• 1
  • 2
2010-04-28, 08:09
Medlem
Igår, efter att jag hade varit och styrketränat (som jag gjort i många år) så fick jag plötsligt ett lock på vänster öra. Först trodde jag att det var tillfälligt men när det inte släppte gick jag och köpte Revaxör för att testa ifall det kunde vara en vaxpropp. Detta hjälpte dock ej och nu i morse när jag vaknar har jag ganska kraftig tinnitus på detta öra.

Det jag undrar är, låter detta som en vaxpropp, eller kan jag bara från ingenstans utvecklat tinnitus så där?

Känns jobbigt, måste få bort detta... är för övrigt inte förkyld så locket beror inte på det.
Citera
2010-04-28, 08:29
Medlem
Bryets avatar
Hände mig på exakt samma sätt. Har haft ganska kraftig tinnitus på höger öra i två månader nu. Bara slog lock helt plötsligt och började brusa. Lyssnar du mycket på musik i lurar? Spänd nacke? Fått några slag över örat? Stressat mycket? Går du på några speciella mediciner? Kan vara många saker som utlöser det. Om du har tur går det över efter ett par dagar annars får du kanske kolla med en läkare om det inte är borta inom nån vecka.
Citera
2010-04-28, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryet
Hände mig på exakt samma sätt. Har haft ganska kraftig tinnitus på höger öra i två månader nu. Bara slog lock helt plötsligt och började brusa. Lyssnar du mycket på musik i lurar? Spänd nacke? Fått några slag över örat? Stressat mycket? Går du på några speciella mediciner? Kan vara många saker som utlöser det. Om du har tur går det över efter ett par dagar annars får du kanske kolla med en läkare om det inte är borta inom nån vecka.

Ja, jag lyssnar faktiskt väldigt mycket på musik i lurar, men det var ju inte i samband med detta som locket kom. Men klart att det kan bero på det.

Känns tungt om detta är tinnitus på riktigt som inte försvinner, för jag stör mig redan rätt mycket på det. Men jag får väl försöka stå ut.. har ditt förbättrats något?
Citera
2010-04-28, 08:43
Medlem
Bryets avatar
Det kan komma retroaktivt, behöver inte vara någon utlösande faktor utan det komma plötsligt som att hörselcellerna bestämmer sig för att säcka. Mitt har väl blivit liiite bättre. Inte speciellt mycket dock. Går upp och ner väldigt mycket. Första månaderna var fördjävliga men du vänjer dig ganska fort. Är det en ton eller är det brus du har fått?
Citera
2010-04-28, 08:49
Medlem
Bryets avatar
Sen vill jag tilläga att nervcellerna i örat tar rätt lång tid på sig att repa sig (dvs om det bara handlar om en skada och inte att de är döda, för då kommer dom ej åter) så har man fått en skada kan det ta ganska lång tid innan dom repar sig (om dom nu gör det) så man brukar snacka om en period mellan 6 månader - 1 år innan detmed 99.99 % sannolikhet är där för resten av livet. I många fall mattas det av eller/och försvinner nästan helt.
Citera
2010-04-28, 09:08
Medlem
Börja med att kolla så du verkligen inte har något där som slår lock fysiskt. Det görs bäst av en erfaren sjuksköterska eller helst en öronläkare. Därefter så om det är vanlig tinnitus så börja använda proppar. Dessa hjälper ditt öra att läka ut då trumhinnan och i förlängningen de känsliga hörselcellerna utsätts för mycket mindre påverkan. Börja sedan tänka dig för noggrannt vad gäller användande av menlös portabel musik (skaffa bra grejor och spela meningsfull musik, inte skit). Det är även en bra ide att skaffa riktiga genomskinliga silikonproppar med rak frekvensgång och som du kan bära mycket länge på dagtid och ändå uppfatta allt som alla andra säger osv. De är lätt värda de två tusen som det kostar att få dem gjutna för dina öron.
Citera
2010-04-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Börja med att kolla så du verkligen inte har något där som slår lock fysiskt. Det görs bäst av en erfaren sjuksköterska eller helst en öronläkare. Därefter så om det är vanlig tinnitus så börja använda proppar. Dessa hjälper ditt öra att läka ut då trumhinnan och i förlängningen de känsliga hörselcellerna utsätts för mycket mindre påverkan. Börja sedan tänka dig för noggrannt vad gäller användande av menlös portabel musik (skaffa bra grejor och spela meningsfull musik, inte skit). Det är även en bra ide att skaffa riktiga genomskinliga silikonproppar med rak frekvensgång och som du kan bära mycket länge på dagtid och ändå uppfatta allt som alla andra säger osv. De är lätt värda de två tusen som det kostar att få dem gjutna för dina öron.

Nu har jag fått en tid hos vårdcentralen, ska dit om en timme.

Jag har faktiskt gjutna öronproppar, kostade över 2500 när jag köpte dem. Har dock använt de väldigt lite men kanske blir ändring på det nu ifall detta inte skulle visa sig vara en vanlig vaxpropp (vilket jag innerligt hoppas på).

/Minor
Citera
2010-04-28, 09:34
Medlem
Bryets avatar
Hoppas att det går bra och att det är en vaxpropp.
Citera
2010-04-28, 10:11
Medlem
Somatons avatar
http://www.sjukvardsradgivningen.se/...e.aspx?a=18606

Inte särskilt roligt.
Citera
2010-04-28, 10:43
Medlem
Bryets avatar
Ja, sudden deafness är inget att leka med. Speciellt när den kommer med tinnitus på köpet. Läste om nån tjej som förlorade 90 % av hörslen över en natt med en jävla tinnitus som följd. Läkarna kan inte göra nåt. Tungt.
Citera
2010-04-28, 12:37
Medlem
Nu är grejen den att jag fortfarande har kvar min hörsel. Den är inte påverkad. Bara det att det känns som att jag har lock. Och tinnitus. Men jag kan nog utesluta sudden deafness.

Var på vårdcentralen. De kunde inte konstatera minsta tendens till vaxpropp, så det beror inte på det. Testade även hörseln och den var bra.

Får helt enkelt hoppas på att detta lägger sig av sig självt.
Citera
2010-04-28, 22:56
Medlem
Kan glädjande säga att tjutet i örat och även locket är så gott som borta. Tror att det kan ligga där lite svagt kvar, men nu stör det mig inte längre. Otroligt skönt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in