Flashback bygger pepparkakshus!
2010-05-02, 03:39
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
De lyckades inte med amfetamin, och inte med heroinet, och de lyckades när Ecstasy kom. Varför skulle de lyckas nu?
Går inte riktigt att jämföra eftersom dagens lagliga droger trots allt är halvhyfsade kopior som knappast lär säljas på gatorna. De som styr stora delar av drogmarknaden ser ingen profit att blanda ut de äkta varorna med varor som är substitut som kostar lika mycket att framställa. Ska folk riskera böter, eller rent av fängelse, så väljer man nog de äkta varorna.

Citat:
Fast narkotklassningen påverkar ju, ta en sådan drog som Mephedrone som var/är sjukt populärt. Undra hur marknaden för det ser ut om 5 år, om dealers som idag säljer amfetamin eller liknande också säljer Mephedrone, alltså som mephedrone når gatulangningen på sikt.
Är inte Meph en kusin till amfetaminet, och innebär inte narkotikaklassningen att straffen är lika dana oavsett om det är speed eller meph som säljs? Jo... Visst är det så! Så varför sälja en sämre sorts amfetamin till lika stora risker? Jag kan knappast se några anledningar. En sak då de var lagliga (fläckvis är de fortfarande lagliga i Europa), då lockade man till sig en publik som annars inte kom åt exempelvis amfetamin. En konsekvens av detta kan mycket väl vara att det enorma flödet av "lagliga" droger kan ha skapat en hel generation knarkare... Men, som sagt: Varför riskera 2 år i häcken för att sälja halvsjaskiga substitut när originalen kostar lika mycket/litet att framställa?

Nej. Du ska se att när våra kära myndigheter och politiker väl funnit bra sätt att utforma lagarna så att man kan klassa rubb och stubb, i princip så fort de dyker upp, så får du nog allt söka rätt på den gamla vanliga knarkkranen (som givetvis finns kvar). Ja, om du nu nödvändigtvis måste fortsätta.
Citera
2010-05-02, 04:10
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
_abou:
Oki, då förstår jag hur du/ni menar
Att det är som idag, att drogerna kan marknadsföras som lagliga droger är ju också en sak som gör dem unika, och har lättare att etablera sig. Makten lär sätta stopp för det, det tror jag också.
Jag ska inte dra in för mycket egna åsikter i det här, men det finns ju helt klart mycket farligt med nätdroger också. Att det blir så lätt-tillgängligt gör att kids och idioter kan få tag på kraftfulla droger hursomhelst och så har de ingen uppfattning om hur de använder dem... Snorungar som i vanliga fall brukar dricka sprit tills de däckar öser istället i sig DXM eller något annat. Hur det är med folk blivit beroende av sådana här droger har jag därimot ingen som helst uppfattning om
Men som sagt, de är mer politik än själva kärnfrågan.

Men jag undrar om droger som tex. Mephedrone kommer finnas kvar på gatan om 5 år? Så som typ tjack säljs idag.

Och den största frågan är hur det kommer sig att de kommit så mycket nya droger den senaste tiden. Upprepat det flera gånger nu i flera inlägg i tråden, men de är fan en gåta.
Men om vi tar det Spritpenna skrev, att någon insåg efterfrågan på lagliga potenta droger och därigenom kom det en massa nya är inte ett hållbart argument. Drogmarknaden stod stilla väldigt länge när det gällde nya droger, fram tills nu när det kommer sjukt många nya.
Att det fanns en marknad för lagliga kraftiga droger kunde vilken nisse som helst klura ut* men att sedan ta steget att få fram droger som är kraftfulla är ett stort steg, och om vi bara tänker tillbaka till typ 2005, så tror jag sådana här droger var sällsynta. Går vi tillbaka 10 år till år 2000 så tror jag inte ens de fanns alls.
Men som sagt, jag är ingen expert på det här.

*inte menat som någon slags diss mot dig, Spritpenna

Det fanns ju 2-CB och 2C-T2 och 2C-T7 och svamp att köpa redan runt 98-99 !
Citera
2010-05-02, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin

Är inte Meph en kusin till amfetaminet, och innebär inte narkotikaklassningen att straffen är lika dana oavsett om det är speed eller meph som säljs? Jo... Visst är det så! Så varför sälja en sämre sorts amfetamin till lika stora risker? Jag kan knappast se några anledningar. En sak då de var lagliga (fläckvis är de fortfarande lagliga i Europa), då lockade man till sig en publik som annars inte kom åt exempelvis amfetamin. En konsekvens av detta kan mycket väl vara att det enorma flödet av "lagliga" droger kan ha skapat en hel generation knarkare... Men, som sagt: Varför riskera 2 år i häcken för att sälja halvsjaskiga substitut när originalen kostar lika mycket/litet att framställa?

Meph har inte samma narkotikaklassning som amfetamin. Det jämförs med ecstasy och grovt narkotikabrott går vid 15 gram mefedron (tjack 250 gram). Det finns en anledning till att mefedron blev så populärt som det blev och att det fortsätter att säljas trots narkotikaklassningen. Jag och säkert många andra föredrar mefedron framför amfetamin.
Citera
2010-05-02, 05:34
Medlem
erections avatar
Tillgång till internet och att folk utan kontakter som är nyfikna kan testa något. Sen att det är lagligt gör väll att de som är rädda för att torska inte har något att riskera.
Har dock på senaste tid sett en stor ökning av MDPV, Meph och liknande på gatan. Antar att det är billigare och dessutom är beroendepotentialen på MDPV jävligt stor (Sveriges version av crack med en paranoia på köpet).

Tycker dock ingen av de centralstimulerande nätdrogerna är bättre än MDMA och Amfetamin. Att man måste injicera drogerna för att få någon effekt säger det mesta. Man blir bara stirrig och måste fylla på varje halvtimme för att känna ett litet fjuttigt välbehag om man tar det nasalt.
AT:n är dessutom mycket värre.
Senast redigerad av erection 2010-05-02 kl. 05:37.
Citera
2010-05-02, 09:33
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissikatt
Meph har inte samma narkotikaklassning som amfetamin. Det jämförs med ecstasy och grovt narkotikabrott går vid 15 gram mefedron (tjack 250 gram). Det finns en anledning till att mefedron blev så populärt som det blev och att det fortsätter att säljas trots narkotikaklassningen. Jag och säkert många andra föredrar mefedron framför amfetamin.
Mja Meph ett dåligt exempel, nu då jag tänker efter... Till skillnad mot de flesta av dagens "nätdroger", så har ju Meph funnits ett bra tag och är solid. Sedan tar du upp straffen för innehav, vilket ju är lite skillnad från det för försäljning.

Men jag kan mycket väl ha fel, vad vet jag (mitt arma fnask)?

Vad tror du? Kan det fortsätta som det nu varit de senaste - vad? Fem-sex åren eller så? Det är ju fullt flöde på allt möjligt just nu (och en hel del skit också). Har svårt att se realismen i att sådant som Butylone (exempel), mm, fortfarande kommer gå att få tag på när väl tull och polis har bättre (för oss sämre) lagar att ta till. Krypton lär klassas innan årskiftet, precis som de rökmixar som finns idag. Just nu arbetar de ju febrilt för att skaka fram en lagstiftning som kommer göra det MYCKET enklare att slå ner på sådant som vi idag, fortfarande, kallar "lagliga droger".
Citera
2010-05-02, 18:57
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Det fanns ju 2-CB och 2C-T2 och 2C-T7 och svamp att köpa redan runt 98-99 !

Jo, visst fanns det säkert grejer, det du nämner är psykadeliska droger? ...och svamp är väl en väldigt gammal och klassisk drog.

Men skitsamma, poängen är att den ökningen som vi sett de senaste åren ändå är enorm mot hur det var förr.
Citera
2010-05-02, 20:10
Medlem
Utopia.s avatar
Är det inte rätt uppenbart?

Information om potentiella rusmedel är skitlätt att få tag på. Man behöver inte längre äga ett exemplar av PiHKAL/TiHKAL för att hitta massa skumma information, en snabb googlesökning och lite tålamod så kan man få fram vilken information som helst om vad som helst.

Men främst så är det väl att man kan beställa skumma kemikalier från kinesiska labb utan att behöva ha kontakter.
Citera
2010-05-02, 21:33
Medlem
2dopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Det dröjer antaligen inte så länge till nu förrän myndigheterna täpper till hålen...

Som du säger..
Nu kan ju vem som hellst börja missbruka droger, det är bara och logga in på internet och välja och vraka mellan centralstimulata, psykadeliska eller syntetiskt röka (rökmixar), det finns flera olika sorter under varige kategori dessutom..

Detta lär inte få pågå speciellt länge till, har en känsla av att fredrik och hans liga får på käften rätt snart nu :P
Citera
2010-05-02, 23:10
Medlem
S_o_Ns avatar
Jag tror att det med hög sannolikhet beror på att information har blivit i princip gratis. För 10 år sedan så behövde man beblanda sig med "knarkare" och den kriminella världen för att få tillgång till, inte bara droger, utan även information om tillverkning och pengarna som gick att tjäna på droger.
Idag får vi, med internet och globaliseringens hjälp, information hur billigt som helst.
Har man ingen tidigare erfarenhet från den här världen så behöver man bara logga in på datorn och där finns tips om det man behöver och marknaden växer.
Folk vill ha droger - ser en möjlighet att få det genom internet utan att behöva beblanda sig med den kriminella världen.
Folk ser att det finns en efterfrågan - ser en möjlighet att tjäna pengar.
Folk ser att det går att tjäna pengar på lagliga kemiska formler - börjar leta efter fler olika kemiska formler att sälja..

..Och marknadens ekorrhjul har börjat snurra av sig självt.

Det är inte bara lagliga droger som sett en ny marknad på internet, tvärtom så finns det många sidor som säljer amfetamin, ketamin och andra redan klassificerade preparat.
Men jag tror också att just den boomen som vi sett av lagliga RC's fortfarande till viss del har med oinvigt folks enorma skräck för de sedan länge "smutsiga" och olagliga drogerna, innan gränserna suddas ut och folk -efter en tids användning av olika preparat- förstår att det inte är så farligt som man blivit tillsagd sedan barnsben.
T.ex. Kalle, 17, som bara testat alkohol innan skulle aldrig i livet få för sig att testa amfetamin. Det dör ju folk av. Men det här nya preparatet X har ju liknande effekter, men är lagligt och Kalle har aldrig hört nån som dött av det.
När folk började dö som flugor av DXM så märkte åtminstone jag en rejäl attitydförändring här på forumet. Folk började ta ett väldigt avstånd från den DXM som bara ett år tidigare lovordades och höjdes till skyarna.
Citera
2010-05-03, 00:49
Medlem
Lilabanans avatar
Du har så rätt Arbetarbroder. Varför vet jag inte och nu ska ni inte missförstå mig när jag säger att det faktiskt är bra att nya farliga droger kommer ut som unga kan utsättas för. Ju mer makthavarna blir pressade av befolkningen samtidigt som de inte kan göra något åt saken kanske de börjar se på de klassiska drogerna som dessa RC's vill efterlikna. Bland dessa MDMA, de vanligaste hallucinogenerna svamp, LSD och DMT och självklart cannabis. Vad jag vet finns det inga dödsfall associerade med någon av dessa droger utom några få dödsfall utav Ecstasy, där det t.o.m kan ha varit något annat än MDMA'n som gjort att brukaren dött för att kriminella blandat något skit i tabletten. vad jag vet är ingen av dessa droger direkt beroendeframkallande (ecstasy är väl ingen drog man gärna tar för ofta med tanke på tolerans etc.?)

Så det är jävligt simpelt, legalisera dessa droger och folk kommer ha alla sina rus-behov tillfredsställda vill jag tro. Man får äkta vara, man får exakt dos, och det finns ingen anledning till att ta något obeprövat som är nästan lika bra som originalen.
Citera
2010-05-03, 00:56
Medlem
När jag började läsa och skriva på FB år 2004 så fanns det alltid ett gäng RC's ute på marknaden. RC's var då i princip synonymt med att drogen var hallucinogen, för det fanns inga inom de andra kategorierna som fungerade bra.

Men sedan 2007-2008 (?) så har det blivit jävligt vanligt med lagligt knark för att kittla varje tänkbar synaps i hjärnan.

PiHKHAL och TIHKAL har funnits jävligt länge, och runt 2005 så stänges dessutom The Hive ned, så informationen kommer inte nu helt plötsligt, utan har funnits lika tillgänglig i alla fall de senaste 10 åren.
Senast redigerad av Chemicalien 2010-05-03 kl. 00:58.
Citera
2010-05-03, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lime-Lime
Men det har väl blivit ett skifte i förhållningssätt till droger? Inte bland äldre, men bland yngre.
Folk födda på 80-talet, och senare, har väl blivit matade med drogkultur på ett annat sätt?
Acceptansen är större, och då blir efterfrågan större.

Vad fan surrar du om.. kolla på 60 - 70 talet.. Fy fan vad dom punda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in