2004-03-31, 23:06
Medlem
snousers avatar
Precis när man startar installationen för XP så kan man trycka på F6 men det är för att göra inställingar fär RAID sedan ser jag inga fler inställingar som jag kan trycka på. När man startar datorn så kan man trycka på F10 men då kommer man in i BIOS. Går det inte att nollställa BIOS i BIOS?
Citera
2004-03-31, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Precis när man startar installationen för XP så kan man trycka på F6 men det är för att göra inställingar fär RAID sedan ser jag inga fler inställingar som jag kan trycka på. När man startar datorn så kan man trycka på F10 men då kommer man in i BIOS. Går det inte att nollställa BIOS i BIOS?
jo och det var det jag menade med "setuppen".. lite får man väl tänka själv.. om du inte hittar så ska jag leta upp ett script åt dig som clear:ar ditt cmos-minne.. (bios inställningarna)
Citera
2004-03-31, 23:17
Medlem
snousers avatar
jag kan inte hitta några bios "raderare" skulle vara bra om du kunner fixa nått som kan nollaställa BIOS...hur du nu gör de
Citera
2004-03-31, 23:23
Medlem
snousers avatar
När jag ändå håller på att fråga en massa så kan jag passa på att fråga följande:

Min lärare påstår att Intel processorer är mycket snabbare än Athlon...vilket är snabbast. Jag måste komma med något bra argument så jag kan vinna diskutionen. Hur mäter man hastighet/clock på dom och vad är det som gör att Athlon är snabbare (om man gämför två lika Intel och athlon i ghz)...
Citera
2004-03-31, 23:24
Bannlyst
Citat:
jag kan inte hitta några bios "raderare" skulle vara bra om du kunner fixa nått som kan nollaställa BIOS...hur du nu gör de
gå in i dos-prompten, starta debug.exe, skriv följande>
A <ENTER>
MOV AX,0 <ENTER>
MOV AX,CX <ENTER>
OUT 70,AL <ENTER>
MOV AX,0 <ENTER>
OUT 71,AL <ENTER>
INC CX <ENTER>
CMP CX,100 <ENTER>
JB 103 <ENTER>
INT 20 <ENTER>
<ENTER> bara ett Enter alltså..
G <ENTER> entret efter "G" kommer att starta koden, glöm inte att jag tar inget som helst ansvar om det korrupterar din hårdisk, pajjar ditt modem etc.. men det kommer det inte att göra såklart.. men skriver du fel i koden så är risken större iallafall, bara så du vet..
Q <ENTER> "Q" avslutar Debug.exe, starta nu om datorn, och gör vad som står där.. och skriv in dagens datum o tid i BIOS´t.
Citera
2004-03-31, 23:26
Bannlyst
efter lite tänkande så kan det här enkla scriptet funka oxå->
i debug.exe-> (det borde korruptera ditt cmos minne och tvinga din dator att återställa "deafults".)
---
o 70,2E

o 71,0

q
---

Citat:
Hur mäter man hastighet/clock på dom och vad är det som gör att Athlon är snabbare (om man gämför två lika Intel och athlon i ghz)...
är rätt kass på sånt här hårdvaru specifika grejjer som processorer o skit.. jag är glad så länge dem funkar typ..
Citera
2004-03-31, 23:32
Medlem
snousers avatar
en dumm fråga.....ska jag starta från en startdiskett?
2. skulle vara ql om du kunde svara på frågorna ang processorn längre upp
Citera
2004-03-31, 23:33
Medlem
BrakiByxans avatar
Citat:
När jag ändå håller på att fråga en massa så kan jag passa på att fråga följande:

Min lärare påstår att Intel processorer är mycket snabbare än Athlon...vilket är snabbast. Jag måste komma med något bra argument så jag kan vinna diskutionen. Hur mäter man hastighet/clock på dom och vad är det som gör att Athlon är snabbare (om man gämför två lika Intel och athlon i ghz)...

Det beror väldigt mycket på vad du använder din dator till.

http://www.tomshardware.com/cpu/20040322/index.html
Citera
2004-03-31, 23:35
Bannlyst
Citat:
en dumm fråga.....ska jag starta från en startdiskett?
2. skulle vara ql om du kunde svara på frågorna ang processorn längre upp
nej det behövs nog inte, huvudsaken är att du kommer åt en dosprompt.. cmd.exe i XP borde funka utmärkt..

2. tyvärr så är jag kass på sånt.. men läs på lite om processorer och dess historia(amd VS intel) så får du dig en egen uppfattning.. Men jag skulle nog våga påstå att Intel är bättre än Athlon om man räknar just nu/de nyaste processorerna med samma klockfrekvens.
Citera
2004-03-31, 23:35
Medlem
snousers avatar
får inte ording på detta...jag kan inte göra nått när jag har kommit in i dos via en start diskett. :mad: blir gamen på allt detta
Citera
2004-03-31, 23:38
Medlem
snousers avatar
men det är så att jag kommer inte åt i dos promten i windows pga att jag inte kan se nått. När jag nu är inne i dos så kan jag inte göra nått för att den kan inte läsa NTFS..Var ligger denna debug filen för om jag andvänder DosNTFS så kan jag löeta upp filen och starta den
Citera
2004-03-31, 23:41
Bannlyst
Citat:
men det är så att jag kommer inte åt i dos promten i windows pga att jag inte kan se nått. När jag nu är inne i dos så kan jag inte göra nått för att den kan inte läsa NTFS..Var ligger denna debug filen för om jag andvänder DosNTFS så kan jag löeta upp filen och starta den
debug.exe ligger antagligen redan på disketten, och nej antagligen inte när du kollar, för den ligger packad i en cab fil, men den blir extraherad till c: d: eller e: när du startar datorn med disketten i.. testa igen.
edit, det spelar ingen roll det med NTFS, du behöver inga filer som finns på hårddisken för att komma åt BIOS.. bios inställningarna ligger i CMOS minnet, och bioset är oberoende av hårdvara..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in