"Jag svarar dig ... för du besöker min tråd" (som
bostad avsett för min skull) och att du besvarat ett inlägg i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
...du är snar att kalla vad en engelsk muslimsk kvinna säger för lögn (utan att specificera det mer än så) och sen när en muslim påstår att Koranen inte skulle vara Allahs (swt) Uppenbarelse förmedlad via Jibreel, då vet du plöstligt inte vad lögn är? Jag säger inte att han ljuger för jag vet inte vad han tror, det vet bara Allah (swt). Men att påstå något sådant som går emot allt sunt förnuft när det gäller Islams basala fundament och att det i din tanke, speciellt med tanke på hur länge du säger du har studerat Islam, inte ens törs tänka tanken 'han ljuger' är ju sannerligen anmärkningsvärt.
Du vänder verkligen kappan efter vinden du.
Inte vet jag vad du yrar om - bara att du, när det gäller videon, endera har dålig hörsel eller språkförståelse (som
bostad i annat sammanhang är inne på), alternativt, som ligger närmare ditt sätt att tolka det du vill - du döljer helt enkelt det det du inte vill höra en muslim säga! Det muslimska förnekelsefiltret i full aktion.
Citat:
Jag håller med om en hel del av vad han säger, däremot fick jag inte fatt i påståendet att Koranen inte skulle skulle vara från Allah (swt) utan han talar om att vissa ting i den är fastslagna och icke förhandlingsbara, såsom bön och fasta mm.
Återigen ditt vanliga, ohederliga sätt att växla vad det rörde sig om (att stora delar av Koranen, dikterad av Muhammed också kan tolkas som hans åsikt inte Guds ord) mot att slingra dig undan obehagliga sanningar - i detta fallet utsagt av en muslim med viss auktoritet. I stället påstår du:
Citat:
...fick jag inte fatt i påståendet att Koranen inte skulle skulle vara från Allah...
Citat:
...jag kan inte heller i detalj komma ihåg det...
!!!Frågan är varför du inte kommer ihåg vad
Tariq Ramadan - synnerligen iögonenfallande - yttrade runt frågan om Guds eller Muhammeds ord i Koranen??? - påståenden som egentligen borde vara något av det värsta du kunde tänka dig en djupt troende, beläst muslim kunna yttra - i varje fall inte att missa för dig!
För att friska upp ditt minne: I transkriptionen av
Tariq Ramadans yttrande ingår bl.a. angående hans syn på att stora delar av Koranen inte kan ses som Guds ord utan som
Muhammeds uppfattning:
- Det är inget nytt, det ingår i den klassiska muslimska traditionen, det är inget europeiskt sätt att läsa Koranen. Det fanns med ända från början, vi hade från början förståelse
- Redan 700-talets skriftlärda sa: att delar av Koranen var Guds ord - det tog 33 år för att klarlägga detta!
- Men texten måste ändå ses i sitt sammanhang, vissa saker är odiskuterbara, exempelvis bönen och fastan, men den stora majoriteten av verserna måste ses i sitt sammanhang, det är inget nytt.
- Eftersom vi lever i en ny miljö i Europa i en ny situation, en ny kultur, måste vi läsa texterna på nytt. Detta är en process - ingen trofasthet utan revolution. Det är min syn på den rätta tron, den förutsätter utveckling
- Den orubbliga tolkningen av Koranen strider mot andemeningen i texten. Om profeten var ofelbar – redan de första muslimerna insåg det. När han fick en uppenbarelse, betraktade alla det som Guds ord, men på frågan om det var en uppenbarelse eller en åsikt, sa han: åsikt (Muhammed).
- Så det är fel, vi måste ändra vår strategi, det gjorde hans närmaste krets - skilde mellan världsliga beslut och guds ord. Det är en pågående process, jag bekänner mig till den och stöder den Det finns olika tolkningar men allt måste ses i sitt sammanhang
Denna transkription, till skillnad från din minnesbild, utgör ytterligare tydligt exempel på hur din argumentation är konstruerad. Aldrig en öppen, ärlig sådan. Varför kan du inte direkt utan kringelkrokar öppet säga din innersta mening om
Tariq Ramadans synsätt? Har din ovilja till öppenhet ("minnesförlust") i detta fall möjligen att göra med att hans uppfattning, i viktiga avseenden överensstämmer med min och en rad andra icke-muslimers inställning?