• 1
  • 2
2010-05-05, 11:06
Medlem
Min Chef r onekligen arg p mig.

Hur som helst nu har jag helt pltsligt som en blixt frn klar himmel ftt en erinran hemskickad till mig.
Dr det tas upp flera punkter p hur jag missktt mig och typ "fifflat" med kompledighet mm... p min arbetsplats.

Han har inte sagt ett ord till mig om detta frn nu och INGET av det r sant.
Jag skulle kunna frklara allt och jag har dessutom vittnen p att jag talar sanning.
Men han vill bara inte lyssna p detta.

r det hr rtt verkligen? Ska jag skriftligen meddela honom tillbaka d han vgrar lyssna?
Jag r jtteupprrd och ledsen ver detta ..hjlp mig...
Citera
2010-05-05, 11:12
Medlem
skicka epost / ring gr ngot!
Citera
2010-05-05, 11:13
Medlem
Roherians avatar
Shit, det hr lter ju onekligen inte s kul. Psykotisk chef som manglar anstlld utan vidare frvarningar.

Har ni kollektivavtal ? r du med i facket ?

Normen r vl att om det frekommer misstankar om missfrhllanden s br man ju ta upp det muntligt frst, samt att man som anstlld har rtt att ha en medsittare (facklig eller eget val) vid ett snt mte.
I nsta steg, om det inte kommit till nn ndring och chefen fortledes anser att det r fel och brister av sn grad att det krvs en skriftlig varning fr saken s r det likvl s att man skall f det skriftligt och r det en kollektivavtals-ansluten arbetsplats skall en kopia g till facket samtidigt.

Om det r som du sger, du har vittnen och giltiga frklaringar till det som chefen hvdar triggat denna varning s tycker jag du skall skriftligen meddela chefen att varningen som sdan r grundls och att du inte accepterar en summarisk aktion av det hr slaget utan att ha ftt lgga fram din sak fr honom. Man kan ju bara hoppas att chefen inser att det kanske r det bttre sttet att frfara p n att bara nga p och tro att det blir bra om man varnar lite till hger och vnster...

Skriv grna en uppdatering, och om du vill fr du ju ven komplettera din trdstart med lite mer detaljer (utan att outa nn sklart) s kan du nog f mer respons.
Citera
2010-05-05, 11:52
Medlem
Tusen tack fr svar...

Jag r i chock just nu. Jag vet att min chef r irriterad p mig av olika personliga anledningar (som inte har med jobbet att gra, jag skter mig exemplariskt och klagar aldrig jobbar ver nr som osv...) men han tar ut det p det hr viset.

Han har otaliga kontakter till hger och vnster och lyckas ALLTID juridiskt f som han vill (ja han r ofta iblandad i konflikter av olika slag) s jag knner mig egentligen totalt maktls.

Tyvrr r jaginte heller med i facket.

HAn vgrar ta ett mte med mig s jag ska kanske bara bestrida hans punkter skriftligen.
Men det blir ju bara mellan oss och ganska meningslst, han tnker "jaha" och sen r det inget mer med det.
Kanske r dumt att skriva.

Just nu knner jag bara fr att svlja allt och grta.
Citera
2010-05-05, 12:07
Medlem
Tratexs avatar
Tycker inte att det r dumt att skriva, tvrtom s r det din enda chans att f fram din sikt. Tar du det muntligt s kan det alltid vrngas fram och tillbaka och det kan bli tjafs om vad som sagts och inte sagts. Givetvis s sparar du brevet frn chefen och vidtalar ngra kollegor som du litar p som kan styrka dina uppgifter om det nu kan komma att behvas.

Lycka till!
Citera
2010-05-05, 12:26
Medlem
Det finns snlla mnniskor
Tack fr att ni hjlper mig, det betyder jttemycket just nu.

Jag har inte s mnga vnner och nr man VET att man inte gjort ngot fel s knns det s hopplst.

Jag ska skriva brevet nu.
Jag kommer uppdatera er om vad som hnder.
Citera
2010-05-05, 12:39
Medlem
Sessilays avatar
Jag tycker att du ska g med i facket och s ta den hr konflikten via dem s att det r en tredje part inblandad eftersom grundorsaken r personlig. Om du t totalt emot att bli med i facken s freslr jag att du skaffar dig ett juridiskt ombud.
Citera
2010-05-05, 13:58
Medlem
Roherians avatar
Det hr r en hgst personlig reflektion, men jag tror nog att du kan knna igen dig.

Nr man innerst inne VET att man har rtt, d vgar och orkar man st p sig mycket hrdare n om man r tveksam.
Det lter p dig som att du R sker men inte ser framfr dig att chefen tnker lyssna. Det r ingen bra orsak till att lta bli att ta denna strid med honom.

Om, och jag menar just om, du "frlorar" i sakfrgan s har du i alla fall gjort det som du kan sjlv fr att st upp fr dig sjlv och vgat fightas fr dina grnser och det du gjort. Det om ngot r vrt all mda. Du kommer sova bttre och m bttre eftert om du visar lite fighter-andra och inte lter miffot dra ver dig fr att han/hon r van att f som han/hon vill.

Kr hrt ! Du har inget att frlora p det !
Citera
2010-05-06, 20:26
Medlem
En arbetsgivare har inga rttigheter att hmta uppgifter ur misstankesregistret.
Citera
2010-05-06, 20:29
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akerspoket
Tyvrr r jag inte heller med i facket.
(
Det gr inget, du kan g med idag och f hjlp p en gng.
Citera
2010-05-06, 20:29
Medlem
Brja leta efter ett annat jobb, sna dr omstndigheter kan man ju inte jobba under.
Citera
2010-05-07, 20:50
Medlem
wildhorsess avatar
Arbetsgivaren bestmmer i stor utstrckning vilka regler som skall glla fr arbetsplatsen och han kan ocks genom ordningsregler och policies bestmma ver hur arbetstagarna frvntas upptrda i olika situationer.

I botten finns alltid ett anstllningsavtal men det fylls ofta ut med olika ordningsregler. Arbetsgivarens egna regler kan inte med giltig verkan strida mot lagstiftning eller kollektivavtal. Ordningsreglerna flyter in i det enskilda anstllningsavtalet om arbetsgivaren aktivt hvdar reglerna, i annat fall riskerar han att reglerna blir icke-bindande.

Arbetsgivaren kan allts inte passivt se hur arbetstagarna struntar i att flja ordningsreglerna och sedan tro att han fritt kan sga upp anstllningen. D arbetstagaren bryter mot reglerna kan arbetsgivaren ge en muntlig eller skriftlig varning, s.k. erinran. Varningen r alltid av arbetsgivaren en ensidig tgrd.

En erinran med lydelse om disciplinra tgrder, t.ex avstngning frn hela eller delar av arbetet r olaglig enligt MBL 62, svida inte std fr tgrden medges i kollektivavtal. Arbetsgivaren blir skadestndsskyldig fr lagbrottet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in