• 1
  • 2
2010-04-26, 14:24
Medlem
Riesenschnauzers avatar
Har funderat på hur våra liv påverkas av att andra människor har förutfattade meningar om oss, redan innan de har pratat med oss. Då menar jag inte typiskt man-kvinna, utan andra perspektiv som t ex:

Ska människor som arbetar på en viss plats ska se ut/eller vara på ett visst sätt?

Hur bedöms kunder på olika platser/i olika affärer?

Hur bedöms människor på fritiden, t ex när de ska äta på en viss restaurang eller har ett visst intresse?

Har du råkat ut för det och vad hände i så fall?

Själv arbetar jag inom en viss bransch, där man enligt en del andra som finns där, bl a inte borde tycka om en viss sorts musik (hårdrock och ”tyngre”).
De har också förutfattade meningar om vilka intressen du bör ha.
”Nej, jag spelar inte golf.” ”Jag håller inte på med trädgårdsarbete.” ”Jag vill se något när jag reser till ett annat land, inte ligga på stranden och sola.”

Vilka förutfattade meningar har du?

Visst kan förutfattade meningar stämma, men för det mesta tycker jag att de ställer till det.
Senast redigerad av Riesenschnauzer 2010-04-26 kl. 14:44.
Citera
2010-04-26, 14:45
Medlem
Awesomes avatar
Har alltid förutfattade meningar och "placerar in" folk direkt. Tror jag har rätt 9/10 gånger.
Typiskt exempel är blattekickers, de är alla likadana.
Citera
2010-04-27, 13:53
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag själv är väl generaliseringarnas okrönte kung. Jag tror t.ex att alla akademiker är mesar och duvungar som aldrig varit med om det "verkliga livet". Jag tror att alla svenssons som bor i villa är PK-människor som aldrig vågar tänka en kontroversiell tanke. Jag tror att alla hårdrockare är människor med dåligt självförtroende som måste hävda sig genom att klä sig svart och försöka se grymma ut. Jag tror att rika människor har haft en frånvaro av motgångar eller kriser i sina liv, att de alla glidit fram på en räkmacka. Jag tror att alla ungdomar är ohyfsade och föraktar de äldre. Jag tror att alla raggare är lågutbildade människor som har skaffat sig ett bilinntresse för att hävda sig och imponera på brudarna. Jag tror att alla som inte tycker och tänker som jag har låg moral och är degenererade, desillusionerade människor.

Mina fördomar slår dock ofta tillbaks på mig själv
Citera
2010-04-27, 16:24
Medlem
Har många förutfattade meningar. Som att alla zigenare är kriminella, att alla män med svarta eller asiatiska fruar har köpt dom på postorder, att dörrvakter är kriminella m.m.
Citera
2010-04-29, 00:26
Medlem
Riesenschnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Har alltid förutfattade meningar och "placerar in" folk direkt. Tror jag har rätt 9/10 gånger.
Typiskt exempel är blattekickers, de är alla likadana.

Det är nog en åsikt jag delvis delar.
Har inte träffat många, men de jag har träffat på stämmer in och det oavsett ålder också!

Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Jag tror t.ex att alla akademiker är mesar och duvungar som aldrig varit med om det "verkliga livet".

Jag tror inte det om akademiker, men jag tror det om politiker.
Känner ett par politiker som varit det hela sina liv, från skolan till arbete som avlönad politiker.
Vad vet de om livet egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Har många förutfattade meningar. Som att alla zigenare är kriminella, att alla män med svarta eller asiatiska fruar har köpt dom på postorder, att dörrvakter är kriminella m.m.

Har träffat både schyssta och oschyssta zigenare, men eftersom det senare innebar att saker försvunnit, blir det den handlingen som påverkar den åsikten.
Om jag träffar en äldre herre med en yngre asiatisk fru, då vet jag vad jag tror ...., men det är ändå inget mot om en äldre man skulle resa ensam till Thailand eller liknande länder. Då blir det mer avsky...utan att jag är säker på varför han reser dit.
Citera
2010-04-29, 11:42
Medlem
Har en förutfattade mening att många utlänningar utnyttjar våran sjukvård. Kanske för att jag jobbar på sjukhus och lägger därför märke till dom?
Citera
2010-04-29, 12:57
Medlem
Johnankas avatar
Jag litar inte på zigenare. Om det är förutfattat vet jag inte, men jag har aldrig träffat på en zigenare som inte skriker eller har någonting innanför jackan/kjolen.
Frågan är då om det är en förutfattad mening, om den stämmer, för mig?
Citera
2010-05-01, 02:21
Medlem
Riesenschnauzers avatar
Citat:
Har en förutfattade mening att många utlänningar utnyttjar våran sjukvård. Kanske för att jag jobbar på sjukhus och lägger därför märke till dom?

Det är nog ett generellt problem i länder som tillåter det. Vet att t ex England har liknande problem.

Undrar egentligen om förutfattade meningar hör ihop med landet du bor i.
Om jag t ex bor i London och har träffat på t ex indier och får en viss uppfattning om dem, kommer det att gälla i Sverige också (där det inte finns så många) eller kommer den åsikten att försvinna?
Citera
2010-05-01, 02:24
Medlem
Riesenschnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnanka
Jag litar inte på zigenare. Om det är förutfattat vet jag inte, men jag har aldrig träffat på en zigenare som inte skriker eller har någonting innanför jackan/kjolen.
Frågan är då om det är en förutfattad mening, om den stämmer, för mig?

Det är väl en förutfattad mening oavsett om den stämmer eller inte?
Du har ju redan på förhand bestämt om hur du tror att någon är = du har en förutfattad mening.
Citera
2010-05-01, 02:28
Medlem
GummiBasens avatar
Att sportfantaster är idioter, att folk som lyssnar på rapp är idioter, och att WoWnördar suger socialt

Sen har jag hållt fast om dom här förutfattade meningarna även fast jag blivit motbevisad flertalet ggr... är väl själv en idiot
Citera
2010-05-01, 04:12
Medlem
purity666s avatar
Jag möts ständigt av förutfattade meningar. Jag är akademiker och jobbar på kontor. Jag lyssnar mest på metal, har tjurring i näsan och för tillfället röd/lila hår. Jag var färdigutbildad som rätt ung och fick ofta höra att jag minsann inte visste något om livet. Ändå kan jag mitt jobb, gör ett bra jobb och bara folk har mött mig några gånger så brukar deras fördomar smälta.

Jag har en hel hög fördomar själv. Ofta har jag rätt också vilket inte är så bra eftersom det spär på fördomarna ytterligare.

Jag märker rätt snabbt hur olika människor tas emot på olika ställen. Är jag ute med min syster tex, som är blond, märkessnobb, ja ni fattar, så bemöter butiksbiträden ofta henne bättre än mig. Jag funkar bättre om vi går in i djuraffärer, musikaffärer eller liknande.. syrran funkar bättre i klädaffärer och inredningsbutiker.

En klassiker är väl att överviktiga människor inte ska äta helst nåt alls, men om dom nu måste äta så ska det vara sallad.

Jag skulle ställa mig skeptiskt till en tatuerare som ser ut som en banknisse, men skulle ha fullt förtroende för en banknisse som såg ut som en tatuerare.

Jag försöker vara öppen men det är svårt i vissa fall. Jag tycker ju att alla ska behandlas lika så länge som de uppför sig på ett bra sätt.
Senast redigerad av purity666 2010-05-01 kl. 04:18.
Citera
2010-05-01, 04:24
Medlem
Citat:

Det första stämmer ju iofs til 110%
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in