• 1
  • 2
2010-05-01, 21:03
Medlem
Arbetarbroders avatar
Under den senaste tiden så känns det som att det exploderat med nya droger på marknaden som är väldigt potenta. Jag minns en kompis till mig som sa för rätt längesen att om en drog inte är narkotikaklassad så är den inget bra. Lite som att klassningen var ett bevis på att det var en fungerande drog.

Men så kan man knappast säga längre. Helt plötsligt så kommer det nya droger som är väldigt kraftiga.
Svenska drogmarknaden har fått droger som Mephedrone, BK-MDMA, Alpha-PPP, Flephedrone.
Psykadeliska droger har också kommit, 4-ho-met, DXM, och massor med andra.. (har dålig koll på allt som kommit).
Även världens mest klassiska och använda drog cannabis fick plötsligt en utmanare i form av Spice.

Vissa är narkotiklassade nu, men det har inte så mycket med den här frågeställningen (som är ganska svår) att göra. Vissa av de jag nämner här är väl kanske inte supernya heller utan har funnits ett tag, men inte överdrivet länge.

För några år sedan var Naturensdroger och SmartBar de enda som sålde nya, lagliga alternativ. Som jag uppfattar det så var det sällan någonting som fungerade där. Min kompis uttalande om att ifall det inte fanns en narkotiklassning så var det inte bra stämde då, men det gör det ju uppenbart inte längre.

Det kommer nya centralstimulerande droger, nya psykadeliska och även ett alternativ till hasch. Och marknaden av nya droger som växer fram är snabb. Det är inte så att det råkat komma en drog som slagit igenom, utan det verkar vara många.

Nu är jag ingen expert på det här, men Ecstasy var en drog som kom och slog igenom rätt hårt för inte allt för längesedan (även om MDMA funnits länge men inte som droger)... (Detta är bara ett exempel, jag kan ha fel här).
Sedan stod det still på marknanden, fram tills för ett tag sedan, och så:
Pang!
Och massor med nya droger kom ut på marknaden.

Varför komer så nya droger helt plötsligt?
Hur kan så många nya droger slå igenom samtidigt när marknaden av nya droger stått still så länge tidigare?

Jag vet att det är en jävligt svår frågeställning men det vore intressant att höra era teorier.
Och ber i förhand ursäkt för eventuella faktafel i trådstarten, men grundtopic är alltså varför det kommit så många nya droger på senare tid...?
Citera
2010-05-01, 21:18
Medlem
En mycket bra fråga.

Det kan ha börjat med en tillfällighet, då insåg många att man kan tjäna mycket snabba pengar. Det är vad jag tänkte spontant, men ska filosofera mer om saken ikväll.
Citera
2010-05-01, 21:25
Bannlyst
Stor efterfrågan: Bra stålar!
Citera
2010-05-01, 21:32
Medlem
skogsbärets avatar
PiHKAL, TiHKAL, globaliseringen och internet har väl varit några stora faktorer?
Citera
2010-05-01, 21:51
Medlem
Pinkskins avatar
Det dröjer antaligen inte så länge till nu förrän myndigheterna täpper till hålen...
Citera
2010-05-01, 21:54
Medlem
Lime-Limes avatar
Men det har väl blivit ett skifte i förhållningssätt till droger? Inte bland äldre, men bland yngre.
Folk födda på 80-talet, och senare, har väl blivit matade med drogkultur på ett annat sätt?
Acceptansen är större, och då blir efterfrågan större.
Citera
2010-05-01, 22:13
Bannlyst
det går runt och runt, när vi är gamla så kommer det fortfarande finnas något nytt för dom mindre.
Citera
2010-05-01, 22:38
Medlem
Spritpennas avatar
Det kan inte bara vara så enkelt att idén om att saluföra icke narkotikaklassade RC's helt enkelt inte var påkommen förrän nyligen? Det, och att internetförsäljning blivit mer lätthanterat både för försäljare och kunder.
För om jag inte missminner mig så är många av kemikalierna inte speciellt nya egentligen.
HU-210 som sades finnas i Spice syntetiserades redan 1988.
http://en.wikipedia.org/wiki/HU-210

Med andra ord; någon behövde bara komma på idén.
Citera
2010-05-01, 23:12
Medlem
SMD FBs avatar
Antar att det började med att marknaden fick ett genombrott när internet verkligen "slog igenom på riktigt". Några få återförsäljare såg att utbudet var ofantligt och då nappar andra fiskar som alla vill ha en del av kakan. Det är alltid så, om det är någon som har upptäckt ett bra och nytt sätt att tjäna pengar så kommer det alltid bläckfiskar som skall åka snålskjuts på affärsidén.
Citera
2010-05-02, 00:43
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
PiHKAL, TiHKAL, globaliseringen och internet har väl varit några stora faktorer?

Det tror jag också.
Förr i tiden så var allt jävligt annorlunda. Vissa droger fanns i vissa delar av världen och det tog tid innan de fick grepp om marknaden i ett annat land. Globaliseringen och internet har gjort världen mindre och att informationen sprider sig snabbare och även tillgången via internet påverkar säkert.
Så de här två grejerna är nog svaret på att de nya drogerna får sådant genomslag.

Vad betyder dina två första ord där som ser ut som förkottningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Det dröjer antaligen inte så länge till nu förrän myndigheterna täpper till hålen...
De lyckades inte med amfetamin, och inte med heroinet, och de lyckades när Ecstasy kom. Varför skulle de lyckas nu?
Fast narkotklassningen påverkar ju, ta en sådan drog som Mephedrone som var/är sjukt populärt. Undra hur marknaden för det ser ut om 5 år, om dealers som idag säljer amfetamin eller liknande också säljer Mephedrone, alltså som mephedrone når gatulangningen på sikt.

Spritpenna och SMD FB:
Jag tror inte förklaringen är så enkelt att någon insåg marknaden. För några år sedan fanns lagliga drogshoppar som SmartBar och Naturensdroger. Ingenting av det som såldes där hade någon egentlig effekt.
Som jag har uppfattat det så är de nya drogerna som kommer idag lika potenta som illegala droger.

Helt plötsligt började folk komma på nya droger som hade kraftfull effekt, och sen kommer det hur många olika droger som helst i alla kategorier av droger.
Det är konstigt på något sätt.
Citera
2010-05-02, 01:07
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
..Vad betyder dina två första ord där som ser ut som förkottningar?..
PiHKAL (phenethylamines I have known and loved) och TiHKAL (Tryptamines i Have Known And Loved) är två böcker skrivna av Dr. Alexander Shulgin, kort sagt kan man väl säga att det är en handbok/experimentlogg vad gäller olika kemikalier i russyfte.
Jag har själv inte läst dessa, så det stämmer kanske inte helt, men det är ungefär så jag har förstått det.

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
..De lyckades inte med amfetamin, och inte med heroinet, och de lyckades när Ecstasy kom. Varför skulle de lyckas nu?...
Det jag tror Pinkskin menar är att återförsäljarna har pissed off fel personer lite för många gånger nu, jag blir i alla fall inte förvånad om det snart kommer en analoglag som sätter stopp för hela "byta ut en molekyl och gå runt lagstiftningen"-grejen.
Nu vet jag inte riktigt hur det skulle fungera att genomföra rent byråkratiskt, men det känns ju som att konstigare lagar har gått igenom (syftar då främst på Ipred och FRA såklart).
I det här fallet har dessutom "folket" matats med rubriker som "NÄTDROGEN TOG HENNES SONS LIV" och "Polisen maktlös mot internetlangarna", och folks syn på droger är ju inte särskilt human, så från det hållet hade det knappast kommit något motstånd.
Och som jag sa, dom har retats för mycket nu, så det går nog en hel del prestige i att banna en RC, kan man då klassa samtliga rusgivande droger med ett beslut växer nog myndighetskuken riktigt ordentligt.
Citera
2010-05-02, 01:25
Medlem
Arbetarbroders avatar
_abou:
Oki, då förstår jag hur du/ni menar
Att det är som idag, att drogerna kan marknadsföras som lagliga droger är ju också en sak som gör dem unika, och har lättare att etablera sig. Makten lär sätta stopp för det, det tror jag också.
Jag ska inte dra in för mycket egna åsikter i det här, men det finns ju helt klart mycket farligt med nätdroger också. Att det blir så lätt-tillgängligt gör att kids och idioter kan få tag på kraftfulla droger hursomhelst och så har de ingen uppfattning om hur de använder dem... Snorungar som i vanliga fall brukar dricka sprit tills de däckar öser istället i sig DXM eller något annat. Hur det är med folk blivit beroende av sådana här droger har jag därimot ingen som helst uppfattning om
Men som sagt, de är mer politik än själva kärnfrågan.

Men jag undrar om droger som tex. Mephedrone kommer finnas kvar på gatan om 5 år? Så som typ tjack säljs idag.

Och den största frågan är hur det kommer sig att de kommit så mycket nya droger den senaste tiden. Upprepat det flera gånger nu i flera inlägg i tråden, men de är fan en gåta.
Men om vi tar det Spritpenna skrev, att någon insåg efterfrågan på lagliga potenta droger och därigenom kom det en massa nya är inte ett hållbart argument. Drogmarknaden stod stilla väldigt länge när det gällde nya droger, fram tills nu när det kommer sjukt många nya.
Att det fanns en marknad för lagliga kraftiga droger kunde vilken nisse som helst klura ut* men att sedan ta steget att få fram droger som är kraftfulla är ett stort steg, och om vi bara tänker tillbaka till typ 2005, så tror jag sådana här droger var sällsynta. Går vi tillbaka 10 år till år 2000 så tror jag inte ens de fanns alls.
Men som sagt, jag är ingen expert på det här.

*inte menat som någon slags diss mot dig, Spritpenna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in