2010-05-03, 01:39
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Under den senaste tiden så känns det som att det exploderat med nya droger på marknaden som är väldigt potenta. Jag minns en kompis till mig som sa för rätt längesen att om en drog inte är narkotikaklassad så är den inget bra. Lite som att klassningen var ett bevis på att det var en fungerande drog.
Så är det principiellt fortfarande och kommer förmodligen, med få undantag, alltid vara.
Citat:
Men så kan man knappast säga längre. Helt plötsligt så kommer det nya droger som är väldigt kraftiga.
I förhållande till andra RC:s är vissa RC:s bättre. Den enda drogen, av de som kommit de senaste 29 åren, som har en smått revolutionerande effekt och fotfäste är mephedrone, enligt mig.
BK-MDMA = sämre version av MDMA
DXM = sämre version av ketamin
4-ho-met = sämre version av psilocybin
Spice = sämre version av cannabis
Alpha-PPP = ???
Citat:
Vissa är narkotiklassade nu, men det har inte så mycket med den här frågeställningen (som är ganska svår) att göra. Vissa av de jag nämner här är väl kanske inte supernya heller utan har funnits ett tag, men inte överdrivet länge.
För några år sedan var Naturensdroger och SmartBar de enda som sålde nya, lagliga alternativ. Som jag uppfattar det så var det sällan någonting som fungerade där. Min kompis uttalande om att ifall det inte fanns en narkotiklassning så var det inte bra stämde då, men det gör det ju uppenbart inte längre.
Det kommer nya centralstimulerande droger, nya psykadeliska och även ett alternativ till hasch. Och marknaden av nya droger som växer fram är snabb. Det är inte så att det råkat komma en drog som slagit igenom, utan det verkar vara många.
För några år sedan var Naturensdroger och SmartBar de enda som sålde nya, lagliga alternativ. Som jag uppfattar det så var det sällan någonting som fungerade där. Min kompis uttalande om att ifall det inte fanns en narkotiklassning så var det inte bra stämde då, men det gör det ju uppenbart inte längre.
Det kommer nya centralstimulerande droger, nya psykadeliska och även ett alternativ till hasch. Och marknaden av nya droger som växer fram är snabb. Det är inte så att det råkat komma en drog som slagit igenom, utan det verkar vara många.
Som sagt: Enligt mig är mephedrone enda drogen som är tillräckligt bra för att finnas kvar trots klassningen. Iaf om man räknar s.k. "street drugs". Inom vården finner man ständigt nya analoger som håller måttet. Tramadol är även smått revolutionerande och framför allt unik, även om jag själv inte tycker om ruset och endast ser den som en svag opioid att möjligtvis använda under svår abstinens från riktiga opioider.
Citat:
Nu är jag ingen expert på det här, men Ecstasy var en drog som kom och slog igenom rätt hårt för inte allt för längesedan (även om MDMA funnits länge men inte som droger)... (Detta är bara ett exempel, jag kan ha fel här).
Sedan stod det still på marknanden, fram tills för ett tag sedan, och så:
Pang!
Och massor med nya droger kom ut på marknaden.
Sedan stod det still på marknanden, fram tills för ett tag sedan, och så:
Pang!
Och massor med nya droger kom ut på marknaden.
Allt är relativt. MDMA har funnits sedan 1912 som känd molekyl och har använts rekreationellt sedan början av 80-talet, d.v.s. ca 30 år. Att MDMA består råder det inga tvivel om. Det är den enda empatiologen som är känd av mänskligheten och förmodligen även den starkaste serotoninutlösande centralstimulantian.
Så pass revolutionerande effekter har ingen drog haft sedan dess, men det har hänt många gånger tidigare under historien. I min värld känns det bara märkligt att påstå att det har kommit en massa "väldigt starka droger", när man jämför med just MDMA, LSD, kokain, heroin etc. Håller du med?
Citat:
Varför komer så nya droger helt plötsligt?
Hur kan så många nya droger slå igenom samtidigt när marknaden av nya droger stått still så länge tidigare?
Jag vet att det är en jävligt svår frågeställning men det vore intressant att höra era teorier.
Och ber i förhand ursäkt för eventuella faktafel i trådstarten, men grundtopic är alltså varför det kommit så många nya droger på senare tid...?
Hur kan så många nya droger slå igenom samtidigt när marknaden av nya droger stått still så länge tidigare?
Jag vet att det är en jävligt svår frågeställning men det vore intressant att höra era teorier.
Och ber i förhand ursäkt för eventuella faktafel i trådstarten, men grundtopic är alltså varför det kommit så många nya droger på senare tid...?
Det har alltid kommit mycket nya droger, men inte på samma sätt som idag. När man insåg det finns en marknad för lagliga droger så är det klart att det finns folk som utnyttjar detta och tjänar pengar på det. Så kommer det också förbli, så länge många uppenbarligen lägger pengarna på en sämre version av de klassiska drogerna för att slippa straff eller för att man helt enkelt inte kan styra cannabis, psykedelika, dissociativa hallucinogener, amfetaminer, kokain, MDMA, bensodiazepiner eller opioider. Visst finns det säkert ett fåtal som kan få tag i "riktiga" droger som ändå köper RC:s, trots att de är nya substanser med relativt okända effekter och framför allt skadeverkningar, av redan nyfikenhet, men jag tror att dessa är en klar minoritet av alla som köper research chemicals.