Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-25, 16:37
  #1
Medlem
Är så att jag imorgon ska på en andra intervju inför ett jobb på ett litet företag (3 anställda). Första intervjun var på ett rekryteringsföretag som skötte utsållningen av kandidater. Denna intervju hade jag i onsdags och i fredags fick jag en ny intervju nu på måndag.
Hoppas att dessa snabba puckar är positiva..
  1. Men nu ska jag alltså träffa ägaren av det lilla företaget och undrar om ni har lite bra tips på hur man ska förbereda sig. Har tidigare endast varit på intervju på stora företag men antar att detta är mycket känsligare och inte vill anställa någon i två år som sen drar. Hur kan jag övertyga honom att jag vill vara med långsiktigt?
  2. Jag kan via AMS få praktik, är detta något jag ska ta upp? Känns som att eftersom det är ett litet företag så vill de riskera lägga tid på någon som inte passar eller sticker. Genom att först vara på praktik där kommer jag in i företaget och kan anpassa mig väldigt bra och efter tre månader är det nöjda och jag får då anställning. Vill mer än gärna ha detta jobb så känns som jag är mer än villig att avvara tre månaders lön.
Citera
2010-04-25, 16:51
  #2
Medlem
PimpsDelites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0105687000
Är så att jag imorgon ska på en andra intervju inför ett jobb på ett litet företag (3 anställda). Första intervjun var på ett rekryteringsföretag som skötte utsållningen av kandidater. Denna intervju hade jag i onsdags och i fredags fick jag en ny intervju nu på måndag.
Hoppas att dessa snabba puckar är positiva..
  1. Men nu ska jag alltså träffa ägaren av det lilla företaget och undrar om ni har lite bra tips på hur man ska förbereda sig. Har tidigare endast varit på intervju på stora företag men antar att detta är mycket känsligare och inte vill anställa någon i två år som sen drar. Hur kan jag övertyga honom att jag vill vara med långsiktigt?
  2. Jag kan via AMS få praktik, är detta något jag ska ta upp? Känns som att eftersom det är ett litet företag så vill de riskera lägga tid på någon som inte passar eller sticker. Genom att först vara på praktik där kommer jag in i företaget och kan anpassa mig väldigt bra och efter tre månader är det nöjda och jag får då anställning. Vill mer än gärna ha detta jobb så känns som jag är mer än villig att avvara tre månaders lön.


Eftersom det är ett litet företag så tror jag att de hellre ser att personkemin stämmer.
Så jag tycker att du ska satsa på att vara snäll och trevlig, och prata inte allt för mycket.
Frågar de efter något se ge raka och ärliga svar, det uppskattas.
Det med praktiken tycker jag inte att du ska ta upp direkt, känn av läget lite och se hur konversationen går. Verkar de vara väldigt osäkra på att anställa dig så kan du ha detta som ditt sista trumfkort. Risken finns att om du direkt berättar för dom att du kan gå på praktik så kommer de säkerligen utnyttja dig.

Ta det bara lugn och försök vara dig själv. Kom i god tid, se prydlig ut och bete dig hövligt.

Det har kommer och gå vägen för dig!

Lycka till och uppdatera gärna imorgon efter du varit på intervjun!
Citera
2010-04-25, 17:38
  #3
Medlem
Känns som ett riktigt bra företag som vill satsa långsiktigt på sina anställda och erbjuda dem delägarskap. Men känns lite som jag har statistiken emot mig då unga personer tenderar till att byta arbetsplats ganska ofta. Tror att om jag också ser fram emot en långsiktig relation så är mina chanser mycket goda. Men hur ska man visa detta? Säger jag bara att jag ser fram emot en långsiktig relation så kanske de inte tror mig?
Citera
2010-04-25, 18:39
  #4
Medlem
PimpsDelites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0105687000
Känns som ett riktigt bra företag som vill satsa långsiktigt på sina anställda och erbjuda dem delägarskap. Men känns lite som jag har statistiken emot mig då unga personer tenderar till att byta arbetsplats ganska ofta. Tror att om jag också ser fram emot en långsiktig relation så är mina chanser mycket goda. Men hur ska man visa detta? Säger jag bara att jag ser fram emot en långsiktig relation så kanske de inte tror mig?

Fråga rakt ut, om jag blir anställd här, hur ser framtiden ut?
Är jag garanterad att få stanna "livet ut"?

Säg att du inte är intresserad av att ha en jobb bara för att, utan du vill hitta en företag som du kan satsa på till 100% och utvecklas inom företaget.

Försök att säga saker som låter trovärdigt, men spela inte över.

Jag tycker att du borde fråga ut mer om företaget, framtiden etc etc, för är det nu så att du vill stanna länge på ett företag, så vill du ha mer kött på benen för att ta ditt beslut att satsa på företaget.
Citera
2010-04-26, 19:03
  #5
Medlem
Var på intervjun i 1½h. De snackade om sitt företag och visade runt lite. Efter en presentation på 40min över företaget så bad de mig berätta lite om mig själv. Började berätta lite om min utbildning men efter 5min började de prata om sitt fina företag igen
Försökte hela tiden komma med bra frågor och så men när man inte fick chansen att berätta något om sig själv känns det väldigt svårt att förmedla en bild av mig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback