2010-04-23, 18:14
Medlem
Fossmos avatar
Tja, tänkte steka en entrecote bit så här på fredagen, men så insåg jag precis att jag bara har ris och pasta hemma Är det något som funkar till entrecote eller är jag tvungen att åka å handla potatis (vilket jag gärna inte gör)?
Citera
2010-04-23, 19:21
Medlem
Cantorass avatar
Båda funkar - personligen skulle jag inte välja ris, men det är en smaksak.

Koka pastan - spola den i kallt vatten och blanda den med rejält! med smält smör (smör, absolut inte margarin) och (ört)kryddor efter smak.
Citera
2010-04-23, 19:54
Medlem
X666s avatar
Entrocote med varmslagen bearnaise och klyftpotatis är ju en jäkla hit! Annars är det rätt trevligt att köra en pasta med strimlad entrecote och grönpepparsås
Citera
2010-04-23, 22:23
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Båda funkar - personligen skulle jag inte välja ris, men det är en smaksak.

Koka pastan - spola den i kallt vatten och blanda den med rejält! med smält smör (smör, absolut inte margarin) och (ört)kryddor efter smak.

Varför ska han spola det med kallt vatten?
Citera
2010-04-23, 23:12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Varför ska han spola det med kallt vatten?
För att den inte skall bli överkokt. Annars kan man ju ta av pastan när den är jävligt al dente och låta den gå färdigt, men det är lite svårare.
Citera
2010-04-24, 03:35
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
För att den inte skall bli överkokt. Annars kan man ju ta av pastan när den är jävligt al dente och låta den gå färdigt, men det är lite svårare.

Jo jag förstår, men jag tycker ändå det är fucked up.
Självklart tar man upp den al dente, tycker inte eftervärme är något problem, man serverar ju pastan direkt.
Citera
2010-04-24, 08:45
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Jo jag förstår, men jag tycker ändå det är fucked up.
Självklart tar man upp den al dente, tycker inte eftervärme är något problem, man serverar ju pastan direkt.

Om du inte kyler av den innan du blandar den med smält smör kommer den att fortsätta att "koka".

Jag skulle inte heller bry mig om att kyla pastan om jag tänkte servera den "ren"
Citera
2010-04-24, 09:23
Medlem
Trumpeters avatar
Grillade rotfrukter/grönsaker, rödvinssås och vitlökssmör passar utmärkt till.
Citera
2010-04-24, 16:49
Medlem
Stek entrecoten tills den är perfekt saftig, precis så som du vill ha den. Spola den sedan med kallt vatten så att den inte blir överstekt när den fortsätter tillagas utanför pannan! Mums!
Citera
2010-04-24, 17:07
Medlem
zwoigs avatar
Se även denna tråd:

Våra tillbehör till kött

https://www.flashback.org/t1157627
Citera
2010-04-24, 17:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soffbordet
Stek entrecoten tills den är perfekt saftig, precis så som du vill ha den. Spola den sedan med kallt vatten så att den inte blir överstekt när den fortsätter tillagas utanför pannan! Mums!
Lustigkurre, det är ingen jävla pasta det är frågan om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in