Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-26, 00:34
  #1
Medlem
anders_judges avatar
Jag är en andra generationens invandrare från europeiskt land och har en mörkhyad vän som är adopterad och nästan mer svensk än jag då han verkligen fått en gammelsvensk uppfostran.
Saken är att vi under blöta kvällar flera gånger har tagit oss igenom ställen med invandrargäng och genomgående har min vän råkat ur för betydligt mindre provokationer och problem.

Det har då gått så långt att vi numera ser till att gå såpass nära varandra så det blir ställt utom tvekan att vi är tillsammans så jag kan ta del av lite av hans "skyddande aura".
Det krävs då inte särskilt mycket fantasi för att förstå att min vän förmodligen uppfattas mer som "en av dem" medan mitt utseende gör mig till svensk och därmed mer lovligt byte.

Dock undrar jag verkligen hur de faktiskt resonerar i sitt agerande mot lokalbefolkningen i ett land som av ren välvilja tagit emot dem utan krav på motprestation?
När det gäller mina föräldrar så uppskattade de verkligen möjligheten att skapa ett nytt liv och faktiskt såg till att arbeta extra mycket för att på arbetsplatsen visa sin goda vilja för den frihet som de fått.

Alla är dock inte så tacksamma utan tar saker för givet men att vara rent ut sagt fientlig mot dem som hjälpt en (om inte från fara så åtminstone ekonomiskt) strider väl inte bara mot sunt förnuft utan även den mänskliga naturen?

Jag förstår faktiskt inte alls logiken i det uppförandet och jag köper inte alls att det skulle vara en reaktion på tidigare förtryck och utanförskap.
Detta skulle jag möjligvis kunna köpa för svarta i USA (även om ursäkten blir allt mindre giltig ju mer tiden går) men för invandrare i Sverige som aldrig blivit förtrycka utan fått komma in trots att landet inte har någon moralisk skyldighet att göra något alls är det för mig obegripligt.

Hur tänker de eg? Trots att jag börjat få upp ögonen för vissa mindre smickrande drag i blattekulturen är detta för mig fortfarande en gåta.
Citera
2010-04-26, 00:45
  #2
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_judge
Dock undrar jag verkligen hur de faktiskt resonerar i sitt agerande mot lokalbefolkningen i ett land som av ren välvilja tagit emot dem utan krav på motprestation?

Alla är dock inte så tacksamma utan tar saker för givet men att vara rent ut sagt fientlig mot dem som hjälpt en (om inte från fara så åtminstone ekonomiskt) strider väl inte bara mot sunt förnuft utan även den mänskliga naturen?

Tänk på att väldigt många av dessa har bluffat sig till Sverige. De har dragit en rövarhistoria, som bl a kan köpas på Internet numera, och ljugit om sina skäl för att komma hit. Sedan får de bidrag direkt efter uppehållstillståndet vilket därigenom kan betraktas som bedrägeri eftersom de egentligen inte har rätt att vara här. De mest fräcka byter namn, personnummer och födelseland efter uppehållstillståndet eftersom de inte längre behöver ljuga om denna sak.

Innerst inne skrattar dessa åt de dumma och naiva svenskarna, som de blåst och planerar att blåsa ännu mer. De är brottslingar och svenskarna brottsoffer. Och hur ofta känner brottslingar sympatier med sina brottsoffer?
Citera
2010-04-26, 00:45
  #3
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_judge
Jag är en andra generationens invandrare från europeiskt land och har en mörkhyad vän som är adopterad och nästan mer svensk än jag då han verkligen fått en gammelsvensk uppfostran.
Saken är att vi under blöta kvällar flera gånger har tagit oss igenom ställen med invandrargäng och genomgående har min vän råkat ur för betydligt mindre provokationer och problem.

Det har då gått så långt att vi numera ser till att gå såpass nära varandra så det blir ställt utom tvekan att vi är tillsammans så jag kan ta del av lite av hans "skyddande aura".
Det krävs då inte särskilt mycket fantasi för att förstå att min vän förmodligen uppfattas mer som "en av dem" medan mitt utseende gör mig till svensk och därmed mer lovligt byte.

Dock undrar jag verkligen hur de faktiskt resonerar i sitt agerande mot lokalbefolkningen i ett land som av ren välvilja tagit emot dem utan krav på motprestation?
När det gäller mina föräldrar så uppskattade de verkligen möjligheten att skapa ett nytt liv och faktiskt såg till att arbeta extra mycket för att på arbetsplatsen visa sin goda vilja för den frihet som de fått.

Alla är dock inte så tacksamma utan tar saker för givet men att vara rent ut sagt fientlig mot dem som hjälpt en (om inte från fara så åtminstone ekonomiskt) strider väl inte bara mot sunt förnuft utan även den mänskliga naturen?

Jag förstår faktiskt inte alls logiken i det uppförandet och jag köper inte alls att det skulle vara en reaktion på tidigare förtryck och utanförskap.
Detta skulle jag möjligvis kunna köpa för svarta i USA (även om ursäkten blir allt mindre giltig ju mer tiden går) men för invandrare i Sverige som aldrig blivit förtrycka utan fått komma in trots att landet inte har någon moralisk skyldighet att göra något alls är det för mig obegripligt.

Hur tänker de eg? Trots att jag börjat få upp ögonen för vissa mindre smickrande drag i blattekulturen är detta för mig fortfarande en gåta.


Skyll på MTV, GTA och annat där "gangsters" målas upp som positiva.
Citera
2010-04-26, 00:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Skyll på MTV, GTA och annat där "gangsters" målas upp som positiva.

Menar du att invandrare som vanligt är offer utan ansvar för sina egna handlingar?
Citera
2010-04-26, 00:49
  #5
Medlem
Motleys avatar
Jag tror att det är såhär: Är man nu tillexempel ute efter att bråka med någon på stan, går man nog helst på någon som är olik en själv oavsett vart man själv kommer ifrån. Det är nog mycket vanligare att man ser just "alla andra" och folk som är olik en själv som idioter, än de som påminner om en själv.
Citera
2010-04-26, 00:50
  #6
Medlem
Apelsiners avatar
Den svarte mannen ger utlopp för den ilska han byggt upp under århundraden av förtryck. Allt är ditt och dina förfäders fel.
Citera
2010-04-26, 00:52
  #7
Medlem
anders_judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Skyll på MTV, GTA och annat där "gangsters" målas upp som positiva.

Jag kan förstå gangstermentaliteten med den hänsynslöshet det innebär men förstår inte varför den ger preferens till just svenska brottsoffer istället för att vara urskiljningslös?
Citera
2010-04-26, 01:00
  #8
Medlem
anders_judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motley
Jag tror att det är såhär: Är man nu tillexempel ute efter att bråka med någon på stan, går man nog helst på någon som är olik en själv oavsett vart man själv kommer ifrån. Det är nog mycket vanligare att man ser just "alla andra" och folk som är olik en själv som idioter, än de som påminner om en själv.

Tror det ligger väldigt mycket vettigt i vad du säger men vad gäller invandrargäng från mellanöstern har jag lite svårt att se likheten med min mörkhyade vän jämfört med mig.
Helt klart verkar det då inte enbart vara olikheten utan snarare "svenskheten" som kvalificerar en till brottsoffer.
Citera
2010-04-26, 07:33
  #9
Avstängd
Dullahans avatar
De reflekterar inte, de reagerar.
Citera
2010-04-26, 07:42
  #10
Medlem
Krehs avatar
De reagerar precis som vi svenskar borde göra. D v s: rasfrämlingar accepteras inte.
Citera
2010-04-26, 08:08
  #11
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Så här fungerar det.

En familj utvandrar ifrån ett illa fungerande skitland och hamnar i Sverige. Föräldragenerationen har ingen koppling till detta land annat än att de har flytt/rest hit av nödtvång, antingen pgr av konflikter i hemlandet eller bara dåligt utgångsläge för en person som vill ta hand om sin familj enligt västerländsk standard. Vi har mer än dem och de kommer hit för att ta del av detta. (Det kan vara lite olika varianter som ligger bakom själva upprotandet och flytten till det nya landet, mer eller mindre kalkylerade.) Väl i det nya landet så befinner sig föräldragenerationen i en främmande miljö med vilken de delar noll och intet. De delar inte kultur, inte religion, inte förutsättningar på arbetsmarknaden och inte boende (i de flesta fall). Detta leder till "utanförskap", vilket jag skriver helt utan raljerande ironi. Utanförskapet är naturligt följd av mångkulturella experiment. I välmående länder och perioder av ekonomisk uppgång så kan det bildas fungerande enklaver men i tider av ekonomisk nedgång, eller då man helt enkelt tar in allt för många på en gång så får vi ghettofiering istället.

Nu växer alltså den yngre invandrade generationen upp i en rotlös miljö. Föräldrarna är gamla och orkar inte "integrera sig". Vem fan orkar integrera sig? Inte jag iallafall, om jag hade flyttat till Mena. Nej man håller sig till sina egna, sina minnen och sin kultur. Klyftan växer. Barnen känner mycket väl av att föräldrarna inte är förankrade i sin nya miljö, och kanske är hatiska emot den pgr av utanförskapet och avsaknad av jobb osv. Patriarkatet inom familjen vittrar sönder pgr av rotlösheten och bidragstagandet, vilket i sin tur leder till att klyftan mellan föräldrar och barn växer inom familjen.
Kidsen blir slynglar.

Ute i samhället så känner dessa ungdomar mindervärdeskomplex eftersom de vet att deras egen historia handlar om krig, elände, fattigdom, misslyckande, störig blattekultur och allt det där, medans de i Sverige befinner sig i ett väl fungerande, konfliktfritt nordisk välfärdsland där man inte står och gapar och skriker på varandra på gatorna och allmänt "betér" sig. Det enda som finns kvar är den egna manligheten på mest basal nivå och grupptänkande enligt gangstermodell, ivrigt påhejat av ett bedövande tryck ifrån massmedia i form av gangsterkultur och hyllande av stenålderstänk och basala instinkter på alla nivåer. Sex och pengar. I skolan går det åt helvete eftersom lärarkollegiet inte är vana vid att ta hand om mellanösternsk bröstakultur och afrikanskt klantänkande ifrån kaxiga slynglar, så någon egentlig utbildning blir det inte tal om. Religiösa och kulturella influenser ifrån hemmet sätter också käppar i hjulet. Man klagar på intelligent design (med all rätta så klart) men vad en bitter familjefar i utanförskap, som klamrar sig fast vid religion har för påverkan på sinaungar är minst lika illa och sprider ytterligare förakt för värdsamhället vidare till avkomman, vilket naturligtvis går ut över tex utbildningen i unga år.

Buljongtärningen i hela mångfaldskoket är alltså utanförskap och rotlöshet, två helt naturliga effekter av uppblandning av folk på den skala den implementeras i Sverige idag. Här snackar vi inte ett nyrövat jungfruland som Amerika, dit allsköns lycksökare kan resa för att för egen maskin staka ut en bättre framtid. Inte heller handlar det om några back packers med reslusta och nyfikenhet på "spännande kultur" och "nya språk". Det är helt vanliga mena-svenssons som har tagit sig till Sverige eftersom livet suger i deras egna länder. Integration i det läget är en pipe dream som endast pk-media fortfarande svamlar på om.

Lägg till hela denna härliga mix att det här också rör sig om ungdomar. När man är ung så är man dum i huvudet. Ett par viljestarka individer i en flock styr över de övriga som bara hakar på, och därmed bildas gängen och gruppidentiteten med gangsterism som kärna vidmakthålles. "Vi och dem" tänkandet är extra starkt i den åldern, vilket förvärrar situationen.

Lösningen på dessa problem är naturligtvis att genast dra ner på invandringen till ett absolut minimum i linje med FN konventionerna för flyktingar och därefter börja reda upp situationen i landet.
Citera
2010-04-26, 08:17
  #12
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Så här fungerar det.

Blah blah PK floskler etc

Om man har haft en svår uppväxt eller om man upplever utanförskap har ingenting med hat eller aggressivitet att göra. Kan du hålla ditt PK-trams till Aftonbladet eller DN.

Vad det är frågan om är ett rent raskrig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback