Citat:
Ursprungligen postat av Smartledsen
Jag tror att det är rent ut sagt skadligt för många människor att ha en så extremt idealiserad bild av självkänsla och självförtroende som du och många andra har. Uppfattningen att allt "ska komma inifrån" är en oerhört snäv uppfattning av hur människor fungerar.
Egentligen motsäger du dig själv eftersom du sedan skriver att ungdomar ska få lära sig, att samhället ska ta ansvar för att ungdomar för självkänsla, etc.
Vad tror du ger en 16-årig kille bäst självförtroende; 15 undervisningstimmar med hurtiga självförtroendeexperter och självförtroendeövningar eller 15 minuter med en hångel och sex med en het tjej? Egentligen skulle jag vilja utmana dig: Gå på någon självförtroendeföreläsning, se nån dvd och läs någon bok om ämnet och se hur oerhört lite det ger. Tänk sedan tillbaka på faktiska händelser i ditt liv som fått dig att må bra och stärkt din självkänsla (beröm på ett väl utfört jobb, ett "jag älskar dig" eller kanske bara "Du är så jävla sexig").
Nej, att säga sådana saker låter bra men är i praktiken helt ogenomförbara, utom i en utopi där problemet inte ens skulle existera.
Även om man ser att gå till en prostituerad som ett steg bakåt (vilket jag inte nödvändigtvis håller med om men det är något av en annan diskussion) så måste man ofta börja med att ta ett steg bakåt för att komma framåt.
Jag håller inte alls med dig. Jag kan hålla med om att hurtiga "självförtroendeexperter" och övningar av olika slag oftast inte ger någonting alls. Det är mer av en inre resa. Deras tips och övningar kanske i bästa fall kan hjälpa någon att hitta sin egen version av övningen som kan vara till viss hjälp. Att det just nu inte finns några riktigt bra böcker, övningar eller liknande betyder dock inte att självförtroende och självkänsla inte verkligen gör de underverk som de gör! Det betyder inte att det i framtiden inte kommer att utvecklas bättre metoder.
Grejen är att yttre bekräftelse inte ger så mycket om man inte redan har ett bra självförtroende eller självkänsla. Du kan ha 1000 människor som säger att du är vacker, sexig och bra på jobbet. Om du själv inte tycker att du är det så kommer bekräftelsen rinna av dig i samma ögonblick som du får den och du kommer att börja jaga efter mer. Det är som om bekräftelsen är sand och din självkänsla är en säck, du öser sand i säcken och försöker fylla den, men det finns ett stort hål i självkänslan/säcken så allting rinner ut i nästan samma takt som du öser i den. Du kommer inte få göra något annat än att ösa sand i resten av ditt liv, om du inte sätter dig och lagar hålet först.
Naturligtvis är yttre bekräftelse också viktig för helheten! Annars står du ju bara där med en tom och sladdrig säck. Men de två hör ihop! Ju bättre självförtroende du har, desto mer kommer människor att tycka om dig, desto bättre arbete kommer du att utföra och desto vackrare och mer attraktiv kommer du att bli. Men jag förespråkade också fler meningsfulla aktiviteter för ungdomar, där de kan skaffa fler vänner och bekanta av båda könen. Då ökar ju chanserna också att de får både kompisar, hångel, flick/pojkvänner och sex.