Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-26, 15:21
  #1
Medlem
Aurelios avatar
Jag läser på ett åtråvärt program, på en ansedd studieort. Jag har för att komma hit slitit som en tysk gruvarbetare och till sist nått betygssnitt 20.00. Jag har nu, väl på universitetet, kommit fram till att jag nog har ganska stora koncentrationssvårigheter. Jag är disciplinerad, så jag tar mig till institutionen eller universitets biblioteket med bok och laptop, men mina tankar och min koncentration flyger iväg hela tiden. Jag blir lätt uttråkad av min studielitteratur och jag tycker det är verkligt fysiskt ansträngande att sitta stilla länge (helst vill jag bara hoppa runt och klättra i bokhyllor och diverse, samt slicka på mina kvinnliga studiekamrater). Jag önskar konkreta tips om hur man blir mer skärpt när man pluggar, det är säkert fler än jag på fb som har det här problemet.
Citera
2010-04-26, 15:26
  #2
Medlem
zenraws avatar
Är du säker på att du plugger det du vill plugga? Det kan ju vara så att du pluggar något som du egentligen inte vill plugga. Jag hade ganska grava koncentrationsproblem i gymnasiet, och lyckades komma ut med ett hyffsat betyg. Efter att ha gjort högskoleprovet kom jag in i det programmet jag ville, och allting ändrades, koncentrationen finns där eftersom allt jag läser är intressant. Kanske du ska ta dig en funderare?
Citera
2010-04-26, 15:27
  #3
Medlem
Dalailamas avatar
Har du vissa drag av ADHD kanske?

Låter så på din beskrivning.
Citera
2010-04-26, 15:32
  #4
Medlem
AtroCiouss avatar
Jag tycker du ska ta upp dessa problem med någon på skolan. Min lillebror lider av koncentrationssvårigheter, efter att han tog upp det med sina lärare så fick han väldigt mycket hjälp och stöd. Man gjorde övningar och tester med honom, vilket visade att han t.ex. hade lättare att läsa och skriva texter på en dator - vilket ledde till att han fick låna en bärbar dator av skolan där han fick göra sina uppgifter.
Citera
2010-04-26, 15:37
  #5
Medlem
Glomgolds avatar
Gå till farbror doktor och se om han vill skriva ut metylfenidiat (Ritalin/Concerta) till dig. Det funkar garanterat. Det funkar även på oss som inte har bokstavskombinationer!
Citera
2010-04-26, 15:53
  #6
Medlem
Aurelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glomgold
Gå till farbror doktor och se om han vill skriva ut metylfenidiat (Ritalin/Concerta) till dig. Det funkar garanterat. Det funkar även på oss som inte har bokstavskombinationer!

Bra idé! Ska ringa vårdcentralen, eller 112 kanske, jag har ju tenta snart trots allt.
Citera
2010-04-26, 15:59
  #7
Medlem
Skandiss avatar
Försök att tydligt avgränsa dina studier och dina hobbies.
Lägg upp tid både för lek och för arbete, och se till att de hålls.
Det brukar också vara lättare att studera i grupp, förutsatt att gruppen är mer målinriktad och fokuserad än en själv.
Citera
2010-04-26, 17:24
  #8
Medlem
Giorgis avatar
Bestäm att du ska ta fem minuters paus var 30:e minut t.ex, eller när du avslutar ett kapitel, etc. Sedan så läser du den avsatta tiden och lallar runt i 5 minuter, repetera. Brukar funka för de flesta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback