2010-04-28, 19:49
Moderator
TheLuckys avatar
Hela seminariet kretsade kring frågan om man med Koranens texter kan sprida demokrati, mänskliga rättigheter och allas lika värde. Tariq menade att detta är möjligt medan Ayaan menade tvärt om. Hon har gjort precis detsamma som mig, nämligen att jämföra vad Koranen säger och det som står i de moderna lagarna. Även om det står i Koranen att mannen får slå sin hustru så menar Tariq att Islam ändå inte förespråkar detta eftersom Muhammed inte slog sina fruar: Tariq säger som de allra flesta islamvetarna, nämligen att texten måste sättas i sin kontext. Det må så vara, men nu talar vi inte om teologiska hårklyverier, utan om sådant som i högsta grad påverkar människors liv. Står det att man får slå sin hustru så kommer många att göra det. Svårare än så är det inte. Av just den anledningen är moderna lagtexter mycket tydliga med vad som gäller. Det finns inga frågetecken eller tolkning om en man får slå sin hustru. Detta är förbjudet. Punkt slut. Vi kan gå vidare med nästa och nästa förbud som leder till straff. Samma tydlighet råder. Det är här som Ayaan menar att Tariq är inkonsekvent när han tror att Koranen ska kunna sprida demokrati och jämlikhet. De som skrev Koranen visste inte dessa ords innebörd varvid texterna inte heller kan behandla själva sakfrågan.
Citera
2010-04-28, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jarbouh
Abrogation inom islam är väl inte uteslutande synonymt med "ett sätt att trixa runt bland motsägande verser"?
Jag tror att han här mer syftade på det islamiska fenomenet Ijtihad...

Det är mitt intryck av vad abrogation är, men jag är säker på att man kan beskriva det på andra sätt.
Citera
2010-04-28, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Så du tyckte inte att Ayaan Hirsi "blir ägd av Tariq Ramadan"

Nej.
Citera
2010-04-28, 19:58
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Hon säger vad som står i Koranen om du vill skönmåla den så är det upp till dig, men stora delar av världen tolkar den som det är skrivit. I den här debatten möter hon ju dock en moderat muslim som inte heller anser att Koranen ska följas utan endast influera på något sätt ett modernt samhälle.
Jag har sett skrivna uttalandet av Hirsi där hon sagt att t.ex. tvångsgifte är enligt Islam. Hon blev bortgift med tvång, och det är antaligen till viss del ett kulturellt fenomen där hon kommer ifrån. Så då går hon ut och säger att 'det står i Koranen' att det är tillåtet, medan Koranen inte säger att det är tillåtet.

Tyvärr jag tycker inte om att man försöker via lögn få något som är haram att bli halal, bara för man själv upplevt det och känner agg och vill hämnas.
Citera
2010-04-29, 11:50
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Jag har sett skrivna uttalandet av Hirsi där hon sagt att t.ex. tvångsgifte är enligt Islam. Hon blev bortgift med tvång, och det är antaligen till viss del ett kulturellt fenomen där hon kommer ifrån. Så då går hon ut och säger att 'det står i Koranen' att det är tillåtet, medan Koranen inte säger att det är tillåtet.

Tyvärr jag tycker inte om att man försöker via lögn få något som är haram att bli halal, bara för man själv upplevt det och känner agg och vill hämnas.
Hur vill du ha det - skulle det vara enligt Islam i sin helhet eller Koranen specifikt, som hon hänvisat till? Som Ayaan Hirsi Ali, känner den påläste icke-muslimen väl till, i varje fall den naturliga tolkningen av riktlinjerna som underförstås i Islams grundskrifter (inkl. sharia-lagen).

Du mal ständigt på i ditt hänvisande till kulturen, som förklaring till alla negativa fenomen med religiösa samband, som om kulturen i muslimska länder skulle vara "kemiskt" avskild från den oerhört konservativa och för kulturen mest styrande ideologin (Islam). Vi förstår dock bakgrunden till svårigheterna du har, som konvertit, att acceptera alla klarlägganden av den muslimska kvinnans negativa situation gentemot männens i det muslimska samhället - även från kvinnor som levt större delen av sitt liv som muslim i muslimskt land!

se f.ö.:
https://www.flashback.org/sp22776527

P.S.
Vad gäller debatten mellan Ayaan Hirsi Alioch Tariq Ramadan har du inte yttrat ett enda negativt ord om den senares inställning. Kan det bero på att du blev chockad över hans uppfattning att vad Muhammed uttrycker skulle vara hans egen uppfattning - inte Allahs ord? I det fallet uttrycker Tariq Ramadan faktiskt vad flertalet icke-muslimer (troende eller ej) länge påpekat. Det måste ju vara ett skrämmande uppvaknande för dig! I detta avseende visar du att det inte är mycket bevänt med din öppenhet. Du kunde åtminstone ha uttryckt invändningar mot detta synnerligen viktiga inslag i debatten - inte bara, i vanlig ordning, kasta dig över dig över Ayaan Hirsi Ali!
Citera
2010-04-29, 16:12
Medlem
flygande mattans avatar
Nickep

En kort kommentar till ditt inlägg.

Du hänger som en glödlampa vid deras läppar, medan du är snar att kalla vad en engelsk muslimsk kvinna säger för lögn (utan att specificera det mer än så) och sen när en muslim påstår att Koranen inte skulle vara Allahs (swt) Uppenbarelse förmedlad via Jibreel, då vet du plöstligt inte vad lögn är? Jag säger inte att han ljuger för jag vet inte vad han tror, det vet bara Allah (swt). Men att påstå något sådant som går emot allt sunt förnuft när det gäller Islams basala fundament och att det i din tanke, speciellt med tanke på hur länge du säger du har studerat Islam, inte ens törs tänka tanken 'han ljuger' är ju sannerligen anmärkningsvärt.

Du vänder verkligen kappan efter vinden du.
Citera
2010-04-29, 16:20
Medlem
wootens avatar
Citat:
Nickep En kort kommentar till ditt inlägg.

Du hänger som en glödlampa vid deras läppar, medan du är snar att kalla vad en engelsk muslimsk kvinna säger för lögn (utan att specificera det mer än så) och sen när en muslim påstår att Koranen inte skulle vara Allahs (swt) Uppenbarelse förmedlad via Jibreel, då vet du plöstligt inte vad lögn är? Jag säger inte att han ljuger för jag vet inte vad han tror, det vet bara Allah (swt). Men att påstå något sådant som går emot allt sunt förnuft när det gäller Islams basala fundament och att det i din tanke, speciellt med tanke på hur länge du säger du har studerat Islam, inte ens törs tänka tanken 'han ljuger' är ju sannerligen anmärkningsvärt. Du vänder verkligen kappan efter vinden du.
håller du med om vad tariq säger om islam i videon?
Citera
2010-04-29, 17:10
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
håller du med om vad tariq säger om islam i videon?
Jag håller med om en hel del av vad han säger, däremot fick jag inte fatt i påståendet att Koranen inte skulle skulle vara från Allah (swt) utan han talar om att vissa ting i den är fastslagna och icke förhandlingsbara, såsom bön och fasta mm.

En sak är att inte Hirsi är speciellt konsekvent även om hon säger sig vara det, är att hon inte vet skillnaden mellan tvångsäktenskap och arrangerat äktenskap, hon blandor orden fritt och det är omöjligt att förstå via hennes ord att det är två olika ting. Hon kanske har uppfattningen att det är samma, men då är hon fel ute.

Dessutom ger hon ett falskt intryck när hon i ena sekunden säger 'we Muslims' och senare i samma stycke säger 'I don't believe in Allah'. Hon är ju helt snurrig.

Men som Ramadan säger, när Hirsi uttalar sig om vissa ting, hon generaliserar ofta och det ger ett rasistiskt intryck och det kan jag fullt ut hålla med om. Också att hon beskriver Islam mycket förenklat. Det är en av anledningarna att jag aldrig har tyckt speciellt om hur hon framlägger sin sak, hon känns inte genuint uppriktig, utan hon säger vad man förväntar sig att hon ska säga.

Annars en ok intervju att kolla på, även om det inte blev några överraskningar direkt.
Senast redigerad av flygande mattan 2010-04-29 kl. 17:14.
Citera
2010-04-29, 17:50
Medlem
wootens avatar
Citat:
Jag håller med om en hel del av vad han säger, däremot fick jag inte fatt i påståendet att Koranen inte skulle skulle vara från Allah (swt) utan han talar om att vissa ting i den är fastslagna och icke förhandlingsbara, såsom bön och fasta mm.

En sak är att inte Hirsi är speciellt konsekvent även om hon säger sig vara det, är att hon inte vet skillnaden mellan tvångsäktenskap och arrangerat äktenskap, hon blandor orden fritt och det är omöjligt att förstå via hennes ord att det är två olika ting. Hon kanske har uppfattningen att det är samma, men då är hon fel ute. Dessutom ger hon ett falskt intryck när hon i ena sekunden säger 'we Muslims' och senare i samma stycke säger 'I don't believe in Allah'. Hon är ju helt snurrig.

Men som Ramadan säger, när Hirsi uttalar sig om vissa ting, hon generaliserar ofta och det ger ett rasistiskt intryck och det kan jag fullt ut hålla med om. Också att hon beskriver Islam mycket förenklat. Det är en av anledningarna att jag aldrig har tyckt speciellt om hur hon framlägger sin sak, hon känns inte genuint uppriktig, utan hon säger vad man förväntar sig att hon ska säga. Annars en ok intervju att kolla på, även om det inte blev några överraskningar direkt.
ok. kan du peka på några detaljer du håller med tariq om från denna video?
Citera
2010-04-29, 18:40
Medlem
mrclean3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bostad
I detta klipp kan vi se NickePs vapendragare ...

Du vet inte vad du pratar om. Det gör NickeP.
Citera
2010-04-29, 19:48
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
ok. kan du peka på några detaljer du håller med tariq om från denna video?
Det verkar som du är ute efter något specifikt som du tänker på, du kan hellre pinpointa vad det är, för jag kan inte heller i detalj komma ihåg det och det är samma och det är inte samma.
Citera
2010-04-29, 20:01
Medlem
wootens avatar
Citat:
Det verkar som du är ute efter något specifikt som du tänker på, du kan hellre pinpointa vad det är, för jag kan inte heller i detalj komma ihåg det och det är samma och det är inte samma.
det är precis det jag inte gör. hittar inget specifikt. han pratar i videon i positiva ordalag om en mer liberal islam än vad du gett sken av att stödja på forumet. visst, han säger väl kanske ett och annat om kvinnan han debayterar mot som du håller med om. men vad säger han om islam som du håller med om? (förutom grundläggande saker i stil med "allah är gud" och dylikt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in