffsatser verkade den unge kurden inte speciellt bekymrad. Han tog häktningsbeslutet med ett leende.

http://www.friatider.se/hedersmordet...n-log-i-ratten

Nya uppgifter: Beatrice stenades till döds

Citat:
Enligt källor till Expressen visar obduktionen skador från sten i ansiktet.

http://www.friatider.se/nya-uppgifte...ades-till-dods

Den 16-årige kurd som misstänks för mordet på Beatrice Fredriksson i Västerås i tisdags försökte lägga ut villospår genom att låtsas skicka SMS från offrets mobiltelefon. I SMS:et skyller han ifrån sig – på somalier.

http://www.friatider.se/smset-jag-ar...v-tva-somalier
Senast redigerad av ascheberg 2010-05-09 kl. 07:48.
Citera
2010-05-09, 09:09
Medlem
När man läser vissa av inläggen här undrar man om det kan vara så att detta kommer att underlätta att de (har Barzan syskon?) får PUT. Barzan kommer att dömas till någon form av vård. Inte rimligt att tänkas att familjen utvisas medan Barzan är under vård. När Barzan kommer ut har de befunnit sig här så länge att de får PUT av humanitära skäl.
Mao, hade Barzan varit laglydig hade de åkt ut, nu efter att han har mördat får de stanna?
Citera
2010-05-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urquinaona
Hade precis en intressant konversation med en Libanes och en Palestinier, tro det eller ej. Bor inte i Sverige utan hör och häpna, just vid medelhavet och jag idiotförklarar ingen på grund av deras bakgrund. Däremot står jag fast vid att Sveriges invandringspolitik är åt helvete, allt för många getherdar med Tony Montana komplex och taskig kvinnosyn kryddat med en drös klankrigande analfabeter som fullkomligen väller in över gränserna. Media gör sitt genom att mörka och förtiga problemen och skylla på svenska folket så det är väl lätt hänt att det går lite överstyr för vissa på forum där man faktiskt får diskutera de alldeles uppenbara problemen.

Ja, svenskar begår också dessa typer av brott men inte alls i samma utsträckning. Även om du tar med socioekonomisk status i beräkningen så har vi en markant överrepresentation från vissa grupper. Tror kurderna utmärker sig ganska negativt där har jag för mig. Det är framförallt vid sexbrott och grova våldsbrott som överrepresentationen är som störst. Så ja, etnicitet/kulturell bakgrund har givetvis en viss relevans i diskussionen.

Vad Jesus har med fallet att göra kan jag inte riktigt greppa. Verkar inte som att GM lider särskilt mycket. Han kunde iaf kosta på sig ett leende den goe kurden:

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.825649-pojken-haktad-for-mord

klart som fan att han ler, han vet ju att han bara kommer få vård på hotell i ett år eller så. sen kommer han ut och kan hitta en ny svensk tjej att berika. sen mördar han henne, får vård igen... karusellen snurrar vidare.
Citera
2010-05-09, 10:39
Medlem
Linxieloos avatar
Måste man inte vara gift eller sambo med personen i fråga för att misstänkas för kvinnofriskränkning? Om GM redan är gift med någon annan än BO så är ju det ett kraftigt motiv.
Citera
2010-05-09, 10:58
Medlem
CopterNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Måste man inte vara gift eller sambo med personen i fråga för att misstänkas för kvinnofriskränkning? Om GM redan är gift med någon annan än BO så är ju det ett kraftigt motiv.

Nej man måste inte vara gift med någon för att misstänkas för kvinnofridskränkning.

Har gärningar som anges i första stycket begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, skall i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till samma straff

Jag tolkar det som att det räcker med att de har haft ett äktenskapsliknande förhållande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in