• 1
  • 2
2010-05-02, 19:22
Medlem
Hej alla glada. Jag är en ung och deppig kille i mina bästa år. Tar studenten om bara några veckor och borde likt alla adnra studenter vara glad och lycklig.. Men nu är det så att jag, killen som aldrig har varit på varken konsär eller festival och sällan lyssnar på musik fått den förbannade pipsjukan Tinnitus.. Har haft skiten i 2.5 månad och vill inget annat än att djävulsmusiken ska tystas. Jag fick skiten på en studentskiva.. Bara pep som en jävla fiol i öronen.. Min läkare säger att det oftast går över men nu har jag ju haft skiten så pass länge!? Är det någon som haft tinnitus i över 2 månader och sedan blev friska, förutom myttomanerna på "mirakel-hemsidorna"?

Oerhört tacksam för svar! Skydda era öron, det är inte värt det!
Citera
2010-05-02, 19:27
Medlem
526s avatar
Ja det går över. Kan ta flera år. Passa dig för starka ljud.
Citera
2010-05-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja det går över. Kan ta flera år. Passa dig för starka ljud.

Gick det över för dig?
Citera
2010-05-02, 19:37
Medlem
Tinnitus!

Är det någon här som har haft tinnitus under en längre period ca1-6 månader och nu är tinnitusfria?
Citera
2010-05-02, 19:43
Medlem
Är du i förnekelse stadiet?
Nej, har inte haft tinnitus 1-6månader för att sen försvinna, 4år nästa månad.
Citera
2010-05-02, 19:43
Medlem
Gorillabass avatar
Har du en gång fått det så får du leva med det, resten av livet. Det är inget som försvinner.
Citera
2010-05-02, 19:44
Medlem
Jag fick tinnitus när jag var 16, då var det verkligen skithögt, det hördes högre än vanlig samtalston.

Det första året var ett helvete, men det blev successivt bättre. efter två år hade det minskat så mycket att jag var tvungen att stå i ett helt tyst rum och hålla för öronen för att höra det.

Nu är det 2 år och 9 månader sen jag fick det och det är i princip helt borta förutom om jag har utsatt mig för höga ljud, då kan det komma tillbaka lite i några dagar.

Jag var också väldigt ljudöverkänslig i början, men det har också försvunnit.

Mitt råd till dig är att ta det väldigt försiktigt med höga ljud, men samtidigt "träna" öronen lite till att tåla ljud bättre. Detta kan du göra genom att ha på låg musik på stereon (använd inte inears) för att på så sätt lyssna på något annat är tinnitusen.

Det var på detta sätt som min tinnitus blev bättre. Efter att den hade minskat lite i ljudvolym var det inte själva tinnitusen utan ljudöverkänsligheten som var värst.
Jag förstod dock inte detta själv utan det var när min ljudöverkänslighet minskade drastiskt en helg som jag märkte hur stor del av mina problem som var relaterade till känsligheten för ljud.
Ljudöverkänsligheten kan man försöka "träna bort" på det sätt som jag föreslog innan, efter att den har minskat kan man utsätta sig för mer vardagliga ljud för att dränka undan tinnitusen och efter hand kommer den då att minska (så var det för mig iaf).

Jag anser mig idag vara helt botad, jag brukar dock använda öronproppar på nattklubbar mm nuförtiden. Om du vill diskutera ämnet mer så kan du PMa.

Mvh PeterThor
Citera
2010-05-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Har du en gång fått det så får du leva med det, resten av livet. Det är inget som försvinner.

Där är väl diskussioner om det finns fysisk och psykisk tinnitus. Där den senare dyker upp pga stress o liknande och kan försvinna antar jag, medans den fysiska sätter sig for life.
Synd att vi är så dåliga på forskning angående öron och ögon.. Tänk om man kunde opererat för hörselskador eller om man är blind m.m.
Citera
2010-05-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterThor
Jag fick tinnitus när jag var 16, då var det verkligen skithögt, det hördes högre än vanlig samtalston.

Det första året var ett helvete, men det blev successivt bättre. efter två år hade det minskat så mycket att jag var tvungen att stå i ett helt tyst rum och hålla för öronen för att höra det.

Nu är det 2 år och 9 månader sen jag fick det och det är i princip helt borta förutom om jag har utsatt mig för höga ljud, då kan det komma tillbaka lite i några dagar.

Jag var också väldigt ljudöverkänslig i början, men det har också försvunnit.

Mitt råd till dig är att ta det väldigt försiktigt med höga ljud, men samtidigt "träna" öronen lite till att tåla ljud bättre. Detta kan du göra genom att ha på låg musik på stereon (använd inte inears) för att på så sätt lyssna på något annat är tinnitusen.

Det var på detta sätt som min tinnitus blev bättre. Efter att den hade minskat lite i ljudvolym var det inte själva tinnitusen utan ljudöverkänsligheten som var värst.
Jag förstod dock inte detta själv utan det var när min ljudöverkänslighet minskade drastiskt en helg som jag märkte hur stor del av mina problem som var relaterade till känsligheten för ljud.
Ljudöverkänsligheten kan man försöka "träna bort" på det sätt som jag föreslog innan, efter att den har minskat kan man utsätta sig för mer vardagliga ljud för att dränka undan tinnitusen och efter hand kommer den då att minska (så var det för mig iaf).

Jag anser mig idag vara helt botad, jag brukar dock använda öronproppar på nattklubbar mm nuförtiden. Om du vill diskutera ämnet mer så kan du PMa.

Mvh PeterThor

Tack Peter, jag behöver lite hopp om ljusare tider.. Du vet säkert hur mycket det tar på psyket nu i början iaf.. Tack
Citera
2010-05-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Är du i förnekelse stadiet?
Nej, har inte haft tinnitus 1-6månader för att sen försvinna, 4år nästa månad.

Okej, det finns många delade meningar, jag skiter i alla pessimister.. JAG SKA INTE ge upp utan en gedigen kamp... Sorgset att bara acceptera något som skadar en.. Jag tror på bättring, iaf för nuet!
Citera
2010-05-02, 20:06
Medlem
Byter väl över till denna tråden i stället.
Min har iallafall inte försvunnit på 4år, men man får ju försöka se det lite positivt. Visst som fan blir man deppig som bara den när man får det. Sen kan det komma o gå hur mycket man tänker på det. Vissa månader så tänker jag inte ens att jag har tinnitus(mest när det är tyst omkring som jag hör det), medans andra månader är ett helvete, man tänker på det konstant, fundera om det har ökat osv..

Jag brukar tänka att det kan vara så mycket värre, nu vet jag iofs hur högt ditt är, men jag är glad så länge jag bara hör det när det är tyst. Vill liksom inte tänka va fan man gör om det blir ännu högre, vilken nivå ställer man sig framför tåget så att säga?

Det jag ändrat sen jag fick det är att jag aldrig någonsin använder in-ear-hörlurar. Ska jag täcka öronen med hörlurar eller liknande, så ska det vara låg musiknivå. Alltid ha med sig öronproppar, man vet aldrig när man kommer i situationer där det är högljutt. Sen då att jag försöker pracka på alla öronproppar när jag är ute och festar m.m. Men folk lyssnar inte på en, men det skulle man själv inte gjort.. Vadå, varför skulle jag få tinnitus av alla som är ute o festar?

Jag fick min tinnitus på en fylleresa, andra dagen som vi var ute och festade så gick vi till det största discoteket på festorten. Sjukt stora högtalare mitt på golven och hög volym, var inte mycket mer än att det pep i öronen när man gick hem(brukar det ju iofs vara när man är ute på klubbar). Men sen när man vaknar och det piper i öronen, det var fan i mig inte kul. Resten av veckan var ju rätt förstörd, då jag stannade inne på rummet på kvällarna medans alla andra stack ut o festa.
Senast redigerad av FTW_Yes 2010-05-02 kl. 20:10.
Citera
2010-05-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Byter väl över till denna tråden i stället.
Min har iallafall inte försvunnit på 4år, men man får ju försöka se det lite positivt. Visst som fan blir man deppig som bara den när man får det. Sen kan det komma o gå hur mycket man tänker på det. Vissa månader så tänker jag inte ens att jag har tinnitus(mest när det är tyst omkring som jag hör det), medans andra månader är ett helvete, man tänker på det konstant, fundera om det har ökat osv..

Jag brukar tänka att det kan vara så mycket värre, nu vet jag iofs hur högt ditt är, men jag är glad så länge jag bara hör det när det är tyst. Vill liksom inte tänka va fan man gör om det blir ännu högre, vilken nivå ställer man sig framför tåget så att säga?

Det jag ändrat sen jag fick det är att jag aldrig någonsin använder in-ear-hörlurar. Ska jag täcka öronen med hörlurar eller liknande, så ska det vara låg musiknivå. Alltid ha med sig öronproppar, man vet aldrig när man kommer i situationer där det är högljutt. Sen då att jag försöker pracka på alla öronproppar när jag är ute och festar m.m. Men folk lyssnar inte på en, men det skulle man själv inte gjort.. Vadå, varför skulle jag få tinnitus av alla som är ute o festar?

Jag fick min tinnitus på en fylleresa, andra dagen som vi var ute och festade så gick vi till det största discoteket på festorten. Sjukt stora högtalare mitt på golven och hög volym, var inte mycket mer än att det pep i öronen när man gick hem(brukar det ju iofs vara när man är ute på klubbar). Men sen när man vaknar och det piper i öronen, det var fan i mig inte kul. Resten av veckan var ju rätt förstörd, då jag stannade inne på rummet på kvällarna medans alla andra stack ut o festa.

Samma för mig, dock finns det saker att göra... Har du testat att överdosera vitaminer osv? Kämpa på förfan! utan mitt hopp hade jag typ hoppat vid det här laget.. jag tänker så här... Så länge det finns metoder som fungerat för andra så kommer jag försöka!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in