2010-04-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
det är precis det jag inte gör. hittar inget specifikt. han pratar i videon i positiva ordalag om en mer liberal islam än vad du gett sken av att stödja på forumet. visst, han säger väl kanske ett och annat om kvinnan han debayterar mot som du håller med om. men vad säger han om islam som du håller med om? (förutom grundläggande saker i stil med "allah är gud" och dylikt)

Han pratar inte om något mer liberalt Islam, det är bara ni som inte har någon större kunskap om Islam som uppfattar det så. Han pratar om Ijtihad och praktiserandet av Urf i Europa bl a.
Om ni visste mer än det lilla ni läser på flashback och en del Islamofobiska sidor så skulle ni förstå att den förenklade variant av Islam som vissa här presenterar bygger enbart på okunskap. Vissa forummedlemmar gillar att skriva ner hadither som ska få Islam eller Muhammed att framstå som dåligt, inte alltför sällan baserat på felaktigt språkbruk i översättningen eller ej förståelse för historian bakom hadithen.

Trots detta så ser vi väldigt få av de hundratusentals hadither som finns återges av dessa Islamofober, varför? För att skulle man publicera den största delen av dessa så skulle plötsligt Islam och Muhammed inte framstå som så hemskt då det täcker allt från att värna djur till kvinnors rätt till orgasm.

Angående Ayaan Hirsi Ali så är hon en karriärist som inte skyr några medel för att komma någon vart i livet. Hon insåg sina begränsningar förmodligen och valde att göra karriär med en påhittad historia.

NickeP som försvarar henne har kanske inte fått infon att hennes bakgrundshistoria har blivit avslöjad som rent påhitt av hennes släktingar och bekanta, hon har aldrig blivit bortgift i något tvångsäktenskap. Men fortsätt köp hennes presentation av Islam som går exakt i linje med er egen bild.
Citera
2010-04-29, 23:54
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bostad
Han pratar inte om något mer liberalt Islam, det är bara ni som inte har någon större kunskap om Islam som uppfattar det så. Han pratar om Ijtihad och praktiserandet av Urf i Europa bl a.
Om ni visste mer än det lilla ni läser på flashback och en del Islamofobiska sidor så skulle ni förstå att den förenklade variant av Islam som vissa här presenterar bygger enbart på okunskap. Vissa forummedlemmar gillar att skriva ner hadither som ska få Islam eller Muhammed att framstå som dåligt, inte alltför sällan baserat på felaktigt språkbruk i översättningen eller ej förståelse för historian bakom hadithen.

Trots detta så ser vi väldigt få av de hundratusentals hadither som finns återges av dessa Islamofober, varför? För att skulle man publicera den största delen av dessa så skulle plötsligt Islam och Muhammed inte framstå som så hemskt då det täcker allt från att värna djur till kvinnors rätt till orgasm.

Angående Ayaan Hirsi Ali så är hon en karriärist som inte skyr några medel för att komma någon vart i livet. Hon insåg sina begränsningar förmodligen och valde att göra karriär med en påhittad historia.

NickeP som försvarar henne har kanske inte fått infon att hennes bakgrundshistoria har blivit avslöjad som rent påhitt av hennes släktingar och bekanta, hon har aldrig blivit bortgift i något tvångsäktenskap. Men fortsätt köp hennes presentation av Islam som går exakt i linje med er egen bild.
ja, frågan var ju inte ställd till dig. Din islam kanske ter sig så. Men denna fras: "Jag är väldigt kritisk mot islam. Självkritik är en del av processen" ligger mil ifrån flygande mattans tunga är jag rädd.
Citera
2010-04-30, 00:13
Medlem
Citat:
ja, frågan var ju inte ställd till dig. Din islam kanske ter sig så. Men denna fras: "Jag är väldigt kritisk mot islam. Självkritik är en del av processen" ligger mil ifrån flygande mattans tunga är jag rädd.

Problemet när man inte förstår språket (engelska i detta fall) och måste förlita sig på textning är att det ibland blir fel som därmed leder till missförstånd. Finns otaliga exempel på mycket annat som översätts från arabiska tex till engelska och svenska, konstigt nog blir det alltid till det sämre.

Om du lyssnar på vad han egentligen säger och inte läser den felaktiga textningen så säger han "Jag är väldigt kritisk mot muslimer(inte Islam). Självkritik är en del av processen"
Citera
2010-04-30, 01:48
Medlem
Nickeps avatar
"Jag svarar dig ... för du besöker min tråd" (som bostad avsett för min skull) och att du besvarat ett inlägg i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
...du är snar att kalla vad en engelsk muslimsk kvinna säger för lögn (utan att specificera det mer än så) och sen när en muslim påstår att Koranen inte skulle vara Allahs (swt) Uppenbarelse förmedlad via Jibreel, då vet du plöstligt inte vad lögn är? Jag säger inte att han ljuger för jag vet inte vad han tror, det vet bara Allah (swt). Men att påstå något sådant som går emot allt sunt förnuft när det gäller Islams basala fundament och att det i din tanke, speciellt med tanke på hur länge du säger du har studerat Islam, inte ens törs tänka tanken 'han ljuger' är ju sannerligen anmärkningsvärt.

Du vänder verkligen kappan efter vinden du.
Inte vet jag vad du yrar om - bara att du, när det gäller videon, endera har dålig hörsel eller språkförståelse (som bostad i annat sammanhang är inne på), alternativt, som ligger närmare ditt sätt att tolka det du vill - du döljer helt enkelt det det du inte vill höra en muslim säga! Det muslimska förnekelsefiltret i full aktion.

Citat:
Jag håller med om en hel del av vad han säger, däremot fick jag inte fatt i påståendet att Koranen inte skulle skulle vara från Allah (swt) utan han talar om att vissa ting i den är fastslagna och icke förhandlingsbara, såsom bön och fasta mm.
Återigen ditt vanliga, ohederliga sätt att växla vad det rörde sig om (att stora delar av Koranen, dikterad av Muhammed också kan tolkas som hans åsikt inte Guds ord) mot att slingra dig undan obehagliga sanningar - i detta fallet utsagt av en muslim med viss auktoritet. I stället påstår du:
Citat:
...fick jag inte fatt i påståendet att Koranen inte skulle skulle vara från Allah...

Citat:
...jag kan inte heller i detalj komma ihåg det...
!!!Frågan är varför du inte kommer ihåg vad Tariq Ramadan - synnerligen iögonenfallande - yttrade runt frågan om Guds eller Muhammeds ord i Koranen??? - påståenden som egentligen borde vara något av det värsta du kunde tänka dig en djupt troende, beläst muslim kunna yttra - i varje fall inte att missa för dig!

För att friska upp ditt minne: I transkriptionen av Tariq Ramadans yttrande ingår bl.a. angående hans syn på att stora delar av Koranen inte kan ses som Guds ord utan som Muhammeds uppfattning:

- Det är inget nytt, det ingår i den klassiska muslimska traditionen, det är inget europeiskt sätt att läsa Koranen. Det fanns med ända från början, vi hade från början förståelse

- Redan 700-talets skriftlärda sa: att delar av Koranen var Guds ord - det tog 33 år för att klarlägga detta!

- Men texten måste ändå ses i sitt sammanhang, vissa saker är odiskuterbara, exempelvis bönen och fastan, men den stora majoriteten av verserna måste ses i sitt sammanhang, det är inget nytt.

- Eftersom vi lever i en ny miljö i Europa i en ny situation, en ny kultur, måste vi läsa texterna på nytt. Detta är en process - ingen trofasthet utan revolution. Det är min syn på den rätta tron, den förutsätter utveckling

- Den orubbliga tolkningen av Koranen strider mot andemeningen i texten. Om profeten var ofelbar – redan de första muslimerna insåg det. När han fick en uppenbarelse, betraktade alla det som Guds ord, men på frågan om det var en uppenbarelse eller en åsikt, sa han: åsikt (Muhammed).

- Så det är fel, vi måste ändra vår strategi, det gjorde hans närmaste krets - skilde mellan världsliga beslut och guds ord. Det är en pågående process, jag bekänner mig till den och stöder den Det finns olika tolkningar men allt måste ses i sitt sammanhang

Denna transkription, till skillnad från din minnesbild, utgör ytterligare tydligt exempel på hur din argumentation är konstruerad. Aldrig en öppen, ärlig sådan. Varför kan du inte direkt utan kringelkrokar öppet säga din innersta mening om Tariq Ramadans synsätt? Har din ovilja till öppenhet ("minnesförlust") i detta fall möjligen att göra med att hans uppfattning, i viktiga avseenden överensstämmer med min och en rad andra icke-muslimers inställning?
Senast redigerad av Nickep 2010-04-30 kl. 02:17.
Citera
2010-04-30, 08:33
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bostad
Problemet när man inte förstår språket (engelska i detta fall) och måste förlita sig på textning är att det ibland blir fel som därmed leder till missförstånd. Finns otaliga exempel på mycket annat som översätts från arabiska tex till engelska och svenska, konstigt nog blir det alltid till det sämre.

Om du lyssnar på vad han egentligen säger och inte läser den felaktiga textningen så säger han "Jag är väldigt kritisk mot muslimer(inte Islam). Självkritik är en del av processen"
Jo, jag förstår engelska. Om du lyssnar lite innan han säger detta, gör det ingen skillnad för andemeningen han lägger fram. Han är även kritisk till misshandel av kvinnor osv. Defenitivt en mer modern syn på Islam än vad många muslimer på forumet uppvisar. Det var därför jag blev nyfiken på exakt vad i det han säger flygande mattan håller med om, vilket jag fortfarande väntar svar på.

(Om han hycklar eller inte är en helt annan fråga)
Senast redigerad av wooten 2010-04-30 kl. 08:41.
Citera
2010-04-30, 13:04
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
ok. kan du peka på några detaljer du håller med tariq om från denna video?
-Det går att kombinera djup tro med ett aktivt medborgarskap.

-Det är fel att säga att muslimer inte kan anpassa sig.

-Att sätta verser i sitt sammanhang, men inte därmed läsa om den på nytt.

-4:34 – bästa är att följa profetens (fvmh) exempel.

-Är emot hur Hirsi beskriver Islam generaliserande och förenklat.

-Välja rätt metod för självkritik, påverka eller vara till lags.

-Hudud straff utföras under vilka förutsättningar, hur ser sammanhanget ut. (Enligt mig att det handlar om en genuin islamisk stat.)

-Muslimska världen måste bli mer självkritisk.

-Inte dra alla muslimer över en kam.

-Inte generalisera att det är Islams fel att friheten är begränsad i arabiska länder.

-Det är i folkets och religionens intresse att bekämpa diktarurer.
Citera
2010-04-30, 13:39
Medlem
o0Halal0os avatar
Ayaan Hirsi Ali ger en logisk förklaring till muhammedandernas kunskapsfientlighet.

All kunskap utöver den om muhammed (mhbih), är av underordnad rang.
Citera
2010-04-30, 13:59
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Ayaan Hirsi Ali ger en logisk förklaring till muhammedandernas kunskapsfientlighet.

All kunskap utöver den om muhammed (mhbih), är av underordnad rang.
En liten källa till hennes påstående ''– Många muslimska föräldrar i Europa tror att skolan bryter ner den muslimska livsstilen. '' skulle ju inte sitta ivägen. Men å andra sidan blir jag inte förvånad om den inte finns. Som sagt Hirsi framstår mer och mer som driven av generaliseringar och förenklignar av Islam och muslimer. Det är därför bra att hon pratar på ännu mer, så fler får upp ögonen för hennes taktik.
Citera
2010-04-30, 14:10
Medlem
wootens avatar
Citat:
-Det går att kombinera djup tro med ett aktivt medborgarskap.

-Det är fel att säga att muslimer inte kan anpassa sig.

-Att sätta verser i sitt sammanhang, men inte därmed läsa om den på nytt.

-4:34 – bästa är att följa profetens (fvmh) exempel.

-Är emot hur Hirsi beskriver Islam generaliserande och förenklat.

-Välja rätt metod för självkritik, påverka eller vara till lags.

-Hudud straff utföras under vilka förutsättningar, hur ser sammanhanget ut. (Enligt mig att det handlar om en genuin islamisk stat.)

-Muslimska världen måste bli mer självkritisk.

-Inte dra alla muslimer över en kam.

-Inte generalisera att det är Islams fel att friheten är begränsad i arabiska länder.

-Det är i folkets och religionens intresse att bekämpa diktarurer.
Tack! Glad att se dig skriva i synnerhet den sista meningen. Att du är för en demokrati och inte teokrati!
Citera
2010-04-30, 19:15
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Tack! Glad att se dig skriva i synnerhet den sista meningen. Att du är för en demokrati och inte teokrati!
Vill bara klargöra att jag är för en islamisk stat som sådan. Men det vet du redan. Men jag ser en sådan om demokratisk, om jag får låna det ordet, eftersom jag tror på Shura som en del av det. Så en diktatur är inte något att satsa på, det leder inte till något gott.
Citera
2011-08-05, 11:47
Medlem
jenna20s avatar
Har läst Ayaans böcker och hon framstår knappast som en kvinna med svagt, patetiskt intellekt. Tvärtom.
Dessutom så gick det inte riktigt till så som du beskriver det ang. hennes uppehållstillstånd i Holland. Det var ett personligt vendetta och i slutändan fick hon tillåtelse att stanna men hon valde själv att flytta vidare till Usa.

Hon är en skärpt och modig kvinna. Och jag håller inte alls med om att hon blir ägd i detta klippet. Hon gör bra ifrån sig.
Har du läst hennes böcker?
Om inte, gör det. Jag tror att du skulle ändra uppfattning.
Citera
2011-08-05, 12:47
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Har läst Ayaans böcker och hon framstår knappast som en kvinna med svagt, patetiskt intellekt. Tvärtom. Dessutom så gick det inte riktigt till så som du beskriver det ang. hennes uppehållstillstånd i Holland. Det var ett personligt vendetta och i slutändan fick hon tillåtelse att stanna men hon valde själv att flytta vidare till Usa.

Hon är en skärpt och modig kvinna. Och jag håller inte alls med om att hon blir ägd i detta klippet. Hon gör bra ifrån sig.
Har du läst hennes böcker?
Om inte, gör det. Jag tror att du skulle ändra uppfattning.
Men du hänvisar till bostad, som aldrig själv visat förmåga att sakligt bemöta några av de inlägg han haft att tampas med. Om han mot förmodan skulle återkomma och besvara ditt inlägg, kan vara bra att veta att du, i hans ögon, sannolikt skulle inordnas i samma skara debattörer som följande uppställning demonstrerar:

https://www.flashback.org/sp20367051

Till ditt inlägg kan bara bekräftas vad du påpekar. Den rad av modiga ex-muslimer som framträtt i media kan inte nog berömmas. De satsar sitt liv på att klarlägga Islams innersta väsen. Som kvinnor har de i hög grad kunnat förmedla just kvinnorollen i Islam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in