2010-05-03, 01:39
Medlem
thegoldenboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Under den senaste tiden så känns det som att det exploderat med nya droger på marknaden som är väldigt potenta. Jag minns en kompis till mig som sa för rätt längesen att om en drog inte är narkotikaklassad så är den inget bra. Lite som att klassningen var ett bevis på att det var en fungerande drog.

Så är det principiellt fortfarande och kommer förmodligen, med få undantag, alltid vara.

Citat:
Men så kan man knappast säga längre. Helt plötsligt så kommer det nya droger som är väldigt kraftiga.

I förhållande till andra RC:s är vissa RC:s bättre. Den enda drogen, av de som kommit de senaste 29 åren, som har en smått revolutionerande effekt och fotfäste är mephedrone, enligt mig.

BK-MDMA = sämre version av MDMA
DXM = sämre version av ketamin
4-ho-met = sämre version av psilocybin
Spice = sämre version av cannabis
Alpha-PPP = ???

Citat:
Vissa är narkotiklassade nu, men det har inte så mycket med den här frågeställningen (som är ganska svår) att göra. Vissa av de jag nämner här är väl kanske inte supernya heller utan har funnits ett tag, men inte överdrivet länge.

För några år sedan var Naturensdroger och SmartBar de enda som sålde nya, lagliga alternativ. Som jag uppfattar det så var det sällan någonting som fungerade där. Min kompis uttalande om att ifall det inte fanns en narkotiklassning så var det inte bra stämde då, men det gör det ju uppenbart inte längre.

Det kommer nya centralstimulerande droger, nya psykadeliska och även ett alternativ till hasch. Och marknaden av nya droger som växer fram är snabb. Det är inte så att det råkat komma en drog som slagit igenom, utan det verkar vara många.

Som sagt: Enligt mig är mephedrone enda drogen som är tillräckligt bra för att finnas kvar trots klassningen. Iaf om man räknar s.k. "street drugs". Inom vården finner man ständigt nya analoger som håller måttet. Tramadol är även smått revolutionerande och framför allt unik, även om jag själv inte tycker om ruset och endast ser den som en svag opioid att möjligtvis använda under svår abstinens från riktiga opioider.

Citat:
Nu är jag ingen expert på det här, men Ecstasy var en drog som kom och slog igenom rätt hårt för inte allt för längesedan (även om MDMA funnits länge men inte som droger)... (Detta är bara ett exempel, jag kan ha fel här).
Sedan stod det still på marknanden, fram tills för ett tag sedan, och så:
Pang!
Och massor med nya droger kom ut på marknaden.

Allt är relativt. MDMA har funnits sedan 1912 som känd molekyl och har använts rekreationellt sedan början av 80-talet, d.v.s. ca 30 år. Att MDMA består råder det inga tvivel om. Det är den enda empatiologen som är känd av mänskligheten och förmodligen även den starkaste serotoninutlösande centralstimulantian.

Så pass revolutionerande effekter har ingen drog haft sedan dess, men det har hänt många gånger tidigare under historien. I min värld känns det bara märkligt att påstå att det har kommit en massa "väldigt starka droger", när man jämför med just MDMA, LSD, kokain, heroin etc. Håller du med?

Citat:
Varför komer så nya droger helt plötsligt?
Hur kan så många nya droger slå igenom samtidigt när marknaden av nya droger stått still så länge tidigare?

Jag vet att det är en jävligt svår frågeställning men det vore intressant att höra era teorier.
Och ber i förhand ursäkt för eventuella faktafel i trådstarten, men grundtopic är alltså varför det kommit så många nya droger på senare tid...?

Det har alltid kommit mycket nya droger, men inte på samma sätt som idag. När man insåg det finns en marknad för lagliga droger så är det klart att det finns folk som utnyttjar detta och tjänar pengar på det. Så kommer det också förbli, så länge många uppenbarligen lägger pengarna på en sämre version av de klassiska drogerna för att slippa straff eller för att man helt enkelt inte kan styra cannabis, psykedelika, dissociativa hallucinogener, amfetaminer, kokain, MDMA, bensodiazepiner eller opioider. Visst finns det säkert ett fåtal som kan få tag i "riktiga" droger som ändå köper RC:s, trots att de är nya substanser med relativt okända effekter och framför allt skadeverkningar, av redan nyfikenhet, men jag tror att dessa är en klar minoritet av alla som köper research chemicals.
Citera
2010-05-03, 16:33
Medlem
WeeZis avatar
legalisera marijuana, så slipper vi massa klassningar och rubriker om hur folk dör o hit o dit.. Så jävla mycket bullshit.....

lagliga droger är här sedan några år tillbaka och kommer nog vara kvar ett x antal år framöver, spelar ingen roll om de blir klassade eller inte kommer nog alltid finnas en ny variant
Citera
2010-05-03, 17:16
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeZi
..spelar ingen roll om de blir klassade eller inte kommer nog alltid finnas en ny variant
Som vissa har spekulerat kring i både i den här tråden och andra så befaras det att det snart kommer en analoglag som omedelbart klassar samtliga drogpreparat för att dom är just drogpreparat och ger ett rus.
Ingen har väl något egentligt belägg för att något sånt är på gång, men det är väl i princip det sista kortet makthavarna kan ta till för att "få bukt med problemet", så det känns rätt troligt att dom i alla fall vill få till en sån lag.
Huruvida det går att sätta en sån lag vet jag inte, men det kommer knappast vara en majoritet som är emot ett sånt förslag, då dom flesta tycker att "drug is drugs".
Förhoppningsvis kan hela den här "problematiken" med lagliga droger få folk att se till relativt säkra, beprövade drogers fördelar vid en eventuell legalisering.
Citera
2010-05-03, 23:33
Medlem
thegoldenboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeZi
legalisera marijuana, så slipper vi massa klassningar och rubriker om hur folk dör o hit o dit.. Så jävla mycket bullshit.....

lagliga droger är här sedan några år tillbaka och kommer nog vara kvar ett x antal år framöver, spelar ingen roll om de blir klassade eller inte kommer nog alltid finnas en ny variant

Att bara legalisera marijuana löser inte problemet. Det är ett jättebra steg på vägen, men för att det äntligen ska bli fred i the war on drugs så krävs en total legalisering. Typiskt bara att det ska dröja tills man blir gammal innan politikerna till sist inser att "JAAAHAAAA, om vi legaliserar alla droger så kan staten inkassera drogpengarna och investera dem i skola, omsorg och rehabilitering, istället för att ta av skatterna till att bekämpa drogbaroner med obegränsade resurser..."

Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Som vissa har spekulerat kring i både i den här tråden och andra så befaras det att det snart kommer en analoglag som omedelbart klassar samtliga drogpreparat för att dom är just drogpreparat och ger ett rus.
Ingen har väl något egentligt belägg för att något sånt är på gång, men det är väl i princip det sista kortet makthavarna kan ta till för att "få bukt med problemet", så det känns rätt troligt att dom i alla fall vill få till en sån lag.
Huruvida det går att sätta en sån lag vet jag inte, men det kommer knappast vara en majoritet som är emot ett sånt förslag, då dom flesta tycker att "drug is drugs".
Förhoppningsvis kan hela den här "problematiken" med lagliga droger få folk att se till relativt säkra, beprövade drogers fördelar vid en eventuell legalisering.

Jag har hört att USA redan har en sådan lag. Någon som kan styrka detta? Isf kan vi nog bekräfta att det är därifrån svenskarna hämtat idén och att ett lagförslag därmed ligger hemskt nära oss.
Citera
2010-05-04, 12:24
Medlem
S_o_Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoldenboy
Jag har hört att USA redan har en sådan lag. Någon som kan styrka detta? Isf kan vi nog bekräfta att det är därifrån svenskarna hämtat idén och att ett lagförslag därmed ligger hemskt nära oss.

http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Analog_Act

Mycket riktigt är det från USA som politikerna hämtar mycket av sina idiotiska idéer.. Alla vet ju att USSA har det säkraste och bästa rättssystemet i världen
Att större delen av den svenska politiken sakta men säkert börjar vandra mot den sortens välfärd de har på andra sidan havet tycker åtminstånde jag är tillräckligt för att ställa hela riksdagen inför rätta.
Citera
2010-05-05, 15:29
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Så är det principiellt fortfarande och kommer förmodligen, med få undantag, alltid vara.

...som svar på mitt kompis påstående för längesedan, att om en drog inte är narkotikaklassad så är det inte en effektiv drog.

Det var många år sedan han sa det, och jag tycker helt klart det har förändrats.
Vi syftar på olika saker. Du menar att "riktiga" droger slår de nya som kommer ut. Jag menar på att det idag och de senaste åren funnits droger som inte är narkotikaklassade men som ändå gjort folk rejält påtända. Går vi tillbaka några år i tiden så var det inte så.
Jag minns hur för länge sedan när Naturensdroger, som ägdes av den halvkände snubben Läder-Lasse som nyligen var med och öppnade Original-Pharma med Original Gangsters (kuriosa), hade igång sin verksamhet. De sålde en centralstimulerande drog som tydligen hade någon form av effekt. Det gick under namnet A2 (det kemiska namnet vet jag inte) och var ett avmaskningsmedel för katter. Det kriminaliserades efter ett tag.

Effekten som A2 hade jämfört med Mephedrone, BK-MDMA och de här centralstimulerande drogerna som kommit den senaste tiden är ju extremt stor.

Citat:
I förhållande till andra RC:s är vissa RC:s bättre. Den enda drogen, av de som kommit de senaste 29 åren, som har en smått revolutionerande effekt och fotfäste är mephedrone, enligt mig.

BK-MDMA = sämre version av MDMA
DXM = sämre version av ketamin
4-ho-met = sämre version av psilocybin
Spice = sämre version av cannabis
Alpha-PPP = ???

Du har säkert rätt.
De centralstimulerande drogerna som kommer nu är förändrande versioner av de kemiska droger som redan finns ute. Men skillnad på Mephedrone där det finns en efterfrågan.
Jag är inte så inne i det här och långt ifrån någon form av expert, men man hör dels på internet och framförallt i verkliga livet att efterfrågan på Mephedrone finns och det gör kanske just den drogen unik. Jag hör ungefär samma saker om BK-MDMA.
(Du skriver ju ungefär samma sak om mephederone i ditt inlägg som jag gör.)

Det jag menade var att Ecstasy var den senaste tunga drogen som slog igenom. Sen var det tomt på nya droger väldigt länge fram tills nyligen när det kommer en massa nya.
Jag menar inte att jämföra dess styrka med LSD, kokain eller heroin, men det finns ju onekligen droger som kommer som ger en stark effekt.
Så revolutionerande och starkt som E eller heroin är det ju givetvis, och frågan om den mest populära nya drogen Mephedrone ens kommer finnas kvar på gatan om 5 år nu när den är narkotikaklassad är en så pass intressant sidodiskussion att det nästan är värt en egen tråd.

Och det är just det som är det intressanta, själva tidsrymden mellan att marknaden stod still efter Ecstasy kom tills nu, när det kommer nya droger hela tiden.

Citat:
Det har alltid kommit mycket nya droger, men inte på samma sätt som idag. När man insåg det finns en marknad för lagliga droger så är det klart att det finns folk som utnyttjar detta och tjänar pengar på det.
Att man insåg att den marknaden fanns borde varit redan bör 10 år sedan när varje människa hade internet, men det dröjde länge innan det här stora genomslaget kom, och varför det gjorde det är intressant och fortfarande en gåta.

Att det alltid kommer komma nya droger har du rätt i, även via andra kanaler än som det ser ut idag när de först är lagliga och marknadsförs via internet.
Citera
2010-05-07, 15:48
Medlem
thegoldenboys avatar
Arbetarbroder:

Jag förstår inte vad det är så farscinerande med att det kommer nya droger som ger ett kul rus. För att det ska vara någonting speciellt i min värld så ska det handla om en drog som är så skön/bra/givande att den kan konkurrera om mina pengar med de klassiska drogerna som, trots global narkotikaklassning, består sekel, efter decenium, efter år...
Citera
2010-05-07, 16:26
Bannlyst
Varför?
Varför?
Varför?
Citera
2010-05-07, 16:46
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Vad betyder dina två första ord där som ser ut som förkottningar?

PiHKAL och TiHKAL är helt avgörande för RC-marknaden. För att överhuvudtaget förstå ett dyft av ämnet måste man ha klart för sig vilken betydelse dessa verk har haft, själva beteckningen RC härrör för övrigt från tiden innan operation web tryp då man marknadsförde Shulgins skapelser under detta namn.

RC-marknaden på nätet uppkommer alltså till stor del som en följd av att Shulgins hundratals drogrecept blir tillgängliga genom verken PiHKAL och TIHKAL. I Sverige härjade ravekommissionen som bäst i slutet av 90-talet, samtidigt börjar exempelvis 2C-B dyka upp på festerna vilket då är fullt lagligt. Vissa, som blivit trakasserade av dessa hatiska men sanslöst enfaldiga kulturpoliser, inser snart att myndigheterna under många år kommer att släpa efter med lagarna och eftersom det var busenkelt att beställa från exempelvis Japan skulle drogmarknaden i Sverige aldrig bli sig lik igen. Ravekommissionen är nog den i särklass mest kontraproduktiva antidrogenhet som funnits i Sverige. De gjorde i princip allt för att öppna vägen för nya och dittills okända droger här.

Vissa droger som redan var etablerade i andra länder, som ketamin, kunde vid denna tid också beställas frittt från bl a indiska apotek. Din vän har uppenbarligen inte en aning om vad han pratar om, faktum är att det för bara 10-12 år sedan fanns flera klassiska droger som fortfarande var lagliga. Dessuotm mängder med ämnen som funnits i fyrtio-femtio år men först då började nå ut till en större skara och ytterligare relativt nya ämnen som sedan dess har klassats.

Citat:
Fast narkotklassningen påverkar ju, ta en sådan drog som Mephedrone som var/är sjukt populärt. Undra hur marknaden för det ser ut om 5 år, om dealers som idag säljer amfetamin eller liknande också säljer Mephedrone, alltså som mephedrone når gatulangningen på sikt.

Mefedron har redan nått gatuhandeln.

Citat:
Jag tror inte förklaringen är så enkelt att någon insåg marknaden. För några år sedan fanns lagliga drogshoppar som SmartBar och Naturensdroger. Ingenting av det som såldes där hade någon egentlig effekt.Som jag har uppfattat det så är de nya drogerna som kommer idag lika potenta som illegala droger.

Detta är helt felaktigt. Visserligen är LL naturligtvis en vedervärdig skojare som många gånger sålde icke verksamma produkter men det fanns, som sagt, redan då gott om preparat som fungerade mycket väl. De lagliga droger som såldes för femton, tio eller fem år sedan var också många gånger minst lika potenta som de illegala alternativen.

Citat:
Helt plötsligt började folk komma på nya droger som hade kraftfull effekt, och sen kommer det hur många olika droger som helst i alla kategorier av droger.
Det är konstigt på något sätt.

Nej, detta är en vanlig missuppfattning. Det är väldigt få av de substanser som nu säljs på den lagliga marknaden som syntetiserats för första gången helt nyligen. Förmodligen inbillar sig folk att det förhåller sig så eftersom det är den bilden man förmedlar i media. Polisen brukar vanligtvis uttala sig ungefär på följande sätt "När en drog klassas så ändrar man lite i den kemiska strukturen och vips har man skapat enm ny drog". Detta är en myt som faller på sin egen orimlighet.

Citat:
Jag minns hur för länge sedan när Naturensdroger, som ägdes av den halvkände snubben Läder-Lasse som nyligen var med och öppnade Original-Pharma med Original Gangsters (kuriosa), hade igång sin verksamhet. De sålde en centralstimulerande drog som tydligen hade någon form av effekt. Det gick under namnet A2 (det kemiska namnet vet jag inte) och var ett avmaskningsmedel för katter. Det kriminaliserades efter ett tag.

Effekten som A2 hade jämfört med Mephedrone, BK-MDMA och de här centralstimulerande drogerna som kommit den senaste tiden är ju extremt stor.

Du syftar på BZP, den substansen är idag klassad som hälsofarlig vara men såldes så sent som för några månader sedan fortfarande av en svensk shop. Att skillnaden i kvalitativ effekt skulle vara speciellt stor med de substanser du nämner håller jag personligen inte med om. Mefedron tycker jag är helt värdelöst, faktiskt en av de sämsta droger jag har testat, och det är en hel del, metylon har inte heller imponerat på mig särskilt mycket. Metylon, bk-MDMA, såldes för övrigt i Sverige redan för sju år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Till skillnad mot de flesta av dagens "nätdroger", så har ju Meph funnits ett bra tag och är solid.

Snarare tvärtom, mefedron är ett undantag. Substansen är nyare än de flesta andra droger som säljs, och har sålts, på den lagliga marknaden de senaste tio åren. Den urskiljer sig också från i princip alla andra "RC's" eftersom den togs fram i ett rent kommersiellt syfte av ett israeliskt företag.

Några hållpunkter för Sveriges narkotikalagar:

Senast redigerad av Sandoz 2010-05-07 kl. 17:23.
Citera
2010-05-08, 18:05
Medlem
Antagligen för att det är lagar som stoppar "lagliga droger" på gång....
Citera
2010-05-08, 19:53
Medlem
Spritpennas avatar
Undertecknad är förvisso påverkad av diverse, men ska för det första rikta en kommentar till Arbetarbroder, no offence taken in previous comments regarding myself and my theories.

Sen vill jag säga att Sandoz nog framfört den mest sammanfattande redogörelsen/teorin hittills gällande det aktuella ämnet.

Citera
2010-05-08, 20:10
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Tramadol är även smått revolutionerande och framför allt unik, även om jag själv inte tycker om ruset och endast ser den som en svag opioid att möjligtvis använda under svår abstinens från riktiga opioider.

Tramadol är ju narkotikaklassat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in