Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-28, 15:57
  #1
Medlem
Tja!

Ska börja skriva en uppsats i skolan om datorns historia, hittar inte ett skit genom google förutom mimersbrun och wikipedia och dom källorna fick vi inte använda.

Finns det någon som vet några bra och pålitliga källor?

Vet inte om jag la denna tråd i fel kategori men isåfall får väl nån moderator flytta den.

/ anton
Citera
2010-04-28, 16:06
  #2
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fl00de
Tja!

Ska börja skriva en uppsats i skolan om datorns historia, hittar inte ett skit genom google förutom mimersbrun och wikipedia och dom källorna fick vi inte använda.

Finns det någon som vet några bra och pålitliga källor?

Vet inte om jag la denna tråd i fel kategori men isåfall får väl nån moderator flytta den.

/ anton

Kolla igenom källorna som Wikipedia använder alt ne.se
Citera
2010-04-29, 05:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Kolla igenom källorna som Wikipedia använder alt ne.se

Du är inte läskunnig.

TS fick tydligen inte använda sig utav Wikipedia som källa.

Börja med Charles Babbage och snurra lite utifrån hans differentialmaskin...
Citera
2010-04-29, 06:25
  #4
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Du är inte läskunnig.

TS fick tydligen inte använda sig utav Wikipedia som källa.

Börja med Charles Babbage och snurra lite utifrån hans differentialmaskin...

Frågan är vem som är läskunnig...
Skämt åsido; jag tror du missförstod DigGaN:s inlägg totalt.
DigGaN syftar på referens/källhänvisningssamlingen som finns i slutet av de allra flesta Wikipedia-artiklarna (åtminstone de engelska).
H*n syftar alltså inte på innehållet i Wikipedia-artiklarna i sig.

Och det kan faktiskt vara en väldigt god idé att kolla in dessa källor.
Skulle förvåna mig väldigt mycket om TS inte ens får använda detta källmaterial för eget ändamål.
Källfakta är ju alltid källfakta - helt oavsett för vilka arbeten, artiklar och publiceringssyften litteraturen har använts tidigare.

Sedan så finns det gamla hederliga alternativet att knalla iväg till närmaste bibliotek och börja söka litteratur kring ämnet.
Om TS är osäker så finns det alltid personal där till hands som kan hjälpa till med själva sökandet.
Om böckerna inte finns hemma, så kan bibliotekspersonalen hjälpa till med att beställa hem litteraturen från andra bibliotek.
__________________
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-04-29 kl. 06:44.
Citera
2010-04-29, 07:24
  #5
Medlem
Wikipediavägen kan vara mycket användbar men generellt lämpar den sig bäst för högskoleelever som är beredda att lägga ordentligt med tid, och kanske lite pengar, på sitt arbete. Referenserna man hittar i slutet av wikipediaartiklar är typiskt ganska träliga att få tag på och ta sig igenom.

http://en.wikipedia.org/wiki/History...uting_hardware
http://en.wikipedia.org/wiki/History...0%93present%29

Det här ser inte ut att vara något undantag. Inte skulle jag för att tillfredsställa min gymnasielärare springa iväg och införskaffa samt läsa exempelvis:
  • Rojas, Raul; Hashagen, Ulf (eds., 2000). The First Computers: History and Architectures. Cambridge: MIT Press. ISBN 0-262-68137-4.
  • Ifrah, Georges (2000), The Universal History of Numbers: From prehistory to the invention of the computer., John Wiley and Sons, ISBN 0-471-39340-1.
  • Rheingold, H. (2000). Tools for thought: the history and future of mind-expanding technology (New ed.). Cambridge, MA etc.: The MIT Press.
  • Roy A. Allan A History of the Personal Computer (Alan Publishing, 2001) ISBN 0968910807
__________________
Senast redigerad av stardeath 2010-04-29 kl. 07:33.
Citera
2010-04-29, 09:04
  #6
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
TS fick tydligen inte använda sig utav Wikipedia som källa.

Vem är det som inte är läskunnig? På wikipedia längst ner brukar det stå källor, det är där han menar att han skulle titta
Citera
2010-04-29, 13:57
  #7
Medlem
Cum*s avatar
Ett tips är ju att gå till närmaste bibliotek. De brukar vara duktiga med information där
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback