• 1
  • 2
2010-05-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Arbetsgivaren bestmmer i stor utstrckning vilka regler som skall glla fr arbetsplatsen och han kan ocks genom ordningsregler och policies bestmma ver hur arbetstagarna frvntas upptrda i olika situationer.

I botten finns alltid ett anstllningsavtal men det fylls ofta ut med olika ordningsregler. Arbetsgivarens egna regler kan inte med giltig verkan strida mot lagstiftning eller kollektivavtal. Ordningsreglerna flyter in i det enskilda anstllningsavtalet om arbetsgivaren aktivt hvdar reglerna, i annat fall riskerar han att reglerna blir icke-bindande.

Arbetsgivaren kan allts inte passivt se hur arbetstagarna struntar i att flja ordningsreglerna och sedan tro att han fritt kan sga upp anstllningen. D arbetstagaren bryter mot reglerna kan arbetsgivaren ge en muntlig eller skriftlig varning, s.k. erinran. Varningen r alltid av arbetsgivaren en ensidig tgrd.

En erinran med lydelse om disciplinra tgrder, t.ex avstngning frn hela eller delar av arbetet r olaglig enligt MBL 62, svida inte std fr tgrden medges i kollektivavtal. Arbetsgivaren blir skadestndsskyldig fr lagbrottet.
Sista stycket: Fast det r vl skillnad p en varning, som mycket riktigt anses vara en disciplinr tgrd, och en erinran? Arbetsgivaren r ju p grund av sin lojalitetsplikt gentemot arbetstagaren skyldig att ptala arbetstagarens misssktsamhet, och ge denne en mjlighet att ndra sitt beteende, innan uppsgning fr ske.

Menar du att det skulle behvas std i kollektivavtal fr att arbetsgivaren ska ha mjlighet att uppfylla denna skyldighet?

Nu skriver visserligen TS "varning" i trdrubriken, men i inlgget skriver han "erinran" (inte fr att det spelar ngon avgrande roll). Det kan mycket vl vara s att arbetsgivaren inte begtt ngot fel genom att erinra om att TS genom sitt handlande riskerar sin anstllning. Tvrtom kan det vara arbetsgivarens skyldighet att gra just detta. Det kan ju frsts rra sig om en varning om den har disciplinrt syfte, det r svrt eller omjligt att sga utan att veta innehllet i meddelandet.

Hur kan du vara s stensker p att det r en varning, dvs. en disciplinr tgrd som faller under MBL 62 ?
Senast redigerad av jorre 2010-05-07 kl. 21:57.
Citera
2010-05-07, 23:21
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
...
Det finns olika former av varning eller erinran. I normalfallet r en erinran frga om tillsgelser som ingr som ett led i arbetsgivarens handlggning av frseelser p arbetsplatsen. Arbetsgivaren understryker att det finns en ordning eller ett beteende som han inte r njd med och att han emotser en frndring. Tanken r att en eventuellt kommande uppsgning inte ska framst som en verraskning eller som omotiverad p g a att arbetsgivaren inte tidigare reagerat p arbetstagarens beteende. En sdan erinran har inget disciplinrt bestraffningssyfte.

En disciplinr varning eller erinran innebr en disciplinr bestraffning, t.ex. avstngning frn arbetet. En sdan tgrd krver std av kollektivavtal, enligt MBL 62. I annat fall r den olaglig. Alla former av erinringar och varningar mste sjlvfallet bygga p kritik som kan styrkas.
Citera
2010-05-08, 13:03
Medlem
Citat:
Det finns olika former av varning eller erinran. I normalfallet r en erinran frga om tillsgelser som ingr som ett led i arbetsgivarens handlggning av frseelser p arbetsplatsen. Arbetsgivaren understryker att det finns en ordning eller ett beteende som han inte r njd med och att han emotser en frndring. Tanken r att en eventuellt kommande uppsgning inte ska framst som en verraskning eller som omotiverad p g a att arbetsgivaren inte tidigare reagerat p arbetstagarens beteende. En sdan erinran har inget disciplinrt bestraffningssyfte.

En disciplinr varning eller erinran innebr en disciplinr bestraffning, t.ex. avstngning frn arbetet. En sdan tgrd krver std av kollektivavtal, enligt MBL 62. I annat fall r den olaglig. Alla former av erinringar och varningar mste sjlvfallet bygga p kritik som kan styrkas.

Ok.

Som jag tolkar det har TS inte blivit "hotad" med disciplinra bestraffningar utan det framstr mer som att TS medvetandegjorts om sin, som arbetsgivaren ser det, missktsel. Och att arbetsgivaren gr det hr fr att lagligen kunna sga upp.

Urskta om jag r trg, men tolkar jag ditt frsta inlgg i trden rtt om jag tror att du menar att det hr skerligen rr sig om en disciplinr bestraffning, som allts faller under MBL 62 ? I sdana fall undrar jag vad du grundar det p. Eller var det mer en redogrelse fr vad som gller?
Senast redigerad av jorre 2010-05-08 kl. 13:12.
Citera
2010-11-20, 15:57
Medlem
Continental Ops avatar
jag har en allmn frga kring varningar, som jag minns det frn skolan mste man LAS-varna innan man verhuvudtaget ska kunna sga upp ngn, det fr heller inte rra sig om grejer som ligger fr lngt tillbaka i tiden

men hur r det med omplacering? som jag minns det mste man iofs erbjuda omplaceringar innan man sger upp men det r inte intressant hr utan jag undrar bara vad mste arb givaren gra fr att f omplacera en person till mindre kvalificerade arbetsuppgifter som inte stller lika hga krav p social frmga? Det mste vl varnas ven innan snt ox? Har det ngn arbetsrttslig betydelse att man haft konsulter p bolaget som haft samtalssessioner med alla "inblandade" som frhoppningsvis har dokumenterats ordentligt skriftligen vilken kritik som framfrts?
Citera
2010-11-20, 16:10
Medlem
morkfromorks avatar
sk nytt jobb... din chef har redan sagt upp dig...
Citera
2010-11-20, 16:35
Medlem
1. Vad fr slags fretag/organisation r det? (Offentliga sektorn eller privata? Inom offentliga sektorn finns det mnga idiotchefer, medan de smsta inom privatfretagen brukar frsvinna, fr de gr ofta i konkurs :-)

2. r det hgsta chefen och huvudgaren du pratar om, eller finns det ngon hgre som bestmmer ver den chefen?

3. Vad fr slags anstllning har du? D v s hur stark stllning har du?

I vilket fall som helst tycker jag att du ska svara skriftligt p PAPPER. (Email gr att redigera). Och se till att du kan bevisa att du lmnat det. Vet inte om det just den hr juridiska situationen, men ofta brukar det rknas, som att man inte invnder om man inte svarar.

Facket kanske kan hjlpa till om du gr med.

Om han inte ndras sig efter din frklaring, s r det inget roligt att vara kvar. D blir det mer frgan om du kan f ngot ut av det t ex ett avgngsvederlag d v s betalt fr att du ska g med p att sluta :-) D gller det att frska f till det juridiskt s att han inte kan kicka dig utan kostnad. Allts viktigt att se till att han inte fr ngon laglig avskedningsorsak (om du har tillrckligt stark anstllning.)
Citera
2010-11-20, 17:55
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
jag har en allmn frga kring varningar, som jag minns det frn skolan mste man LAS-varna innan man verhuvudtaget ska kunna sga upp ngn, det fr heller inte rra sig om grejer som ligger fr lngt tillbaka i tiden?
LAS-varna finns det ingenting som heter, dremot skall arbetsgivaren varsla (underrttelse om tilltnkt tgrd) infr beslut om uppsgning eller avsked, enligt MBL.

Som regel gller att arbetsgivaren inte kan anfra p hndelser ldre n sex mnader vid uppsgning av personliga skl.
Citat:
men hur r det med omplacering? som jag minns det mste man iofs erbjuda omplaceringar innan man sger upp men det r inte intressant hr utan jag undrar bara vad mste arb givaren gra fr att f omplacera en person till mindre kvalificerade arbetsuppgifter som inte stller lika hga krav p social frmga? Det mste vl varnas ven innan snt ox? Har det ngn arbetsrttslig betydelse att man haft konsulter p bolaget som haft samtalssessioner med alla "inblandade" som frhoppningsvis har dokumenterats ordentligt skriftligen vilken kritik som framfrts?

Enligt LAS 7 freligger inte saklig grund fr uppsgning om det r skligt att krva att arbetsgivaren omplacerar till annat arbete i sin verksamhet. Med verksamhet avses all verksamhet i hela fretaget utan geografisk begrnsning. Arbetsgivaren fr heller inte neka omplacering drfr att han tror att arbetstagaren skulle tacka nej fr att arbetet ligger under hans kompetensniv.

Om inte kollektivavtalet freskriver annat kan ven omplacering ver avtalsomrdet ske, dvs frn tjnsteman till arbetare och tvrtom.
Citera
2010-11-20, 19:54
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
LAS-varna finns det ingenting som heter, dremot skall arbetsgivaren varsla (underrttelse om tilltnkt tgrd) infr beslut om uppsgning eller avsked, enligt MBL.

Som regel gller att arbetsgivaren inte kan anfra p hndelser ldre n sex mnader vid uppsgning av personliga skl.

Enligt LAS 7 freligger inte saklig grund fr uppsgning om det r skligt att krva att arbetsgivaren omplacerar till annat arbete i sin verksamhet. Med verksamhet avses all verksamhet i hela fretaget utan geografisk begrnsning. Arbetsgivaren fr heller inte neka omplacering drfr att han tror att arbetstagaren skulle tacka nej fr att arbetet ligger under hans kompetensniv.

Om inte kollektivavtalet freskriver annat kan ven omplacering ver avtalsomrdet ske, dvs frn tjnsteman till arbetare och tvrtom.
du svarar inte riktigt p det jag frgar tyvrr d du verkar vara plst
mste arbetsgivaren varna arbetstagaren innan han omplacerar honom eller kan man bara besluta att han ska byta till mindre kvalificerade uppgifter p grund av hndelser som skett relativt nyligen? Det handlar om att f bort en socialt olmplig person frn relativt kvalificerade uppgifter och frn en personalkategori dr denne i princip brkat med alla. Uppsgning o det dr r inte lika intressant eftersom personens karrir iaf kommer att bli sabbad om personen inte fr ha kvar nuvarande uppgifter

LAS-varna var nog bara nt de krde med i plugget

jag ska kolla lite i kollektivavtalet p det du skriver om att det inte fr finnas frbud mot att omplacera mellan olika avtalsomrden
Citera
2011-01-19, 14:20
Medlem
Skrev en uppdatering hr igr trodde jag, men det gjorde jag tydligen inte.

Min chef kunde inte p ngot stt styrka det han anklagat mig fr. Sklart.
S jag r fortfarande kvar p samma arbetsplats.

Hur som helst r inte stmningen oss emellan srskilt god och jag planerar att sga upp mig nsta vecka, d han hela tiden jobbar p att f bort mig, ven fast jag skter mitt jobb exemplariskt. Det hela handlar om att jag inte vill ligga med honom. Det r helt sant. Han r en riktig idiot.

Tack till alla er som hjlpt mig med detta!
Citera
2011-01-19, 15:45
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akerspoket
Det hela handlar om att jag inte vill ligga med honom.

p mitt frra kneg hnde precis detta.

Tjejen var min kompis, jag har fortfarande kontakt med henne, men chefen r inte kvar.
Citera
2011-01-19, 16:35
Medlem
Princess_Valiums avatar
Gott folk, den heliga alliansen visste vad de gjorde nr de tokhjde avgiften till facket. De hade ju uppenbarligen fel om vilka som skulle g ur/skita i att g med - blev inte alls hginkomsttagare med all skerhet i vrlden, utan tvrtom de som skulle behva vara fackligt anslutna mest av alla.

r du inte ansluten till ngot fack str du ensam mot arbetgivaren. Blir det konfikt fr du skta det sjlv. Gr det till domstol fr du betala kostnaderna fr det ur egen ficka.

Kort sagt - om man inte r med i facket i dagens ngot svajiga arbetsmarknad r man helt utlmnad till chefens nycker.
Surt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in